בג”ץ: המדינה תנמק מדוע לא יבוטל חוק הגיוס • ליצמן: אין לנו ציפיות

השוויון בנטל מגיע שוב לבג"ץ • ארגונים טוענים: החוק פוגע בשוויון ומפלה בין דם לדם • על המדינה להשיב עד לספטמבר • העתירות יידונו בפני הרכב של תשעה שופטים
יוני הראל ושרי רוט
י"ז סיון התשע"ד / 15.06.2014 18:37

חוק הגיוס יבוטל? השוויון בנטל וחוק הגיוס מגיעים שוב לבג”ץ, בעקבות עתירות של ארגונים הטוענים כי החוק פוגע בשוויון ומפלה בין דם לדם.

ביום שישי הורה בג”ץ הורה למדינה להשיב לעתירות, עד לחודש ספטמבר, ולנמק מדוע לא יבוטל החוק. שלושת העתירות יידונו בפני הרכב של תשעה שופטים.

התנועה לאיכות השלטון והפורום לשוויון בנטל, שהגישו את העתירות, טוענים:  חוק הגיוס החדש, אינו חוקתי, תכליתו אינו ראויה, והוא פוגע בזכות לשוויון באופן בלתי מידתי.

החוק החדש, שנחקק בחודש מרץ האחרון קובע, כי עד יולי 2017 לא תחול חובת גיוס על תלמידי הישיבות, אלא יהיו יעדי גיוס שיעלו בהדרגה.

תלמידי ישיבות שבמועד חקיקת החוק היו בגילאי 18-22, יכולו להמשיך ולדחות את שירותם עד גיל 24 – אז יקבלו פטור. בחורים בגיל 22 ומעלה יקבלו פטור מיידי.

בחורים שטרם מלאו להם 18, תחול עליהם חובת הגיוס, והם יכולו לדחות את שירותם. בנוסף שר הביטחון יוכל לפטור כל שנה 1800 בני ישיבות חרדים, ו-300 תלמידי ישיבות ציוניות גבוההות מגיוס. אולם בני ישיבות ההסדר ישרתו 17 חודש בלבד.

כאמור, בג”ץ קיבל את העתירות, וקבע כי על המדינה להשיב לטענות.

ח”כ יעקב ליצמן הגיב ואמר על הוראת בג”צ כי אין לנו כל ציפיה להכרה או לגילוי הבנה מבג”ץ, שכידוע הוא זה שהחליט על ביטול ההסדר תורתם אומנותם שהיה קיים במשך שנים ארוכות. “החוק החדש הינו גרוע בכל קנה מידה וקובע סנקציות פליליות נגד לומדי תורה בישראל, והנה העותרים שלא יודעים שובע, מנסים להמשיך בניסיונות הפגיעה במעמדם של לומדי התורה, ואילו הבג”ץ, מגלה הבנה כלפיהם ומיהר לדרוש נימוקי המדינה מדוע אכן לא יבוטל החוק, כבקשתם.

“לכן”, הסביר ליצמן, “עלינו להבין שמבג”ץ לא נוכל לקבל כל הכרה או דחיית החוק החדש, שכוללת גזירה חמורה ופגיעה של ממש בלומדי התורה. הנציגות החרדית תיאבק בכל דרך נגד החוק האמור ותפעל לבל ישתנה מעמדם של בני הישיבות חלילה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות