האם הבחירות בבית היהודי פיקטיביות? • טל שניידר יצאה לשטח

בבית היהודי לא אומרים את זה רשמית, אבל ההתמודדות של יונתן ברנסקי מתאימה להם. תוצאה בה בנט ישיג מעל ל-90%, תראה גרוע • מצד שני, צריך שאנשים יצאו מהבית, כדי שברנסקי לא ישיג שיעור קולות מרשים מדי • טל שניידר מה'פלוג' שוחחה עם ח"כ מועלם ומצביעים שהגיעו לקלפי
טל שניידר
א' אייר התשע"ז / 27.04.2017 19:28

גבר אחד, גבר נוסף, ועוד אחד שתלה שלטים וארגן את הסדר בקלפי-בית הכנסת בנתניה סירבו לדבר איתי.

“אם את עיתונאית אז אני לא רוצה להצטלם, עם התקשורת אנחנו לא מדברים”, אמר אחד. “גם אני לא”, “וגם אני לא”, אמרו האחרים.

אחד מן הבוחרים, כבן חמישים פלוס, התרחק ממני, ואז עשה סיבוב וחזר להראות לי את תעודת עובד המדינה שלו.

״אני פשוט לא יכול לדבר כי את רואה איפה אני עובד״.

טוב, אז לא.

שנים של סיקור פוליטי הרגילו אותי. אנשים רבים מסרבים להצטלם או לומר את דעתם, זאת להבדיל מעבודה עיתונאית בארה״ב. שם, כפר או עיר, בוקר או לילה, שיעור הסירובים לראיונות נמוך.

אם כך, שוחחתי עם הצעירים. להם אין בעיה מול מצלמה. שידור חי, צילום העמדה. הכל הולך.

בדרך לקלפי תליתי את הנייד על חלון הרכב ושידרתי חי בפייסבוק. הווידאו מתחיל מן הנסיעה, אך ממשיך לתוך הקלפי, וכולל גם ראיון של כמה דקות עם ח״כ שולי מועלם (דלגו לדקה 05:00).

• האם הבחירות פיקטיביות, הכל רדום?

מועלם: “לא, לא נכון, אנחנו ממריצים את כולם להצביע. ניסינו לתת מענה בכל הארץ, אך לעמוד במסגרת כספית ולכן חלק מן הקלפיות פתוחות רק בערב”.

• מה זה אומר על בחירות שאין בהם מועמדים ריאליים אחרים חוץ מהיו״ר?

מועלם: “אנחנו מודעים לכך שכולם מסתכלים. החוכמה היא שכולם יצאו להצביע, כי לא רק אנחנו מסתכלים על זה, אלא כל המערכת הפוליטית מסתכלת.

“ברור לחלוטין שההחלטה לעשות פריימריז לראשות מסמנת דרך של לייצב את המפלגה לקראת בחירות כלליות. אנחנו צריכים להיות מוכנים ולא מופתעים. כל מה שקרה בפעם הקודמת, של דחיסת הכל בתוך 60 יום, היה לא טוב״.

בבית היהודי לא אומרים זאת באופן רשמי, אבל ההתמודדות של יונתן ברנסקי מתאימה להם.

תוצאה בה בנט ישיג מעל ל- 90%, תראה גרוע. עדיף ברנסקי עם 25% מאשר התמודדות סטייל הליכוד, בהן ראש הממשלה מתמודד מול פתק לבן עד שמבטלים את הבחירות כי אין טעם.

בחירות, הבית היהודי

הם רוצים בתדמית הדמוקרטית, בחזות נקיה, בהליך תקין.

נתניה אינה לב העניין במפלגת הבית היהודי. אני מודעת לכך. הגעתי לקלפי מטעמי נוחיות (יש לי חיבה לא מוסברת לעיר הזו), וניכר שמדובר במעוז מפד״ל ותיק.

האנשים שאני פגשתי בשעה שנכחתי בקלפי הבינו שעליהם ל״סמן-וי״ על הפרוצדורה, כדי לתת לנפתלי בנט את המשך השליטה במפלגה.

שני צעירים במקום, פעילים בשכר מן המטה של יונתן ברנסקי היו החריגים. קיבלתי הסבר מנומק מיצחק ביאליק, תלמיד י״ב מקדימה.

האם הבחירות בבית היהודי יזיזו מעט את בנט לצד ימין?

בצד של ברנסקי מלינים על מינוי מנכ״ל למשרד החינוך שאינו איש הציונות הדתית (אבוהב), על מינויים תמוהים אחרים במשרד החינוך (אחראי על האזרחות), גמגום בנושא עמונה, על ניסיונות לשאת חן בעיני החילונים על אף שהם מיעוט ממצביעי המפלגה.

בצד של בנט (צפו בראיון עם ח״כ מועלם) מתייחסים ליום הבחירות הזה כהליך שחובה לבצע, בתזמון נכון ומהיר כדי להתייצב באופן יעיל אל מול האפשרות שהמדינה תיכנס לבחירות בשנה הקרובה. עליהם לדאוג, בעיקר, לכך שאנשים יצאו מן הבית וילכו להצביע, כדי שברנסקי לא ישיג שיעור קולות מרשים מדי.

שיעור הצבעה נמוך יהיה בעוכריו של בנט.

והנה שיחות עם כמה מן הבוחרים בנתניה.

בחירות, הבית היהודי

יאיר כהן ממעלות: “עשיתי כאן פעילות בבית ספר רועי קליין (בנושא ׳שרים ירושלים׳ לבית ספר, כיתות ג׳ עד ו׳, שכבה ד׳ ניצחו, שתי בנות ובן). אני מפיק מוזיקלי ואירועים ופורמטים של חידונים אינטראקטיביים לילדים, פעילות חוויתית סוחפת. ואני גם מתפקד של הבית היהודי. לפני חצי שנה התפקדתי. פעם ראשונה שאני משתתף בהצבעה. אשתי גם התפקדה ותצביע במעלות. בחרתי בבנט. זה סתם פורמליות שצריך לעשות , אין לבחירות האלה הרבה משמעות״.

טובה דומברוביץ, תושבת נתניה‬: ‫״לא רוצה לפרט למי הצבעתי. זה נשאר אצלי. אני תומכת בבית היהודי. אין לי שום מפלגה בלעדיה״. ‬

אבי פרנסה, ירושלמי במקור, גר ברמת גן אבל מצביע פה (אחרי ביקור אבלים): ״בחרתי בנפתלי בנט ואיילת שקד, אני מסורתי לייט, וזו המפלגה עם הדעות הכי פחות רחוקות ממני. אני מתחבר מאוד לנפתלי ואיילת ואני רוצה שאיילת תהיה יום אחד ראשת ממשלה״.

• מתוך הפלוג

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות