למדע יש תשובות סוף-סוף: למה השרוכים של הנעליים נפתחים לכם?

חוקרים מאוניברסיטת ברקלי שבארצות הברית ניסו לבדוק מדוע, למען השם, השרוכים שלנו נפתחים כל הזמן ללא קשר לסוגם או לחוזק הקשר • החוקרים גם משיבים על השאלה החשובה הנוספת: מדוע זה בכלל מעניין?
קובי פינדרוס
כ' ניסן התשע"ז / 15.04.2017 23:18

עכשיו זה מדעי: למה השרוך שלנו כל הזמן נפתח למען השם?

לחוקרים מאוניברסיטת ברקלי שבארצות הברית יש אולי פיתרון.

המהנדסים מברקלי, שסיפורם הובא באתר מאקו, גייסו הליכון, הצמידו לו מכשירי מדידה ומצלמה ותפסו מישהו במסדרון שיהיה הנסיין הצועד שלהם. בעוד הנסיין צועד על ההליכון בשלווה, המצלמה תיעדה את רגליו יחד עם מכשירי המדידה. כשהוא חזר לנשום – הם התפנו לבחון את הממצאים.

מה המסקנות? בניתוח הנתונים ובצפייה בתיעוד בהילוך איטי, חשפו את התהליך: במהלך ריצה הרגל פוגעת בקרקע בעוצמה גבוהה פי 7 מכוח המשיכה. כוח האינרציה הזה גורם לשרוכים לנוע קדימה בתנועת הצלפה. הקשר נחלש עד שהוא משתחרר.

אחת החוקרות הסבירה: “כמו יד בלתי נראית, התנועה מחלישה את הקשר ומושכת את הקצוות החופשיים עד שכל העניין משתחרר”. יצויין כי על פי המחקר השרוך יפתח ללא כל קשר לטיבו או לחוזק הקשר.

כעת תשאלו מן הסתם: מה זה חשוב, את מי זה מעניין?

מתברר שלפתיחת השרוכים  האוטומטית יש השלכות חשובות מאד. מבצעי המחקר מזכירים כי נהג משאית כבר דרס רוכב אופנוע בגלל ששרוכו נקשר לדוושת הגז. בחדשות גם דווח על ילד שאיבד את רגלו אחרי שהשרוך שלו נותר במעלית כשהוא כבר יצא ממנה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות