ביקורת על דרעי • בג”ץ: המרכולים בתל אביב יישארו פתוחים בשבתות

אחרי שאריה דרעי גרר רגליים ולא קיבל החלטה - קבע בג"ץ: יש לפרסם את התיקון לחוק העזר העירוני שביקשה עיריית תל אביב - ולא להמתין לשר הפנים • המשמעות: תותר פתיחה של מרכולים, מרכזי בילוי ובתי מרקחת בשבת
נחמן גור
כ"ג ניסן התשע"ז / 19.04.2017 17:51

שופטי בג”ץ הכריעו היום (רביעי) כי תותר פתיחה של מרכולים, מרכזי בילוי ובתי מרקחת בשבת בתל אביב – ודחו עתירות שהגישו סוחרים מהעיר נגד המהלך..

בית המשפט הכריע בסוגיה לאחר שלוש שנים שבהן שרי הפנים גדעון סער, סילבן שלום ואריה דרעי נמנעו מקבלת החלטה.

הנשיאה מרים נאור כתבה בפסק הדין כי התיקון לחוק העזר שיזמה עיריית תל אביב בשנת 2014, אשר התיר פתיחת עסקים מסוימים בשבת הוא תיקון “מאוזן המתחשב בזכויות השונות, בצביונה של העיר ובאינטרס של מעמד יום השבת”.

“העירייה היא הגוף המתאים להכריע בדבר נקודת האיזון המתאימה, הנותנת משקל למכלול השיקולים הרלוונטיים, ובהם הרכב האוכלוסייה בכל מקום ומקום, דרך חייה ואופיה של העיר, כמו גם הנסיבות שקדמו לתיקון”, קבעה נאור.

בפסק הדין נאמר כי “מדובר, בסופו של יום, בפתיחת מספר מצומצם של עסקים אשר מהווים חלק מזערי ממספר העסקים הפועלים בעיר במהלך השבוע, באופן שמאפשר שמירה על צביונה הייחודי של השבת ואינו משנה בצורה ניכרת את פני העיר בשים לב למצב הנורמטיבי”.

השופטים מציינים כי יש לפרסם את התיקון לחוק העזר העירוני בנושא שביקשה העירייה להוציא אל הפועל, ולא להמתין לשר הפנים אריה דרעי שיאשר אותו.

“אין מקום להוסיף ולהמתין ששר הפנים יחליט בעתיד אם יש לאשר את תיקון מס’ 2 אם לאו, וזאת במועד לא ידוע שקצב לעצמו, אשר אין לו דבר וחצי דבר עם המועדים הקבועים בחוק, אף לא עם המועדים שנקבעו במסגרת ההסכמה הדיונית או במסגרת הודעתה האחרונה של המדינה”, נכתב בפסק הדין.

השופטת אסתר חיות מתחה ביקורת על הממשלה שנמנעה מלהחליט בסוגיה.

“נוכח ההימנעות הארוכה והנמשכת מזה כשנתיים וחצי של שרי הפנים הרלוונטיים (-גדעון סער, סילבן שלום ואריה דרעי) ובשלב מסויים גם של הממשלה כולה, לקבל החלטה לגופו של עניין, אין מנוס אלא לראות בהימנעות זו משום החלטה לפסול ללא הנמקה את חוק עזר לתל אביב-יפו. החלטה בלתי מנומקת זו אינה יכולה לעמוד והיא בטלה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות