‘רשת’ הסירה את סרטון ההסתה, אך ממשיכה להכחיש: ‘הוא לא מפוברק’

אחרי 350 אלף צפיות בפייסבוק ו-2000 תגובות, רובן נגד החרדים, הסירה 'רשת' את סרטון ההסתה מהאתר ומהפייסבוק: "לאור פגיעה אפשרית ברגשות הציבור ולאור תגובות שהתקבלו, החלטנו להסיר את הסרטון לאלתר" • אנשי תקשורת קוראים לפיטורי הכתב והעורך • 'דוסים' הגיש תלונה למועצת העיתונות: "יהיו חייבים לבדוק לעומק" • עורך דין חרדי בדרישה מהמשטרה: לפתוח בחקירה פלילית על שידול לפגיעה בדגל ועבירת הסתה
יוני גרין
ב' אייר התשע"ז / 28.04.2017 12:34

בישול כתבת ההסתה נגד החרדים: אחרי למעלה מ-350 אלף צפיות בפייסבוק, 3000 שיתופים, 5000 לייקים ו-2000 תגובות – ברובן זעם על מראה עיניהם, הסירה הבוקר (שישי) זכיינית ערוץ 2 ‘רשת’ את הסרטון של הכתב גיא הוכמן מהאתר שלה ומעמוד הפייסבוק.

בהודעה שפרסמה ‘רשת’ בגוף הכתבה נאמר: “הסרטון שפורסם אינו  מפוברק, אולם לאור פגיעה אפשרית ברגשות הציבור ולאור תגובות שהתקבלו, החלטנו להסיר את הסרטון לאלתר. יום עצמאות שמח לכל עם ישראל”.

אלא שאנשי תקשורת חרדים, כמו גם אנשי פרויקט ‘דוסים’, הלוחם בהסתה בתקשורת כנגד החרדים, דורשים: “זה לא מספיק. יש לפטר את העורך והכתב. רשת צריכה להכיר בעובדות ולפעול בהתאם”.

משה גלסנר, מגיש המהדורה המרכזית של תחנת הרדיו ‘קול ברמה’, צייץ: “הדילמה של @Reshettv : מפנימים לאט שהתרמית שבישל הכתב נחשפה; מתלבטים כנראה האם הסרת הסרטון תרגיע או שאין מנוס מהבושה שבהודאה פומבית והשעייה”.

עמיתו, השדרן  אבי מימרן, מגיש המהדורה המרכזית של רדיו ‘קול חי’ צייץ: “הזכניית ‘רשת’ הסירה את סרטון ההסתה. אבל האיש הזה עדיין עובד שם. וככל הנראה יקבל משכורת גם החודש”.

שמואל דרילמן, מנהל פרויקט ‘דוסים’, אף הגיש תלונה למועצת העיתונות. “הוגשו תלונות. הם יהיו חייבים לבדוק את זה לעומק”, אומר דרילמן לחרדים10.

העיתונאי צביקה גרוניך הציג בדף הפייסבוק האישי שלו סרטון בו מושמעת שיחה עם הוכמן, המיוחסת ל’אלי’ ‘שובר הדגל’ .

“אתה אמרת לי לקרוע את הדגל, זה היה מבוים, למה עשית את זה?”, תהה בפניו וביקש ממנו להעלות ב’רשת’ כמה מילות התנצלות ולהבהיר כי מדובר היה בסרטון מבוים.

גיא הוכמן, שנשמע חברו של ‘אלי’ משכבר הימים, השיבו בתגובה: “אני מתנצל אם נפגעת”.

כפי שדווח בחרדים10, בסרטון של הכתב גיא הוכמן מ’רשת’, הוא תועד כשהוא צועד ברחובות בני ברק עם דגל ישראל ענק בידו, ומנסה לבחון את תגובותיהם של התושבים המקומיים.

הסרטון  פורסם אמש באתר של ‘רשת’ ובעמוד הפייסבוק של הזכיינית תחת הכותרת: “ישראל 2017: איך דגל ישראל התקבל בעיר במרכז הארץ? תיעוד מטלטל”.

 אלא שלאכזבתו הרבה, התושבים ברובם המוחלט התעלמו ממנו, כשבעיקר הם מתבוננים בתמיהה באיש המוזר שנראה היה כאילו הוא מחפש משהו. במהלך הסרטון הוא הציג כיצד ילדים בחיידר ‘תשב”ר’ זועקים לו ‘בוז’, ואף טען כי הושלכו לעברו ביצים.

כאן זה יכול היה להסתיים.

אבל הרי צריך דרמה – וזו אכן הגיעה: לפתע, אחרי יותר מחצי שעה ברחובות בני ברק, הגיח אופנוע עליו היו רכובים שני אנשים, במה שנראה כמו סצינה מסרטון פעולה הוליוודי. אחד מהם ירד ושבר להוכמן באלימות את המוט של הדגל, תוך שחברו נשמע קורא: “שבור לו את זה, שבור לו את זה! שיקסה”.

כל זאת כאשר בכתבה באתר ‘רשת’ נכתב: “חשוב להדגיש: לא פנינו לאיש מהמצולמים בכתבה ולא עשינו דבר מלבד ללכת ולנופף בדגל”.

סרטון הסתה

אלא שמעדויות שהגיעו לחרדים 10 עולה כי, לכאורה, היה תיאום מוקדם.

מנחם, פעיל בארגון קירוב ומתנדב במד”א, סיפר בשיחה עם חרדים10: “קיבלתי את הסירטון הזה כמו כולם, בקבוצת וואטסאפ. אני צופה בו ורואה את כל החרדים שלא זורקים מבט לכיוון נושאי הדגל המתריסים, אני צופה בילדים קטנים מוציאים אנרגיות של הפסקה מול הבדרן התורן שמנופף מולם בדגל, ואומר נו… אך כשמגיע הסוף ואני רואה את רוכבי האופנוע ששוברים את הדגל, אני בהלם! האופנוע הזה שלי והקסדה היא של אחי הקטן, שהוא אגב ממש לא קנאי.

“הרמתי אליו טלפון בכעס מהול בתמיהה ושאלתי: ‘ממתי אתה נוסע ברחובות ושובר דגלים?’ והוא צוחק ואומר: ‘אהה זה? – לפני זמן מה נסעתי ברחוב ועצרו אותי כמה חבר’ה דתיים, אמרו שהם עושים איזה סרט מצחיק, שאלו אם אני מוכן לעבור ולשבור את הדגל לעיני המסרטות, אגב – הוא אומר לי – היה שם המון מסריטים זה ממש היה נראה כאילו עושים משהו רציני’…”

בשיחה עם אתר ‘כל הזמן’ – שחשף את הפרשה – סיפר נהג האופנוע שתועד בסרטון יחד עם חברו כשהוא חוטף  מידיו של הוכמן את הדגל ושובר את המוט – כיצד התנהלו הדברים: “נסעתי עם חבר על האופנוע ברחוב חזון איש פינת נחמיה בבני ברק, ראיתי התגודדות של אנשים וצלמים בצד, חבר שלי מכיר את הוכמן והתחיל לדבר איתו, והוכמן ביקש, בואו תעשו קטע עם האופנוע בשביל מערכון סאטירי, לא חשבתי והסכמתי.

“רק היום, כשראיתי את הסרטון, הבנתי מה עשיתי ואני מתחרט שלא חשבתי לפני ששברתי את הדגל, אם הייתי חושב, הייתי מבין שהעיתונאי רוצה להשתמש בי כדי לבייש את המגזר שלי”.

יצוין כי באתר ‘רשת’, כמו גם בדף הפייסבוק של האתר, לא נכתב בשום צורה כי מדובר במערכון או בסאטירה.  באתר הוצגה הכתבה כ’תיעוד בלעדי’ ובדף הפייסבוק כ’תיעוד מטלטל’.

דגל בבני ברק

עורך הדין דוד דרור פנה הבוקר בדף הפייסבוק שלו אל משטרת ישראל וכתב:

“בסרטון המופיע בדף הפייסבוק של רשת, הסרטון מוצג כאותנטי וממנו ניתן להבין כי אותו אדם התנפל על כתב רשת מבלי שהדבר תואם מראש, ושבר את הדגל שהיה בידו.

“מעבר לאירוע הנקודתי של ביזוי הדגל, הדבר הביא לגילויי רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של האוכלוסיה באופן המקיים את יסודותיה של עבירת הסתה לגזענות לכאורה.

“אודה למשטרת ישראל על פתיחה בחקירה פלילית באשר לנסיבות האירוע, ובמידה והכתב של רשת אכן שידל לשבירת הדגל, לפעול להגשת כתב אישום נגד הכתב וכנגד רשת, לפי סעיף 30 לחוק העונשין, התשל”ז – 1977 + סעיף 5 לחוק הדגל, הסמל והמנון המדינה, תש”ט-1949.

“כמו”כ בנסיבות העניין, יש לבחון האם מתקיימות יסודות עבירת הסתה נגד הציבור החרדי לפי סעיף 144 ב לחוק העונשין הנ”ל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות