נחשף בבית שמש: מתחם מקוואות ממורדי בר כוכבא מלפני 2,000 שנה

תגלית ליד בית שמש: מכלול נדיר ומרשים בהיקפו של מקוואות טהרה עתיקים ומערכות מסתור תת קרקעיות, ששימשו ישוב יהודי של מורדי מרד בר כוכבא לפני 2000 שנה • צפו
נוחי גולד
כ"ט אדר התשע"ז / 27.03.2017 15:03

240 תלמידי שכבת י”א של תלמידי תיכון בויאר מירושלים מצאו דרך מקורית וערכית להוזיל את המסע לפולין: עבודה למשך שבוע שלם בחפירות ארכיאולוגיות הנערכות ברמת בית שמש, הרחק מהמחשבים והכיתה הממוזגת.

התלמידים שותפים לחפירת תגלית ארכיאולוגית מרגשת, ההולכת ונחשפת באתר: בחודשים האחרונים מתגלים במקום שרידי יישוב יהודי מימי הבית השני, שבהם מכלול מרשים ונדיר בהיקפו של מקוואות טהרה עתיקים ומחילות מסתור תת קרקעיות.

החפירות נערכות במימון משרד הבינוי והשיכון לפני הקמת שכונת מגורים חדשה ברמת בית שמש, בשיתוף עם רשות העתיקות, ובהשתתפות חניכי מכינות קדם צבאיות.

ביישוב, ששמו הקדום לא ידוע, נתגלו עד כה שמונה מקוואות טהרה וכן בורות מים ומערכות מסתור, ולצידם מתקני תעשייה שנחצבו בסלע.

בתי היישוב עצמם לא שרדו, ואבניהם נלקחו לבניית מבנים בתקופות מאוחרות יותר.

שרה הירשברג, שועה קיסילביץ ושרה לבבי-אילת, מנהלות החפירה מטעם רשות העתיקות: “ייחודו יוצא הדופן של היישוב הוא במכלול העשיר כל כך של מקוואות טהרה פרטיים, שהיו חלק מבתי המגורים. לכל משק בית היה מקווה טהרה אחד ובור מים.

“חלק מהמקוואות שנחשפו פשוטים, וחלקם משוכללים יותר, וכוללים ‘אוצר’- בור שניקז אליו מי גשמים. מעניין לראות שתושבי המקום הקפידו על הכללי הקשורים בדיני טומאה וטהרה”.

מתחת לבתי המגורים ולמתקנים החצובים בסלע, נחשפה תגלית מפתיעה נוספת מתקקופת מרד בר כוכבא (מאה 2 לספירה)-  סדרה של מערכות מסתור מפותלות, שהתחברו למערכות מורכבות ומשוכללות.

בחלק מהמערכות התת-קרקעיות ששימשו את המורדים נפרץ בור, על מנת לאפשר למסתתרים גישה למים. כמו כן, נמצאו באחת מהמערות קנקני חרס וסירי בישול שלמים, אשר ככל הנראה שימשו את המורדים.

ממצאים אלה, מעידים על כך שהיישוב המשיך להתקיים גם אחרי חורבן ירושלים (בשנת 70 לסה”נ).

שלי קוזלוביץ, תלמידת תיכון בויאר: “זה מדהים שאנחנו, תלמידים ישראליים במאה ה-21, זוכים לחקור את הארץ ולגלות במו הידיים שלנו יישוב יהודי מלפני 2000 שנה. בכסף שנרוויח בחפירות, נממן את המסע לפולין ונלמד שם על השואה – אירוע שבמידה רבה, עודד את הקמת המדינה. זה סוגר מעגל מאוד יפה”.

ד”ר עמית שדמן, ארכיאולוג מחוז יהודה ברשות העתיקות: “בעצה אחת עם משרד הבינוי והשיכון, החלטנו שבתום החפירות האתר ישומר ויפותח כאתר ארכיאולוגי, בליבה של השכונה החדשה”.

מקוואות בבית שמש

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות