מוסקבה, 18 דקות מהקרמלין, אופים מצות. פלא שהזקנים מוחים דמעה?

"לשם מצות מצוה; א מיירע צום טיש; עייסק עייסק; א מצה אין אויבן" • לשמוע קריאות אלו במרחק של 18 דקות מהקרמלין והכיכר האדומה זה השיא של 'נצח ישראל לא ישקר' • שמואל חיים פפנהיים התרגש
שמואל חיים פפנהיים
כ"ט אדר התשע"ז / 27.03.2017 18:04

בחצר ישיבת ‘אהלי יעקב’, מרחק של 18 דקות מהקרמלין וכיכר האדומה, במרכז מוסקבה של רוסיה, מתרחשת בימים אלו אטרקציה שמושכת אליו אלפים – הבאים לחזות ולקחת חלק מאפיית מצות מצוה עבודת-יד לשם מצות מצוה.

כולם באים, אנשים נשים וטף. הזקנים שבהם משפשפים עיניים בדמעות ומביטים אחורה לעבר הכניסה: האמנם אפשר היום לאפות מצות מצווה במרכז מוסקבה?

כולם נותנים יד הקטנים והגדולים, וכולם רוצים להיות חלק מאפיית המצוה.

מגיעים בתי ספר וסמינרים, יהודים מכל הרמות של השייכות והקשר היהודי, ומכל הקהילות המרכיבות את יהדות רוסיה: הקהילות האשכנזיות, הבוכרים, קווקזים וגורסקיים, כולם מטים שכם אחד לאפות מצות מצוה בשמחה.

את היוזמה להקמת מאפיית המצות עבודת-יד, היחידה במוסקבה וברוסיה, הינה אחת מיוזמות הברוכות של אחת מקהילות הפאר של ק”ק מוסקבה – ישיבת אהלי יעקב, בראשה עומד הרה”ג רבי בצלאל מנדל. קהילת קודש שוקקת חיים תורניים של תורה חינוך וקירוב, ועוברים בשעריה אלפים רבים מישראל לתפילות, לקביעות עתים לתורה וחברותות, לשיעורי תורה, סמינרים וסדנאות, הכוללת בתוכה פעילות ברוכה של ארגונים הפועלים בקרב יהודי רוסיה, בכל החוגים העדות והמוצאים.

גולת הכותרת של פעילות אפיית המצות הם הסדנאות והחוגים המנוהלים על ידי אחד מעמודי התווך של הקהילה וממקימי המאפיה – הרב שמואל שוורץ, המתגורר כיום ברמת בית-שמש, אך מגיע להפעיל את מאפיית המצות ומארגן סדנאות לילדי וילדות מוסקבה היהודים, הבאים לעבור חוויה אדירה של חינוך לתורה ולקיום המצוות בשמחה.

משובב הנפש לראות במקום התארגנויות של ‘חבורות’ העוסקים באפיית מצות מצוה: החל מרבני שלוחת לייקווד, כאשר רבני הישיבה לומדים בהיכל ישיבת אהלי יעקב ומפעילים שורה ארוכה של פעילות קירוב והדרכה, ומהווים מגדל אור ליהדות מוסקבה ולבניית תשתית לזוגות צעירים מיהודים מתקרבים; צוות ההוראה של מוסדות החינוך התורניים ‘ראשית חכמה’ ו’עץ חיים’; הכוללים של ק”ק מוסקבה הפועלים בחסות רבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט, ועד לחבורת מצות מצוה בערב החג של רבני חב”ד, בראשות הגה”ח רבי בערל לאזר, רבה הראשי לרוסיה.

גם התקשורת הרוסית מגלה עניין רב במאפיית המצות הקרובה כל-כך לקרמלין ולכיכר האדומה, ונציגיה באים לצלם ולראיין את העובדים במקום.

הנה גלריה צנועה של תמונות מהסדנא לתלמידי ותלמידות התלמוד תורה ובית הספר ‘ראשית חכמה’.

לחוויית גלישה – לחצו על תמונה וגלגלו באמצעות החיצים או העכבר: 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות