כדי למנוע חילול השבת: חופשת ל”ג בעומר תידחה ביום; הורים מתנגדים

אריה ריבקינד
|
כ"ה ניסן התשע"ז / 21.04.2017 11:50
בנט החליט לדחות את מועד החופשה במוסדות החינוך מיום א’ ליום ב’, כדי למנוע חילול שבת • הגר”ד לאו כתב לשר כבר לפני שלושה חודשים: “אני חושש שמדורות רבות תודלקנה טרם צאת השבת” • ומי בלחץ? שלוחי חב”ד שכבר חתמו על חוזים עם אולמות ואמנים וכעת יספגו הפסדים כספיים

שר החינוך נפתלי בנט החליט הבוקר (שישי) כי החופשה במוסדות החינוך ביום ההילולא ל”ג בעומר תידחה ביום אחד – מיום ראשון ליום שני, כדי למנוע חילולי שבת. כך חושף העיתונאי מנדי גרוזמן באתר nrg.

כתוצאה מהשינוי, אמורים הילדים להדליק את המדורות ביום ראשון בערב.

לפי הדיווח, השינוי מתבצע בעקבות בקשתו של הרב הראשי הגר”ד לאו, אשר פנה לשר החינוך בבקשה לדחות את החופשה, כדי למנוע מהילדים להדליק את המדורות בשבת בערב, דבר שיגרום להתחיל את ההכנות להדלקה כבר בעצם יום השבת.

ממשרד החינוך נמסר ל-nrg, כי ההחלטה התקבלה על מנת לאפשר לציבור ההורים שומרי השבת לחגוג עם ילדיהם בצורה נוחה יותר. “השבת יוצאת רק בשמונה בערב, ולהתחיל מדורה עם הילדים בשעת לילה מאוחרת זה לא סביר ולא הוגן. הפתרון של העברת החג ליום ראשון בערב הוא נוח יותר לכולם, ובמיוחד לציבור הגדול של שומרי שבת והתלמידים הדתיים במערכת החינוך”.

השינוי מתבצע כשלושה שבועות לפני החופשה, ובמשרד החינוך מבטיחים כי הם ערוכים אליו מקצועית. במשרד החינוך פנו גם לארגוני המורים על מנת להסדיר את השינוי, ויפעלו מול המורים כדי לגלות גמישות בלוח החופשות.

בתגובה להחלטת משרד החינוך – אמר פז כהן, יו”ר פורום ועדי ההורים, כי ההורים מתנגדים בתוקף להחלטה. “ל”ג בעומר לא אמור בכלל להיות יום חופש, ואם כבר נקבע – אין סיבה בעולם להזיז אותו שלושה שבועות מראש”, אמר כהן.

בסביבת הרב לאו טוענים כי הרב הראשי פנה בעניין למשרד החינוך כבר לפני שלושה חודשים – אך נענה רק היום.

בפנייתו כתב הרב לאו: “סמיכות ל”ג בעומר לשבת היא פתח לחילולה. רבים חושבים שבהדלקת המדורות הם מקיימים מצווה ואין כל מניעה לחלל שבת לצורך עניין זה. אני חושש מכך שמדורות רבות תודלקנה טרם צאת השבת”.

בשנת 2014 נקט שר החינוך דאז שי פירון במהלך דומה, ודחה את חופשת ל”ג בעומר מיום ראשון ליום שני.

לחרדים10 נודע, כי מי שסופגים הפסדים כספיים בגלל השינוי ברגע האחרון הם שלוחי חב”ד ברחבי הארץ, המארגנים תהלוכות ואירועים לכבוד יום הילולא.

רבים מהם כבר סגרו חוזים מול אולמות ואמנים, וכעת ייאלצו לספוג הפסדים ושיבוש בתוכניות, עקב השינוי הפתאומי בלוח החופשות.