קרב מיליונים על מיץ הענבים בפסח: וולץ’-מנשביץ’ נגד השליטה של קדם

עשרות שנים שלטה חברת 'קדם' בשוק מיץ הענבים הכשר • אבל השנה נגמרה החגיגה: שתי יצרניות מזון - וולץ', ששמה נחשב 150 שנה שם נרדף למיץ ענבים, ומנישביץ' ששולטת בשוק המזון הכשר - זיהוי את הגידול של הציבור החרדי, והתאחדו כדי להוריד את מחירי היין לרצפה • התוצאה: קרב של שלוש איפריות
נתן פרל
י"ד ניסן התשע"ז / 10.04.2017 13:55

כבר עשרות שנים שיהודי ארצות הברית מסיבים אל שולחן ליל הסדר עם מיץ הענבים של חברת ‘קדם’. אבל הפסח הזה – זה עומד להשתנות.

הביקוש למיץ הענבים המתוק, שמחליף את היין בסעודות החג, רק הולך וגדל בארצות הברית, והתחרות בשוק שנשלט עד השנה בידי המונופול של ‘קדם’ הופכת קשה ומרה. במיוחד לאחר ששתי חברות מזון ענקיות בארה”ב השכילו להבין את הפוטנציאל העסקי הטמון במיץ הענבים הכשר, והחליטו לשתף פעולה במלחמה נגד ‘קדם’ הוותיקה.

בכתבה, תחת הכותרת ‘מלחמות מיץ הענבים של פסח’, מגולל העיתון ‘ניו יורק טיימס’, את המלחמה המשתוללת על המדפים, לאחר שבשנה האחרונה נכנסה ענקית מיץ הענבים האמריקנית וולץ’ לתחרות – תוך שהיא מורידה את המחירים לרצפה.

תחילה יצרה החברה שותפות עסקית עם יצרנית המזון הכשר הגדולה בארה”ב – חברת מנישביץ’. השתיים אותתו על כוונתם הרצינית לכבוש את השוק, כאשר החלו לשווק מיץ ענבים בעל תעודות כשרות מחמירה – של ‘בד”צ טארטיקוב’.

וכך, במהלך המשותף, וולץ’, ששמה נחשב בארה”ב כמעט 150 שנה שם נרדף למיץ ענבים, וחברת מנישביץ’, הפועלת זה 129 שנה – והיא יצרנית המצות, היין והמזון הכשר הגדולה בעולם, פתחו במלחמה נגד קיסרית מיץ הענבים הוותיקה – ‘קדם’.

חברת ‘קדם’ היא חברת משפחתית יהודית מארה”ב, המובילה בארה”ב בייצור יינות קידוש והבדלה וכן יינות איכות. יקב קדם הוקם על ידי משפחת הרצוג במלבורו שבניו יורק. המשפחה מתמחה בייצור יין במשך דורות – עוד כאשר התגוררו בסלובקיה בימי הקיסר פראנץ יוזף.

מכירות גבוהות בשכונות החרדיות

המהלך של חברות וולץ’ ומנשביץ’ מעיד כי גם החברות הגדולות הבחינו בגידול של החרדים המתגוררים ודורשים כשרות מהודרת.

בסקר שביצעה הפדרציה היהודית של ניו יורק והתפרסם בשנת 2012 התברר ש-40% מבין 1.1 מיליון היהודים בניו יורק ו-74% מבין הילדים היהודים – הם אורתודוקסים. בסקר דומה שנערך 10 שנים קודם לכן היה שיעור ההחרדים מקרב יהודי ניו יורק 33%.

המלחמה על כיסו של הלקוח באה לידי ביטוי באופן מיוחד לקראת חג הפסח. לדברי מנחם לובינסקי, מו”ל העלון היהודי המקוון ‘כשר היום’, לפני פסח נמכרים 40% מכל המוצרים הכשרים בארה”ב.

יין, גביע, קידוש

המכירות גבוהות במיוחד בשכונות שבהן שיעור החרדים גבוה במיוחד, דוגמת קיו גרדן הילס שברובע קווינס, שכונות בורו פארק, וליאמסבורג ופלטבוש שבברוקלין, ובערים שבהן חיות קהילות חרדיות גדולות במיוחד דוגמת לייקווד, מונסי וטינק בניו ג’רסי.

“שתי האימפריות תוקפות את השוק”, אמרה לניו יורק טיימס, שרה שטרומר, עוזרת למנהל המותג בחברת מנישביץ’, התורמת לשותפות את מומחיותה בהפצה לשוק מזון כשר.

 בקבוק של שני ליטר ב-49 סנט

יריית הפתיחה של וולץ’-מנישביץ’ הייתה הורדה חדה של המחירים.

בשכונת קיו גרדן הילס נמכר בחודש פברואר, לפני חג פורים, בקבוק בן 1.9 ליטר של מיץ ענבים של וולץ’-מנישביץ ב-1.99 דולר.

עם קופון המקנה החזר של 1.5 דולר, ניתן היה להשיג את הבקבוק ב-49 סנט. המחיר בסוף חודש מארס היה 3.49 דולר, ועדיין זול יותר בדולר וחצי מבקבוק בנפח דומה של חברת קדם, שנמכר ב-4.99 דולר.

שולם בראך, מנהל המרכול ווסרמן בקיו גרדן הילס, סיפר ל’ניו יורק טיימס’ שבחברת ‘קדם’ הגיבו בהורדת מחירים וגם בהצעת בקבוק ענק של 2.8 ליטרים במחיר 6.49 דולר.

לדבריו, “זה משתלם מאוד לצרכן”.

יין, גביע, קידוש

מורדי הרצוג, מנכ”ל חברת Kayco המפיצה את יינות ‘קדם’ הגיב לניו יורק טיימס במייל – בזו הלשון: “אנחנו מקדמים בברכה את התחרות. זה שישה עשורים אנחנו משווקים מוצר איכותי במחירים הוגנים, ואנחנו בטוחים בנאמנותם של הלקוחות שלנו”.

עם, יתכן והוא לא ייה בטוח כל כך, אחרי שישמע כי הלקוחה מרילין איזסון מעדיפה את הבקבוק של וולץ’-מנישביץ, שכן צורתו המרובעת הופכת אותו לנוח יותר לאחסון. עם זאת, היא מודה: “תמיד קניתי קדם, אבל עכשיו אקנה את הבקבוק שנמכר בזול יותר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות