כדי שליל הסדר ימלא ייעודו נדרשת הכנה

אי-אפשר שלא להתרגש מעצם המחשבה, שכאשר אנו מסובים בליל פסח אל שולחן הסדר, אנו ממשיכים למעשה – בפעם ה-3329 – את המסורת המופלאה של מאות דורות • כך בדיוק ישבו אבותינו לפני מאות ואלפי שנים
הרב מנחם ברוד
ד' ניסן התשע"ז / 31.03.2017 10:06

קדחת ההכנות לפסח המתקרב כבר בעיצומה. בבתים מתנהלות במלוא המרץ עבודות הניקוי והקרצוף. מאפיות המצות פועלות מבוקר ועד ערב. בחנויות נערכות הקניות לקראת החג, ועוד מעט יתחילו הבישולים וההכנות האחרות לחג הגדול.

אבל בתוך ההיערכות הגדולה נדרשת תשומת לב גם להיבטים הרוחניים של החג.

האתגר המרכזי העומד לפתחנו בחג הזה הוא יישום הציווי “והִגדת לבנך” – להנחיל לדור הצעיר את סיפור לידתו של עם ישראל ולהעביר לו את המסורת והמורשת.

זה למעשה עיקרו של ליל הסדר.

בלילה הזה שמור לילדים מקום מרכזי. הם שואלים את ארבע הקושיות, הם מככבים בהגדה בדמות ארבעת הבנים, וההגדה היא למעשה תשובה לשאלותיהם.

סיפור בהתאמה אישית

האם אחרי שהילדים ישאלו את ארבע הקושיות הם יזכו לקבל תשובות? תחשבו על זה, האם אנחנו באמת משיבים לילדים על השאלות ששאלו, או מסתפקים במחיאות כפיים על ששרו יפה ‘מה נשתנה’? ואולי, בשקט-בשקט, נתהה אם אנו-עצמנו יודעים את התשובות (למה, למשל, “בכל הלילות אין אנו מטבילים אפילו פעם אחת, הלילה הזה שתי פעמים”?).

כדי שליל הסדר ימלא את ייעודו נדרשת הכנה שאינה נופלת בחשיבותה מהמולת הקניות והבישולים.

ההורים צריכים לייחד מחשבה לתוכנו הרוחני של האירוע. להכין רעיונות וסיפורים. לחשוב על דרכים מעניינות כיצד לתפוס את תשומת לבם של הילדים ולגרום להם לחוות את תוכנו של החג.

סביר להניח שאת הסיפור הבסיסי של יציאת מצרים הילדים כבר מכירים מגן הילדים ומבית הספר. זו ההזדמנות שלנו להעשיר את הסיפור במדרשי חז”ל ובמשמעויותיה הנצחיות של יציאת מצרים. במשפחות רבות מספרים את סיפור ‘יציאת מצרים’ המשפחתית, שגם היא חלק מסיפורו הגדול של העם היהודי.

התורה גם מצווה אותנו לדבר אל כל ילד בשפתו וברמתו. אנו נדרשים לתת ל’חכם’ את התשובה המעמיקה הראויה לו, ולגרות את סקרנותו של מי ‘שאינו יודע לשאול’.

כדי להצליח במשימה זו אנו נדרשים להתכונן לכך ברצינות הראויה, ואז באמת נצליח להעביר לילדינו את החוויה המיוחדת הזאת ואת המסורת היהודית.

סוד ההישרדות

אי-אפשר שלא להתרגש מעצם המחשבה, שכאשר אנו מסובים בליל פסח אל שולחן הסדר, אנו ממשיכים למעשה – בפעם ה-3329 – את המסורת המופלאה של מאות דורות.

כך בדיוק ישבו אבותינו לפני מאות ואלפי שנים. כך בדיוק חגגו את ליל הסדר יהודים במרוקו ובפרס, ברוסיה ובצרפת, בטורקיה ובתימן, בהולנד ובאוסטרליה, באמריקה ובספרד. זה החוט המקשר את מיליוני התאים של העם היהודי עם מעיין החיים של המסורת.

סוד הישרדותו המופלאה של העם היהודי – שנדד בכל קצווי תבל וסבל השפלות, רדיפות וניסיונות השמדה – נזקף במידה רבה גם ללילה הזה.

בזכותו זוכרים אנו כיצד קם עַמנו והיה לעם, ומה המסר הנצחי שאנו נושאים עִמנו ומעבירים מדור לדור. האמונה האיתנה בגאולה היא שהעניקה לנו את הגאולה ממצרים, ובזכותה ניוושע בגאולה השלמה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות