חשיפת חרדים 10 • ההוראה הנחרצת של ר’ חיים: תעזבו מיד • ישיבת חדרה מתפצלת

הפיצול בישיבת 'כנסת יצחק-קרית ספר' הופך לעובדה מוגמרת, לאחר שהמנהל גיבה תלמיד שנעצר בהפגנה של 'הפלג' • מה הורה הגר"ח קנייבסקי לר"מים, האם שתלו מכשירי האזנה בבית ראש הישיבה, לאן יעברו הפורשים, והאם המנהל ייסוג מתמיכה ב'פלג' לפני שהגר"י קארפ יפרסם מכתב?
איתמר זינגר
א' ניסן התשע"ז / 28.03.2017 13:33

המתח בישיבת ‘כנסת יצחק קרית ספר’ – סניף של ישיבת חדרה, בשיאו: כמה התפתחויות דרמטיות הובילו לכך שבחורי הישיבה מפנימים כי הפיצול הוא כבר לא רק כתובת על הקיר, כי אם עובדה מוגמרת – זאת לאחר שראש הישיבה הניהולי, הרב שמעון נוביק, לא גינה בחורים מהישיבה שיצאו להשתתף בהפגנות ‘הפלג הירושלמי’.

ממידע שהגיע לחרדים10 – שחשף לראשונה את הפרשה – עולה, כי שלושה מרבני הישיבה, הרב מרדכי דוד מרגליות,  הר”מ הבכיר הרב אהרן ולדמן, וראש הישיבה הגר”י קארפ, נכנסו ביום ראשון האחרון אל ראש ישיבת פוניבז’, הגרי”ג אדלשטיין – כל אחד בנפרד, להתייעצות.

כולם קיבלו תשובה זהה: תחזרו ללמוד בכולל, תעזבו את הישיבה.

הדרמה בישיבה הממוקמת בקריית ספר החלה כבר לפני כחודש, לאחר שאחד מבחורי הישיבה נעצר בהפגנה אלימה של ‘הפלג הירושלמי’. הרב שמעון נוביק שחרר את הבחור בערבות, תוך שהוא מתחייב כי הישיבה תהווה חלופת מעצר עבור הבחור – מהלך שחרה לרוב תלמידי הישיבה.

עתה מתברר, כי כבר אז סרו כמה מרבני הישיבה, ובראשם הגר”י קארפ, למעונו של הגרי”ג אדלשטיין, שהורה להם: “תעזבו, אבל בסוף הזמן”.

אלא שהוא הוסיף ואמר עוד משפט: “אבל, תלכו לר’ חיים (-קנייבסקי)”. נזכיר כי באותה עת היה מרן ראש הישיבה הגראי”ל שטיינמן חולה מאד, ולכן לא יכלו לשאול את פיו. הרבנים אהרן ולדמן ומרדכי דוד מרגליות נכנסו אל הגר”י קנייבסקי, כפי שהורה הגרי”ג אדלשטיין, ושמעו מפיו הוראה נחרצת אף יותר: “תעזבו מיד”!

מאחר וקיבלו שתי הוראות זהות אך סותרות מבחינת הביצוע, ראש הישיבה הגר”י קארפ לא שהה כמעט בישיבה במהלך החודש האחרון, בעוד מיום ראשון האחרון הוא לא הגיע לישיבה כלל ומאז אינו משיב לטלפונים. בני משפחה מספרים על מבול של פניות המגיע אל ביתו, ובתגובה בני הבית משיבים כי יתפרסם בהמשך מכתב.

מכשירי האזנה בחדר השינה?

אחד מבני הבית אף יודע לספר כי בחג פורים האחרון חדר אחד מתלמידי הישיבה – המזוהה עם ‘הפלג הירושלמי’, אל חדר השינה של ראש הישיבה וחיטט בארונות. החשד של בני הבית הוא כי שתלו בחדר מכשירי האזנה (כפי שנעשה בעבר בביתו של הגאון רבי יגאל רוזן, ראש ישיבת ‘אור ישראל’) ולכן ראש הישיבה אינו משוחח באותו חדר.

הגר"ח קנייבסקי

בנוסף, בני הבית חושדים כי תלמיד הישיבה ראה מסמך שלא היה אמור לראות, אולם לא ברור אם גם מכתב פרישה. כן הם חושדים כי הוא ניסה ‘לסחוב’ ספר שהעניק הגרא”מ שך זצ”ל, חתום בחתימת ידו, לראש הישיבה.

כפי המסתמן, נכון לעכשיו כל צוות הישיבה, מלבד ראש הישיבה הניהולי, הרב שמעון נוביק, הרב יהושוע יהושע אלזעס( משגיח, תושב קרית ספר, שאחיו הקים לאחרונה ישיבה עבור תלמידי ‘הפלג’ ברמות) ו’משיבים’ – פורש.

בין הר”מים שכבר הודיעו על פרישה ניתן לציין את הרב ישראל משה יגלניק והרב יחיאל פישהוף. ר”מים נוספים טרם הודיעו על פרישתם, אבל ברור כי אם הגר”י קארפ יפרוש – הם יפרשו מיד יחד איתו.

בשיחה עם אחד ממקורביו של הגר”י קארפ הוא מספר: “במהלך התקופה האחרונה היה קשה לרב וגם לבני ביתו התחושה שמצד אחד הוא ראש ישיבה של ישיבה שנחשבת כישיבה הנשמעת לגדולי ישראל, ומצד שני ההתנהגות גם אצל בחורים וגם בקרב ההנהלה היא כמו של ‘הפלג’. ההכרעה כעת הביאה אותם בעצם לנשום לרווחה, בתחושת הקלה”.

הלילה הדד-ליין הגורלי

פרט נוסף, השמור בינתיים בסוד – אך הודלף ל’חרדים 10′: מחר בערב עומד הגר”י קארפ לפרסם מכתב מיוחד המיועד לבחורי הישיבה, בו הוא כותב כי הוא נאלץ לעזוב את הישיבה מסיבות טכניות, שכן על אף שאכפת לו מאוד מהבחורים – נוצר מצב שאינו מאפשר לו להמשיך.

הרב קארפ ממתין עם פרסום המכתב עד הלילה, הדד-ליין מבחינתו מול הרב שמעון נוביק: אם יתוקן המעוות ויקוימו התנאים אותם הוא מציב – הצוות יישאר. במידה ולא – המכתב יופץ בקרב התלמידים.

במקביל, אב של בחור הלומד בחברותא עם ראש הישיבה שמע ממנו כבר ביום ראשון בלילה: ‘קח את הבן שלך מהישיבה’. מה שמעיד כאלף עדים על מצבה העתידי של הישיבה, כפי שרואה זאת הגר”י קארפ.

סיפור נוסף שופך אור על ההתרחשויות: אחד ממקורביו של הרב דוד מרגליות פגש בו הבוקר. “סוף סוף הישיבה תהיה נקיה מ’עץניקים'”, אמר לר”מ. “כעת שווה לבוא ללמוד שם”.

“בעייזר השם עוד יפתח משהו טוב”, השיב לו הר”מ.

מה שאומר, בעצם, שההחלטה נפלה: מהלך של הקמת ישיבה חדשה.

מודיעין עלית

סניף חדש או ישיבה חדשה?

לאן בעצם הולכים?

המחשבה הראשונית הייתה להצטרף ל’תורה בתפארתה’, הישיבה שהוקמה באלעד, לאחר הפילוג שהסעיר את העולם הליטאי בישיבת חדרה – אשר זכתה תוך זמן קצר להצלחה מסחררת והפכה לשם דבר בעולם הישיבות.

נכון לעכשיו תוכנית זו בוטלה, מתוך הבנה שהסגנון של הישיבות שונה, ובמקומה יש כוונה להקים ישיבה חדשה. לא ברור האם יהיה זה סניף של ‘תורה בתפארתה’ או ‘ארחות תורה’ בקרית ספר, או ישיבה חדשה לגמרי.

הניסיון לנהל מו”מ בין הצדדים לא עלה יפה, ונכון לעכשיו נראה שהפיצול הוא סופי.

בתוך כך, הודעה שהופצה בקבוצת וואטסאפ קולי של בחורי ישיבת ‘כנסת יצחק-קרית ספר’ נאמר: “בהוראת רבותינו תיערך תפילת רבים היום, לרגל המצב”. את ההודעה הפיצו תלמידי הישיבה הנימנים על הציבור הנשמע לגדולי ישראל, ובראשם הגראי”ל שטיינמן, בתקווה שברגע האחרון ייושרו ההדורים והפיצול יימנע.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כל הגדוליאקעס מתנהגים כמו ילדים קטנים
    28/03/2017 13:40
    שפוי
  1. מטורפים רדו מהגג

  2. בהצלחה לשני הצדדים
    28/03/2017 15:38
    יוסף
  3. אותי חינכו שהחינוך של הספרדים הוא של שכשכים אבל אני מרגיש שאצלנו החינוך הוא גרוע יותר,לטאי כואב

  4. אוי הפלגנות
    28/03/2017 15:49
    יצםק
  5. שכניקים שטיינמנים אורביכים (עצניקים) גריינמנים נחומסטים קראפים שוינאים מחבלים וסליחה מעוד פלגים ששכחתי, תגידו מה יהיה בסוף?? לא נמאס לכם לריב!!
    אם התורה בראש מעיינכם זו לא דרכה של תורה

  6. כנסת יצחק
    29/03/2017 18:09
    צבי
  7. מה קרה בסוף האם הגיעו להסדר תנו תשובה דחופה

  8. השכשכים הספרדים
    19/04/2017 23:19
    צבי
  9. אתה לא טועה הספרדים הפ השכשכים של נעולם הפ מבזים את הציבור החרדי שהוא איכותי ברובו טתן דוגמא זוג עולים לאוטובוס האשה צועקת לגבר גוזו טל תשכח לשלם בקיצור כל החינוך שלהם בצעקות