אחרי שהסוחרים לחצו: אישום נגד קניונים שפתוחים בשבת בכפר סבא

רועי לחמנוביץ, מנכ"ל קואליציית שבת שוויון: "מדהים שבבית משפט מתנהל שיח שעינינו הצעה לעיריית כפר סבא לשנות את חוק העזר העירוני כך 'שיתאים' למפת הפרות החוק וחילולי השבת בעיר" • מובילת מאבק הסוחרים: "המסחר בשבת פוגע מכה קשה בעסקים שלנו"
אריה ריבקינד
כ"ט ניסן התשע"ז / 25.04.2017 19:46

בית המשפט המחוזי בלוד ערך אתמול (שני) דיון משפטי ראשון בעתירת סוחרי כפר סבא נגד העירייה, ראש העיר יהודה בן חמו, קניון G, קניון אושילנד ובעלי חנויות מסחר הפועלות בשבת בתחומם.

העתירה הוגשה בחודש נובמבר האחרון, על ידי התאחדות הסוחרים בשיתוף קואליציית שבת שוויון ועשרות בעלי עסקים קטנים בעיר.

בעלי העסקים הקטנים בכפר סבא דרשו בבית המשפט לחייב את העירייה לאכוף את חוק העזר העירוני ולכפות על קניון אושילנד וקניון G לסגור את החנויות בשבת.

“פתיחת הקניון בשבת הביאה לפגיעה בפרנסתנו ולחוסר שוויון עסקי. לא מדובר בסוגיה דתית, כי אם כלכלית-חברתית”, טענו.

בתגובה לבית המשפט טענה העירייה: “אוכפת עבירות של בעלי עסקים הפותחים עסקיהם בשבת באמצעות משלוח הודעות והתראות לעסקים, ובמידת הצורך על ידי קנסות וכתבי אישום”.

יחד עם זאת, הודיעה העירייה במהלך הדיון המשפטי אתמול כי היא פועלת נגד העסקים הפועלים בשבת בתחומה, גם במסגרת של הגשת כתבי אישום.

עו”ד אורי ישראל פז, המייצג את העותרים: “על העירייה חלה חובה לסגור את כל עסקי המסחר הפועלים בשבת בניגוד לחוק העזר העירוני. לאחר גרירת רגליים במשך חודשים ארוכים מצד העירייה, אנו מברכים על כך שבזכות הגשת העתירה ולקראת חג הפסח, הוגשו כתבי האישום נגד מרכזי המסחר הפועלים בשבת.

“כעת אנו מצפים מהעירייה למלא את חובתה להגיש כתבי אישום גם נגד כל העסקים הקמעונאיים הפתוחים בשבת”.

דינה אונרייך, בעלת חנות בגדי ילדים ותיקה, וממובילי מאבק הסוחרים בעיר: “בעלי רשתות המסחר הגדולות הפועלות בשבת, בחסות עיריית כפר סבא מחסלות את העסקים הקטנים בעיר. המסחר בשבת פוגע מכה קשה בעסקים שלנו, הופך את התחרות המסחרית ללא הוגנת ויוצר חוסר שוויון הזדמנויות.

“לקוחות קבועים אומרים לנו שהם מצטערים אבל כבר קנו בשבת. הרי זה זמין, הם ביום חופש, אז מבחינתם למה לא? הקונה הממוצע לא מבין את גודל הפגיעה.

“העירייה לעומת זאת מבינה את המשמעויות, מפרה את החוק ועושה את המינימום הניתן לשם מראית עין. בפועל, אין לנו התחייבות לכך שהעירייה תאכוף את סגירת החנויות בשבת באופן גורף וקבוע. אני מקפידה על חוק העזר כבר שנים, אבל מסתבר שאני שומרת חוק והעירייה פחות”.

רועי לחמנוביץ, מנכ”ל קואליציית שבת שוויון: “אפקט שבירת הסטטוס קוו בתל אביב הולך ותופס תאוצה. המסחר בשבת אינו נחלת תל אביב אלא תופעה כלל ארצית ומאבק הסוחרים בכפר סבא מהווה את אחת העדויות לכך.

“מדהים לשמוע כי בבית משפט במדינת ישראל מתנהל שיח שעינינו הצעה לעיריית כפר סבא לשנות את חוק העזר העירוני כך ‘שיתאים’ למפת הפרות החוק וחילולי השבת בעיר. הפעילות לתיקון הליקויים לא צריכה להיות בעצלתיים אלא כחרב חדה המונחת על צווארה של השבת”.

בתום הדיון הגיעו הצדדים להסכמה עקרונית ליצור אבחנה ברורה בין מסחר קמעונאי לפנאי ובידור בשבת.

עם זאת העירייה סירבה לתת תוקף שיפוטי ומחייב מצד בית המשפט להסכמות אלה. לכן, החליטה השופטת זהבה בוסתן כי הדיון יידחה בשלושה חודשים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות