התכנית החדשה של השר ארדן נגד ‘הפלג הירושלמי’: קנס במקום מעצר

לתשומת לב מפגיני 'הפלג הירושלמי': השר לביטחון פנים מגבש תוכנית מהפכנית על פיה, עברות כמו העלבת שוטר, הפרת הסדר הציבורי והשתתפות בהפגנה בלתי חוקית - לא יובילו בהכרח למעצר, חקירה וכתם פלילי
חיים טוויל
ב' אייר התשע"ז / 28.04.2017 11:39

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן מוביל בימים אלה מהלך חדש, לפיו עברות פליליות קלות ובהן העלבת שוטר, הפרת הסדר הציבורי ועוד – לא יכתימו עוד את עברייניהן בכתם פלילי, ובמקום מעצר וכתב אישום המוגש אחר כך, יוטלו קנסות בלבד על העוברים על החוק.

לפי התוכנית, עליה דווח באתר nrg, קנסות יחליפו הליך פלילי של מעצר, חקירה והתמודדות עם כתב אישום במגוון עברות במדרג התחתון – ובהן העלבת שוטר, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, הפרת הסדר הציבורי, חסימת כבישים, השתתפות בהפגנה בלתי חוקית ועוד.

לפי בנוהל כיום, אזרח שנחשד בעברות כאלו נעצר, נלקח לתחנת המשטרה, נחקר באזהרה ולבסוף בדרך כלל מגישה מחלקת התביעות של המשטרה כתב אישום, והעניין נידון בפני בית המשפט.

לפי נתוני ההרשעות במדינת ישראל, רוב המשפטים מסתיימים בהרשעה ועל האזרח מוטל כתם פלילי שפוגע בהמשך חייו.

המטרה של תוכנית החדשה, שנמצאת בשלב זה בעבודת מטה במשרד לביטחון הפנים בשיתוף המשטרה, היא להקל על העומס בעבודת המשטרה ועל העומס בבתי המשפט.

ברגע שעברות כאלו יסתיימו במתן קנס כבד, הדבר ימנע את הצורך במעצר, חקירה, הגשת כתב אישום וניהול משפט. מטרה נוספת היא להקל על האזרח, שלא ייעצר ולא יצטרך לנהל הליך משפטי הכרוך בהוצאות כספיות לא מבוטלות. לבסוף, כאמור, גם לא יוטל עליו כתם פלילי.

לפי הדיווח, לאחר שפרטי התוכנית יגובשו סופית, היא תועבר לאישור משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה.

במשרד לביטחון הפנים אומרים שזו תוכנית מהפכנית.

“המטרה היא להקל גם על מערכת המשטרה והמשפט וגם על האזרחים”, אמר מקור במשרד, “אם אדם קילל שוטרים או חסם כביש, יימנע ממנו הליך של חקירה ואולי כתב אישום והעמסה על בתי המשפט. הליך פלילי מכביד כמובן על האזרח, אבל גם על המערכת. במקום לנהל הליך כזה יינתן קנס. זה מהפכני, שינוי תפיסתי”.

השר ארדן אמר על התוכנית: “אני מבקש לקדם מהלך שיאפשר לשוטרים להחליף את ההליך הפלילי בהליך סביר יותר, שעובר דרך קנס לפני מעצר והגשת כתב אישום”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ממש בדיחה
    30/04/2017 18:03
    נפתלי
  1. הולכים בלי תעודת זהות ואז או שהשוטר עוזב אותך לנפשך או שאין לו ברירה והוא עוצר אותך אז איפה כאן בדיוק הרווח.
    לארדן הגאון פתרונים