חשיפת חרדים10 • האם הפיצול בישיבת חדרה יחזור על עצמו גם בסניף של קרית ספר?

הפיצול ב'ישיבת חדרה' נחשב לאחד מהאירועים היותר משמעותיים שאירעו בעולם הישיבות, על רקע הפילוג הליטאי • כעת, אחרי שקבוצה מסניף הישיבה בקרית ספר השתתפה בהפגנות 'הפלג' - מאיימים תלמידים בפיצול חדש • האם גם הר"מ הבכיר יצטרף? תלוי מה יכריע הגרי"ג אדלשטיין
איתמר זינגר
כ"ח אדר התשע"ז / 26.03.2017 12:46

הפיצול של ‘ישיבת חדרה’ עדיין נחשב לאחד מהאירועים היותר משמעותיים שאירעו בשנים האחרונות בעולם הישיבות, ובמיוחד במחלוקת שהובילה לפילוג בציבור הליטאי.

כזכור, הישיבה פוצלה לשני חלקים, כאשר חלק אחד נטש בקול רעש גדול, והקים את ישיבת ‘תורה בתפארתה’, הממוקמת כיום באלעד – ישיבה שזמן קצר אחרי הקמתה הפכה לשם דבר בעולם הישיבות.

לישיבת חדרה ישנו סניף נוסף, הממוקם בקריית ספר שבעיר מודיעין עילית.

עד היום הרכב הישיבה היה רוב ל’שונאים’ (חלקם ירושלמים, שלא ממש מתעניינים בפוליטיקה הפנים-ליטאית) ומיעוט ‘מחבלים’ המשתייכים ל’פלג הירושלמי'(בחלוקה גסה, 80-20).

המרקם העדין הזה נשמר איכשהו, כשראש הישיבה הניהולי, הרב שמעון נוביק, נוטה לצד המחבלים, הגם שלא עושה זאת באופן בולט, וראש הישיבה הגר”י קארפ וכן הר”מ הבכיר הרב אהרן ולדמן משתייכים לפלג ה’שונאים’ – כשהם מתבלים את שיעורי ההשקפה שלהם באמירות שהן כדעת גדולי ישראלי הליטאים, ובראשם מרן הגראי”ל שטיינמן.

באשר לנושא הגיוס, עד כה הישיבה ארגנה הסעות מסודרות להתייצבות בלשכת הגיוס לצורך דיחוי, כשמיעוט מבחורי הישיבה לא התייצב. אלה הפכו לעריקים, כמו עוד רבים ב’פלג’ .

פרימת קו התפר העדין הזה החלה לפני כשלושה שבועות, עת אמור היה לצאת אוטובוס מהישיבה אל לשכת הגיוס, כנהוג – אבל ברגע האחרון החליט הרב נוביק ש’זה בלגאן’ ו’פופוליסטי’ (הציטוטים הועברו אלינו על ידי אחד הבחורים. יתכן שהם אינם מדויקים) וכי “עדיף לצאת בטנדרים”.

בדיוק באותו יום נערכו, בלי קשר, הפגנות של ‘הפלג הירושלמי’ בצמתים, ומספר תלמידים מהישיבה יצאו להשתתף במחאה, כשהם חוסמים כבישים.

למגינת ליבם של חבריהם ‘השונאים’, הרב נוביק לא העיר להם על כך.

למחרת, בבוקר, לאות מחאה, התייצבו כעשרים בחורים בחדרו של הרב נוביק, כדי למחות. “לצאת לחתום על דיחוי, כהוראת הרב שטיינמן, זה פופוליסטי, ולהפגין זה לא פופוליסטי?!” – תהו.

ניתן לומר כי זהו הקו בו החלה התסיסה הממשית בתוככי הישיבה. בהמשך הגיעו אותם בחורים למחות בפני הר”מ הגר”א ולדמן בנושא, כשהם מבהירים: “המצב הנוכחי נמאס עלינו, נעזוב ל’תורה בתפארתה’ או לכל ישיבה שהיא מובהקת בתמיכתה בקו שמוליכים גדולי ישראל”.

תשובתו של הרב ולדמן הייתה: “אחשוב על כך”.

אמש התקשר אחד מהורי הבחורים אל הר”מ הבכיר – ושמע מפיו: “מחר, יום שני, תהיה לי הכרעה, אני עומד להתייעץ עם הגאון רבי גרשון אדלשטיין”.

ההערכות בישיבה הן כי אם יעזוב הגר”א ולדמן את הישיבה, יעזוב איתו גם ראש הישיבה הגר”י קארפ, ואיתם קבוצה של יותר מעשרים תלמידים.

האם הפיצול שקרה ב’ישיבת חדרה’ בעיר חדרה יחזור על עצמו שוב ב’ישיבת חדרה’ במודיעין עילית? בקרוב נדע.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תלמיד
    26/03/2017 18:47
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. הגר”א ולדמן עם הארץ אם היה לו אפשרות לעזוב היה עוזב אבל אין מי שיתן לו משכורת עבור זה וצריך פרנסה וגם לפני שלוש שנים ניסה ולדמן לקחת את הרב קאפ(אגב הוא חבדניק שלא ממש קשור לכל הסיפור) ולא צלח לו
    אז מה עכשיו.,..

  2. כתבה מיותרת
    27/03/2017 01:05
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. יש מצווה לעשות שלום לא ללבות שנאה ומחלוקת

  4. 29/11/2017 23:53
    תלמיד
  5. הר”מ החשוב כבר עזב