מסמכים חושפים: בעולם ידעו על השואה כבר בשנת 1942 – והתעלמו

מסמכים שמתפרסמים לראשונה בספר חדש חושפים שארה"ב, בריטניה וברה"מ ידעו כי "שני מיליון יהודים הושמדו" כבר בדצמבר 1942 - ולא שנתיים לאחר מכן כפי שהעריכו עד כה
יוני גרין
כ"ב ניסן התשע"ז / 18.04.2017 10:39

החוקר דן פלש חושף בספר חדש ‘זכויות אדם אחרי היטלר’ מסמכים מהם עולה, כי בעלות הברית במלחמת העולם השנייה, בהן ארצות הברית, ברית המועצות ובריטניה, ידעו על השמדת היהודים כבר בשנת 1942 – ובחרו להתעלם.

העיתון הבריטי ‘אינדיפנדנט’ פרסם הלילה (שלישי) חלק מהממצאים, שסותרים את ההערכה הרווחת עד כה לפיה המעצמות ידעו על השמדת היהודית רק בשנת 1944. המסמכים מראים כי כבר בדצמבר 1942 “ארצות הברית, בריטניה והממשל הסובייטי היו מודעות לכך שלפחות שני מיליון יהודים נרצחו”.

החוקר חשף הצהרה רשמית שנותרה חסויה במשרדי האו”ם, בה כתבו בעלות הברית במלחמת העולם השנייה כי מתקיים “טבח של יהודים”.

באותם ימים, במקביל להקמת מחנות ההשמדה ההמוניים, בעלות הברית העריכו כי חמישה מיליון יהודים נוספים נמצאים בסכנת חיים. שר החוץ הבריטי אנתוני אידן אמר אז לפרלמנט הבריטי: “הרשויות בגרמניה מבצעות בימים אלו את כוונתו של היטלר להשמיד את העם היהודי”.

במרס 1943 שר המלחמה הבריטי ויסקונט קרנבורן אמר: “היהודים לא צריכים להיחשב כמקרה מיוחד”, והסביר כי האימפריה הבריטית “כבר מלאה בפליטים ולא יכולה לקלוט עוד”.

“המעצמות ידעו על הרצח ההמוני שנתיים וחצי לפני הזמן בו חשבנו עד עכשיו”, אמר פלש ל’אינדיפנדנט’. “עד כה הניחו כי הם ידעו על כך כאשר הם גילו על מחנות הריכוז, אבל הם ידעו על כך כבר בדצמבר 1942″.

מהמסמכים שנחשפו עולה גם כי בעלות הברית גיבשו כתבי אישום נגד הצורר אדולף היטלר ובכירי הנאצים בגין פשעי מלחמה כבר ב-1944 – שנה לפני כניעת גרמניה הנאצית והתאבדותו.

פלש, מרצה במרכז ללימודים בינלאומיים ודיפלומטיה באוניברסיטת לונדון, תיאר את המסמכים כ”ארגז שלם של מסמרים בארון הקבורה” של הכחשת השואה, “כל זה מעולם לא ראה אור יום”.

פלש הוא החוקר הראשון שזכה לגישה נרחבת למסמכים עם פרסום ספרו החדש. הארכיונים ייפתחו לציבור ויהיו זמינים גם ברשת.

ביד ושם הגיבו על המידע החדש:”מידע על הרצח ההמוני של יהודים הגיע לעולם החופשי כבר ביוני 1941, וזרם המידע התגבר עם הזמן.

“גם כיום לא ברור באיזו מידה בעלות הברית ומנהיגים נייטרליים הבינו את מלוא המידע – ההלם של המפקדים ששיחררו את המחנות בסוף המלחמה עשוי להעיד על כך שההבנה לא הייתה מלאה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    העולם החופשי ידע כבר ב1941
    18/04/2017 12:42
    לא חדש
  1. גם מדוחות וגם מהעיתונות של המחצית השניה של שנת 1941, רואים את מה שתואר כשואה בהמשך.
    גם העיתונים בארץ, בארה”ב, בריטניה ובריה”מ דיווחו על הקורה באירופה. לפעמים בחוסר אמון, הדברים היו ידועים.