מכה לכחלון: זינוק של 6.3% במחירי הדיור השנה • פרץ: “מחדל לאומי”

נתוני הדוח השנתי שמפרסם בנק ישראל מלמדים: על אף הניסיונות האוצר ותכנית מחיר למשתכן, מחירי הדיור עלו ב-2016 בשיעור של 6.3% גידול בהתחלות הבנייה • עמיר פרץ: רק בנייה תקציבית תפתור את בעיות הדיור
שייע קליין
ב' ניסן התשע"ז / 29.03.2017 15:22

מהדוח השנתי של בנק ישראל, המרכז את נתוני הפעילות הכלכלית בשנת 2016, בהם עסקאות הדיור, השכר הממוצע במשק והאינפלציה שנתית עולה כי מחירי הדיור עלו במהלך השנה בשיעור של 6.3% – לצד התייקרות בשכר הדירה.

עוד עולה מהנתונים, כי במהלך השנה האחרונה היקף העסקאות בדירות למגורים פחת לעומת 2015. עם זאת, הביקוש לרכישת דירות המשיך לגדול.

אנשי בנק ישראל מציינים בדוח, כי במקביל לעליית המחירים והגידול בביקוש, פעלו כוחות בשוק בניסיונות למתנו, כמו העלאת הריבית על המשכנתאות וצעדי מיסוי בכדי לרסן משקיעים.

עלייה נרשמה גם בשכר הדירה, שזינק ב-1.4%, אולם בבנק ישראל מציינים כי מדובר בשיעור הנמוך ביותר בעשר השנים האחרונות. בבנק הסבירו כי מהמחצית הראשונה של העשור הקודם עלה שכר הדירה בדומה להכנסה, והדבר מעיד כי בראייה כוללת לא חלה מאז הרעה ביחס בין מחירי הדיור ושכר הדירה להכנסות באזורים בארץ.

כמו כן נרשמה עלייה במספר התחלות הבנייה בשנתיים האחרונות ביחס לארבע השנים שקדמו להן, ומלאי הדירות החדשות למכירה המשיך לגדול ביחס לגידול באוכלוסיה.

מנהל התכנון המשיך לאשר תוכניות בקצב גבוה, אך הדבר עדיין אינו ניכר בהיקף הקרקעות שמכרה הרשות למקרקעי ישראל.

הדוח כלל התייחסות מיוחדת גם לתכנית “מחיר למשתכן”. לפי בנק ישראל התכנית הוזילה לזוכים את מחיר הדירה, במיוחד באזורי ביקוש.

נתוני הדוח מלמדים על ירידה של 0.2% במדד המחירים לצרכן במהלך השנה החולפת, שאף התאפיינה באינפלציה שנתית נמוכה מתחום היעד שנקבע באמצע 2014.

באשר למצב התעסוקה במהלך 2016, שוק העבודה התאפיין בביקוש גבוה לעובדים, ובשיעור אבטלה נמוך. בנוסף עולה כי חלה עלייה במספר שעות העבודה למועסק ובשיעור המשרות הפנויות.

ח”כ עמיר פרץ מהמחנה הציוני הגיב: “הנתונים החמורים של בנק ישראל מצביעים על מחדל לאומי מתמשך של ממשלת נתניהו. רק בנייה תקציבית תפתור את בעיות הדיור במדינת ישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אפשר
    30/03/2017 09:07
    מאיר
  1. אם כולם לא יקנו במחרים כאלה משוגעים שלו שווים את הנכס כמו דירה באשקלון 3 חדרים לפני מאה שנה שצריך לשפץ את כולה ולא רק זה אלה כל הגודל שלה 56 מטר ב 670000 בערך פחות או יותר זה מטורף אם פשוט לא יקנו בכאלה סכומים זה ירד אחריותי פשוט הישראלים פרייארים ונכנסים ללחץ וקונים בכל מחיר. אם היה לי חנות מוצרי מזון ואנשים היו קונים בכל מחיר לא הייתי מעלה כמה שאני רוצה? פשוט סבלנות קצת שרירים והכל בסדר שום קבלן לא יוכל לעמוד בזה שהוא יבנה ולא יקנו ושום מוכר פרטי יוכל לחכות המון זמן למכור!!!!