חשיפת חרדים10 • ‘הגדולים’ הורו: ישיבת ‘חדרה-קרית ספר’ תתפצל

הפיצול ב'ישיבת חדרה' נחשב לאחד מהאירועים היותר משמעותיים בעולם הישיבות, על רקע הפילוג הליטאי • כעת, אחרי שקבוצה מהסניף בקרית ספר השתתפה בהפגנות 'הפלג' וקיבלה גבוי מהמנהל - הורו גדולי ישראל להקים ישיבה חדשה • הגר"ג אדלשטיין פרש חסותו על הקמת הישיבה
יוסף גרינבוים
כ"ד ניסן התשע"ז / 20.04.2017 13:11

הפילוג בישיבת ‘כנסת יצחק-קרית ספר’ הפך במהלך חג הפסח לעובדה מוגמרת. זאת לאחר סדרת התייעצויות עם גדולי ישראל, מנהיגי הציבור הליטאי.

כפי שנחשף בחרדים10 לראשונה, הדרמה בישיבה הממוקמת בקריית ספר החלה לפני כחודשיים, לאחר שראש הישיבה הניהולי, הרב שמעון נוביק, לא גינה בחורים מהישיבה שיצאו להשתתף בהפגנות ‘הפלג הירושלמי’ ואף הביע תמיכה בבחור שנעצר במהלך אחת ההפגנות האלימות.

הרב שמעון נוביק אף שחרר את התלמיד שנעצר בערבות, תוך שהוא מתחייב כי הישיבה תהווה חלופת מעצר עבורו – מהלך שחרה לרוב תלמידי הישיבה, הנשמעים לגדולי ישראל.

בעקבות מהלכים אלה, שהיו למורת רוחם של ראש הישיבה הגר”י קארפ וצוות הר”מים, הם פנו להתייעץ עם גדולי ישראל להתייעצות כיצד לנהוג.

לחרדים10 נודע, כי ההוראה להיפרד ולהקים ישיבה חדשה ניתנה עוד לפני החג, אלא  שאז החל ניסיון מצד הרב שמון נוביק לנהל מו”מ כדי להגיע לפתרון מוסכם על שני הצדדים.

אלא שהמו”מ עלה בסופו של דבר על שרטון, מה שהוביל את ראש הישיבה הגר”י קארפ אל ביתם של גדולי ישראל – כדי לקבל הוראה ברורה בדבר דרך הפעולה שעליו לנקוט.

במקביל המשיך הגר”י קארפ לשמור על שתיקה מוחלטת, תוך שהוא נמנע אף משיח עם בחורי הישיבה – כולל מי שניסו לברר אצלו מה עליהם לעשות. מי שהגיע אל ביתו, נענה על ידי בני הבית כי “ראש הישיבה אינו יכול כעת לגשת”.

אחד מהורי הבחורים, שהצליח ליצור קשר עם ראש הישיבה ולשאול מה עליו לעשות עם בנו לקראת בין הזמנים החדש – נענה: “שאל את ר’ גרשון”, כשהכוונה לראש ישיבת פונוביז’, הגר”ג אדלשטיין.

בערב שביעי של פסח הגיע ראש הישיבה הגר”י קארפ להתייעצות בביתו של מנהיג הציבור הליטאי, הגראי”ל שטיינמן.  בהמשך הגיע גם אל בית הגר”ח קנייבסקי ושמע גם מפיו הוראה ברורה: “לעזוב מיד”.

גורמים בישיבה אומרים לחרדים10, כי לכל אורך הדרך הורה הגר”ג אדלשטיין לראש הישיבה לשמור בסוד את דבר ההחלטה על הפרישה ולא לפרסמה, גם לא בקרב הבחורים. “תעזוב, בינתיים תשמור בסוד”, הורה לו הגר”ג, תוך שהוא מטפל בכל הפרטים הדרושים להקמת הישיבה החדשה.

גורמים בישיבה: “נראה שהדבר נובע מכך ש’הצד השני’ מנסה להראות כאילו מדובר במחלוקת אישית בין רבני הישיבה להנהלה בראשות הרב שמעון נוביק, כשלא כך הוא הדבר כלל – והמחלוקת היא על רקע השקפתי בלבד”.

הישיבה החדשה – ‘תורה בתפארתה 2’, כפי שהיא מכונה בינתיים בפי הבחורים, על שם הישיבה שהתפצלה מישיבת חדרה, ופועלת מזה שנים בעיר אלעד.

אל הישיבה החדשה צפוי לעבור רוב צוות הישיבה, ובראשו ראש הישיבה הגר”י קארפ, כשאליהם מצטרפים הבחורים הנשמעים לדעת תורה של מנהיגי ‘דגל התורה’.

נזכיר, כי הפיצול של ‘ישיבת חדרה’ עדיין נחשב לאחד מהאירועים היותר משמעותיים שאירעו בשנים האחרונות בעולם הישיבות, ובמיוחד במחלוקת שהובילה לפילוג בציבור הליטאי.

כזכור, הישיבה פוצלה לשני חלקים, כאשר חלק אחד נטש בקול רעש גדול, והקים את ישיבת ‘תורה בתפארתה’ – ישיבה שזמן קצר אחרי הקמתה הפכה לשם דבר בעולם הישיבות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הרבה טעויות ומוחסר דיוקים.
    20/04/2017 20:21
    חיים
  1. הרבנים קרף וולדמן, לא רוצים לעזוב אלא אם כן הם ימצאו להם פרייארים אחרים שיחזיקו להם את הישיבה.
    בהתחלה דובר על סורוצקין אח”כ על דרוק. בינתיים, עד שלא יהיה להם ספונסר הם ימשיכו לרכב על גבו של הרב נוביק.

    הערה אגב, למה לבזות את הגאי”ל שטיינמן ולהוציא ממנו תמונות מזעזעות כאלה.