מהי מדינה יהודית: שרוב תושביה יהודים?

מה משמעותו של המושג 'מדינה יהודית': האם די לנו בשאיפה שרוב תושבי המדינה הזאת יהיו יהודים, או שזו אמורה להיות מדינה המטפחת ערכים מסוימים והנושאת עמה בשורה רוחנית כלשהי
הרב מנחם ברוד
ב' אייר התשע"ז / 28.04.2017 13:35

צמד המילים ‘מדינה יהודית’ נשמע שוב ושוב בשיח הציבורי, בהקשרים רבים. יש המנפנפים בו כדי להצדיק נסיגה מארצו ונחלתו של העם היהודי. בעיניהם זוהי ‘מדינה יהודית’ – מדינה שמחליטה לוותר על זכותו של עם ישראל בארץ ישראל.

פסיקת בג”ץ, המאפשרת פתיחת בתי עסק בשבתות, נתנה עוד המחשה אבסורדית לעיוות המושגים.

בית משפט עליון במדינה היהודית קובע כי אפשר להפוך את השבת ליום חולין של עסקים ומסחר. עכשיו יהיה אפשר להזמין תיירים מכל העולם כדי לראות איך נראית השבת בעיר העברית הראשונה של המדינה היהודית.

אבסורד זועק

העיסוק בשאלות היום-יום מסיט הצִדה את הדיון מהעיסוק בסוגיה המרכזית – מה משמעותו של המושג ‘מדינה יהודית’. האם די לנו בשאיפה שרוב תושבי המדינה הזאת יהיו יהודים, או שזו אמורה להיות מדינה המטפחת ערכים מסוימים והנושאת עמה בשורה רוחנית כלשהי.

ניטול לדוגמה את הערך ששמו ארץ ישראל. לאורך כל הדורות טיפח העם היהודי את האהבה לארץ ישראל ואת ראייתה כנחלת עולם לעם עולם, מאת אלוקי העולם. יהודים חלמו על ארץ ישראל, התרגשו למראה פרי מהארץ המובטחת, בלעו בשקיקה את תיאורי מי שזכו לבקר בה ולראות את נופיה.

האם יעלה על הדעת שדווקא המדינה היהודית תחליט לגזול מן העם היהודי את לב לבה של הארץ, האתרים שבהם התרחשו אירועי התנ”ך, ותמסור אותם לעם זר, כדי להקים בהם מדינה פלסטינית?! האם מדינה שתעשה כן (היו לא תהיה) תוכל להיקרא מדינה יהודית?!

הלוא האבסורד זועק לשמים.

או השבת. וכי יש מאפיין ‘יהודי’ יותר מהשבת? השבת מופיעה בעשרת הדיברות והיא מלווה את העם היהודי לאורך יותר משלושת-אלפים ושלוש-מאות שנים. העולם כולו העתיק מהעם היהודי את רעיון יום המנוחה השבועי.

מדינה יהודית הייתה אמורה לתת ביטוי מובהק לערך הזה, לטפחו ולהעמידו ככתר בראשה.

תחת זאת נדחקה השבת לפינה של ‘פגיעה ברגשות’ ולדיון טכני עד כמה יש בעיר אוכלוסייה דתית גדולה ה’נפגעת’ מפתיחת העסקים.

וכי הבעיה היא מידת ה’פגיעה’ באנשים דתיים?! הלוא ההפך הוא הנכון. יהודים דתיים וחרדים יוסיפו לשמור שבת וייהנו מיופייה ומקדושתה. מי שמפסיד אותה הוא כלל הציבור והמדינה כולה, שמרוקנת את המושג ‘מדינה יהודית’ מתוכן יהודי אמיתי.

אינטרס של כולנו

ההתגייסות של גורמים דתיים למען השבת יוצרת דימוי שזה אינטרס של הציבור הדתי והחרדי, וזו טעות.

האם כשרופאים מדברים על הצורך להימנע מעישון וממשקל יתר הם מייצגים אינטרס של הקהילה הרפואית?! וכשאנשי איכות הסביבה נאבקים נגד זיהום אוויר, הם דואגים לאנשי שלומם?!

טבעי הדבר שאנשים שבוער בהם נושא כלשהו משמשים נושאי דגלו, אבל אין פירוש הדבר שזה אינטרס שלהם בלבד.

השבת היא נשמת אפה של היהדות, ואם אנו חפצים במדינה יהודית, עליה לטפח את השבת ולשמור על צביונה. רק כך נוכל לקוות שמציון תצא תורה ודבר ה’ מירושלים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חב'ד ומדינה יהודית
    03/05/2017 10:58
    משה
  1. ה’ ברוד שכח שבימי בית שני היו חנויות פתוחות ע’י בית המקדש בשבת. הנביא כמובן מוכיח על כך בבית ראשון המשיכו לעבוד ע’ז אפ’ אצל מלך צדיק כמו חזקיהו הקריבו בבמות.–אבל לא אמרו שזו לא מדינה יהודית–ולכן כל ההתפלספות בנושא באה לקדם אג’נדות אחרות ולא עניני “מדינה יהודית”