“בהצלחה נגד היהודים הפולשים”: נחשף מברק ששלח הימלר למופתי מפלשתינה

המברק הנדיר הנמצא בארכיון הספריה הלאומית נכתב ביום השנה להצהרת בלפור בשנת 1943 • הבכיר הנאצי כתב למנהיג ערביי ארץ ישראל: "גרמניה עוקבת מקרוב אחרי המאבק כנגד הפולשים היהודים בפלשתינה"
נוחי גולד
ג' ניסן התשע"ז / 30.03.2017 15:39

בספרייה הלאומית בירושלים חשפו מסמך נדיר משנת 1943:  מדובר במברק היינריך הימלר,  ראש הגסטפו ומבכירי המשטר הנאצי, אל מנהיג ערביי ישראל בתקופת המנדט הבריטי, המופתי חאג’ אמין אל-חוסייני, שנמלט מפלשתינה ב-1937.

במברק, שנכתב ב-2 בנובמבר 1943, שלח מי שהיה מאדריכלי הפתרון הסופי ברכות למופתי על מאבקם של ערביי ישראל נגד היהודים – זאת על רקע ציון יום השנה להצהרת בלפור שהעניקה בריטניה ליישוב היהודי, ושימש ביסס להקמת מדינת ישראל.

“אל המופתי הגדול אמין אל-חוסייני”, נכתב במברקו של הימלר. “התנועה הנציונל-סוציאליסטית של גרמניה הגדולה חרטה על דגלה מראשית דרכה את מאבקה ביהדות העולם.

“מסיבה זו היא עוקבת מקרוב אחר מאבקם של הערבים שוחרי החירות – ובמיוחד בפלסטינה – כנגד הפולשים היהודים. ההכרה המשותפת באויב, והמאבק המשותף נגדו הם שיוצרים את הבסיס האיתן בין גרמניה למוסלמים שוחרי החירות בכל העולם. ברוח זו, אני שמח לאחל לך ביום השנה להצהרת בלפור האומללה, איחולים חמים להמשך מאבקכם עד הניצחון הגדול”.

המברק חושף נדבך נוסף המעיד על הקשרים שקיים המופתי אל-חוסייני עם השלטון הנאצי.

במהלך מלחמת העולם השנייה הגיע אל-חוסייני לביקור בברלין, הביע תמיכה בגרמניה הנאצית, נפגש עם צמרת הפיקוד של הרייך הגרמני – ובהם גם אדולף היטלר.

הוא סייע בגיוס 20 אלף מוסלמים מתנדבים מבוסניה ומהבלקן לשורות האס-אס, והם השתתפו בהשמדת יהודי קרואטיה והונגריה.

בתום המלחמה, יוגוסלביה דרשה להעמידו לדין בגין פשעי מלחמה, אולם המופתי נמלט ממחנה מעצר בצרפת ועבר למדינות ערב. הוא מת בביירות ב-1974, בגיל 79.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות