ליצמן: “התערבות גסה”. גפני: לא נאפשר, לא נשתוק • וחולדאי? צוהל

בג"ץ אישר פתיחת מרכולים בשבת בתל אביב • ליצמן: לקדם מהלך משפטי לעקיפת בג"ץ" • סמוטריץ': "מסוג הרגעים שקשה לי מאוד לקחת אחריות על הקואליציה" • ראש עיריית תל אביב רון חולדאי: "תל אביב הייתה חופשית ותישאר חופשית"
אריה ריבקינד
כ"ג ניסן התשע"ז / 19.04.2017 18:25

שר הבריאות יעקב ליצמן הגיב אחר הצהרים (רביעי) להחלטת בג”ץ על פתיחת מרכולים בשבת בתל אביב.

“החלטת בג”ץ מהווה פגיעה חמורה בשבת קודש ובצביון היהודי של מדינת ישראל. זוהי המשך התערבות משפטית גסה בערכי הדת וההלכה, שאינה מותירה ברירה אלא לקדם מהלך משפטי לעקיפת בג”ץ, כדי למנוע המשך כרסום מסורת ישראל והדת במדינה”, אמר ליצמן.

יו”ר ועדת הכספים ח”כ משה גפני: “זו החלטה אומללה. שופטי בג”ץ אינם מודעים לערך השבת, וקוראים תיגר בנושא כל כך חשוב. יתכבדו שופטי בית המשפט וישבו במקומם”.

לדבריו, “מדובר בפריצה של הסטטוס קוו, לא נאפשר את זה ולא נשתוק, נפנה לראש הממשלה לכנס בדחיפות את ראשי הקואליציה לפתור את הבעיה שיצרו שופטי בג”ץ”.

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ’ מהבית היהודי הגיב: “החלטת בג”ץ חמורה ומקוממת אבל מי שאשם בה זו הממשלה שגררה רגליים בכוונה. מסוג הרגעים שקשה לי מאוד לקחת אחריות על הקואליציה שאני חבר בה”.

יו” ר הועדה לפניות הציבור ח”כ ישראל אייכלר: “ליבי עם בעלי המרכולים שבג”צ מקפח את פרנסתם. כדי להתפרנס ולהתמודד בשוק הפרוץ בשבת, הם יתפתו לעבוד בשבתות כעבדים ושפחות. התורה מחייבת להעניק מנוחת שבת אפילו לחמור. גם במדינות אירופה החנויות סגורות בימי חגאותיהם. מדינת ישראל אינה יהודית בלי שמירת שבת ולא דמוקרטית בלי שמירת חוק”.

אייכלר הוסיף: “שופטי הבג”צ אינם מתחשבים בחוק ולא בדעות השונות בעם. זהו שלטון הקרמלין וחבל שהכנסת הרעועה והפחדנית אינה מחוקקת חוק הפוסל פסיקה המסלפת את כוונת המחוקק, לפי האגנ’דה הפרטית של השופטים”.

מדינה יהודית חייבת לכבד את השבת ומדינה דמוקרטית צריכה לכבד את החוק. הבג”ץ לא מכבד את השבת ולא את החוק” אמר ח”כ אייכלר.

ח”כ רחל עזריה מכולנו, יו״ר השדולה ליהדות ישראלית: “בית המשפט העליון הבהיר היום שהרשויות המקומיות הן אלו שצריכות לקבל את ההחלטה כיצד השבת תראה במרחב הציבורי שלהן”.

“ההחלטה דומה להצעת חוק שאנו מקדמים בכנסת אשר מבוססת על אמנת גביזון-מדן שמסדירה את מעמד השבת ונותנת סמכויות רחבות לרשויות המקומיות, זאת כיוון שהחברה הישראלית היא מגוונת, לכל מגזר וקהילה יש דרך אחרת לחגוג את השבת ויש לאפשר מקום לכולם”, דברי עזריה.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי בירך על החלטת בית המשפט העליון שאישר את החלטת מועצת העיר לגבי פתיחת מרכולים בשבת. “כפי שאמרתי כבר לפני כארבע שנים – העיר תל אביב-יפו היתה חופשית ותשאר חופשית”, צהל ראש העיר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות