שמע ישראל, שאג הראשל”צ וחתני הבר מצווה חזרו אחריו • גלריית ענק

אבי כץ • צילום: חיים טויטו
|
י"ג ניסן התשע"ז / 09.04.2017 01:08
בוז’י הרצוג סיפר על המפגש הבלתי נשכח עם הרבי מליובאוויטש זצ”ל • השר גלעד ארדן שיתף בסיפור על הגאון מבריסק • לערב אחד, הצליחה חב”ד לאחד בין הקואליציה לאופוזיציה – בבר מצווה מרגשת ל-120 נערים יתומים מכל רחבי הארץ

מיו”ר הקואליציה דוד ביטן ועד יו”ר האופוזיציה בוז’י הרצוג: שורת פוליטיקאים, מימין ומשמאל, נטלו ביום חמישי חלק בחגיגת בר המצווה ל-120 נערים יתומים מכל רחבי הארץ, בארגון ‘כולל חב”ד’.

החגיגה נערכת בשנה ה-26 ברציפות לרגל יום הולדתו של הרבי מליובאוויטש זצ”ל שחל בי”א ניסן – והפכה ברבות השנים לטקס בר המצווה הגדול בעולם.

בשעות הבוקר נהרו הנערים הנרגשים, יחד עם בני משפחותיהם, לרחבת הכותל המערבי, שם קיבלו תפילין במתנה ואף זכו לעלות לתורה בפעם הראשונה בחייהם.

הסדר המופתי ליווה את האירוע כולו, כשהחתנים עוברים בין תחנות שונות, שם הוצבו מדריכים: הם קיבלו תעודת הוקרה, ערכת תפילין, מתנה אישית ועוד.

לאחר התפילה, פרצו הנערים בשמחה סוחפת, כשפעילי ה’כולל’ רקדו עמם ממושכות והנעימו בשירה חסידית. הרבה עיניים דמעו ברגעים הללו. אותם ילדים, שאיבדו את אחד מהוריהם בשנים שחלפו, זכו לשמוח יחד עם חבריהם, מכל העדות והחוגים.

הפסיפס האנושי המדהים של הנערים, המחיש את המילים ‘עם ישראל חי’. כך, במשך דקות ארוכות, הורמו על כתפי הפעילים, ושרו שירי יהדות ושמחה.

העוברים ושבים שחלפו במקום, תהו לפשר השמחה. מבט חפוז לעבר שלט מאיר העיניים שנתלה מבעוד מועד, סיפר להם את הסיפור כולו: “חגיגת בר מצוה המרכזית. עליה לתורה משותפת ל-120 חתני מצוות, בוגרי מכון הבר מצווה שעל ידי כולל חב”ד. יום חמישי, י’ ניסן, תשע”ז, לכבוד יום הולדתו של הרבי מליובאוויטש”.

בהמשך, נכנסו הנערים פנימה, אל תוך אולם הכותל – ‘מרכז אחר כתלינו’ שנתרם על ידי צבי הירש גנדי בוגולובוב, שם השתתפו בכתיבת אות בספר תורה מיוחד של יצחק כ”ץ.

שמחה משפחתית ענקית

החלק השני של האירוע, חגיגת בר המצווה הרשמית, נערכה באולם הקונגרסים ‘בנייני האומה’ בירושלים.

כל משפחה הורשתה להביא מספר מכרים וידידים, לצד, כמובן בני משפחה, כך שהאולם הענק הפך לשמחה משפחתית ענקית, בהפרדה מלאה, של מאה ועשרים נערים, חתני בר המצווה.

האווירה המיוחדת והמרגשת ששררה באולם, לצד ההפקה המושלמת, התמזגו יחדיו לאירוע חסר תקדים בהיקפו. בפינת האולם, ישבו אנשי ‘כולל חב”ד’, בראשות הרב שלום דוכמן. לצידו נראה הרב מנדי בלוי, מהנהלת ה’כולל’, שפעילותו הנמרצת שדרגה את הפעילות עשרת מונים.

את האירוע פיארו רבני בית דין רבני חב”ד, ובראשם מזכיר בית הדין הגאון החסיד רבי יצחק יהודה ירוסלבסקי. לצד רבני ערים, רבני שכונות, ורבני קהילות.

רשימת אישי הציבור שנהרו לאירוע, בזה אחר זה, הייתה מרשימה: החל מיו”ר הקואליציה דוד ביטן ועד יו”ר האופוזיציה בוז’י הרצוג. ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו  שרה – שיגרו ברכה מצולמת ולבבית לאירוע שהוקרנה על מסכי הענק שהוצבו באולם. לצד אלה, נכחו במעמד גם השר גלעד ארדן, השר יריב לוין, השר איוב קרא, השרה גילה גמליאל וחברי הכנסת: הרב אלי בן דהן, דוד אמסלם, מיכאל מלכיאלי, אברהם נגוסה, יהודה גליק, נורית קורן, אורן חזן, עודד פורר ואמיר אוחנה.

אישי הציבור בירכו את הנערים, כל אחד בדרכו הוא, וסיפרו להם על דמותו של בעל יום ההולדת שבזכותו ולזכותו נערך המעמד הזה – הרבי מליובאוויטש זצ”ל.

כך, למשל, מר הרצוג, יו”ר מפלגת העבודה, הפתיע את המשתתפים כשתיאר להם את המפגש שהיה לו עם הרבי כנער צעיר. “לא אשכח את עיניו הכחולות והחכמות”, חתם את התיאור.

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, דיבר עם הנערים על המחויבות היהודית שלהם. “מהיום למעשה אתם חייבים בקיום המצוות מהתורה, תורת ישראל, מדאורייתא. אחת המצוות הראשונות שאתם תזכו לקיים היא אכילת מצה בעוד כמה ימים בליל הסדר”.

בסיום דברו, השר ארדן סיפר לנערים סיפור על הידורי הפסח של הגאון מבריסק, וכה חתם: “אנו בערב שבת הגדול שבו נזכור את הנס הגדול של יציאת מצרים ונדון בהלכות החג – יום אחד לפני שנחשוב באמת על הנס שנעשה לנו, בו יצאנו מעבדות לחירות, משעבוד לגאולה, והפכנו לעם”.

ואילו השר איוב קרא, שאף עלה לנאום בפני המשתתפים, נשא נאום על שלושת הרגלים וחיזק את הנערים ביום חגם.

על הנחיית המעמד הופקד הסופר ועורך ‘המבשר’ הרב בנימין ליפקין. בחן ובנועם הוא ליווה את המעמד, לרבות הנחיית החידון הגדול בענייני יהדות בהשתתפות כל חתני בר המצווה.

קבלת עול מלכות שמים

רגע השיא של המעמד, היה קבלת עול מלכות שמים, בהנחיית הראשון לציון ורבה של ירושלים, הגאון רבי משה שלמה עמאר. “שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד”, שאג הרב והחתנים חזרו אחריו, יחד עם בני משפחותיהם, כשכולם עומדים על רגליים, וברקע נשמע קול תקיעת שופרות מסולסלים שהשרו אווירה עילאית למעמד הנשגב.

מאחורי החגיגה המסורתית, נציין, מסתתרת פעילות עומק רצינית וממושכת של קרן ‘חסד מנחם מענדל’, החטיבה החינוכית של ה’כולל’, המסייע ופועל עם ילדים וילדות יתומים לאורך כל ימות השנה: רבנים עובדים עם חתני בר המצווה, בהכנה ראויה.

“איזה שמח פה”, שמעתי את אחד הנערים אומר לאביו. “נזכור את זה כל החיים”, שמעתי אלמנה, אמו של אחד הנערים, אומרת לאחד מעובדי ה’כולל’ תוך הודיה רבה על ההשקעה העצומה, וכמו ביטאה את תחושת כלל המשתתפים, שיזכרו לעד את המעמד המושקע שהוכן למענם ועבורם, בכדי לשמח אותם ביום חגם.

לחוויית גלישה – לחצו על תמונה וגלגלו באמצעות העכבר או החיצים: