חשיפה: האם הראשל”צ יציל מפעל ‘שרוולי נקניקיות’ של קשיש בן 93?

אליעזר היון
|
כ"ה אדר התשע"ז / 23.03.2017 17:33
הרבנות הראשית אסרה על חברת ‘טוהר’ לייבוא שרוולי נקניקיות להביא סחורה מיפן • החברה, אותה הקים ניצול שואה בן 93, הגישה עתירה לבג”ץ: “אם אסור – למה הרבנות מתירה למתחרה עם חומרים זהים לייבא?” • בג”ץ פסק: “ההחלטה שאסור לייבא – מבוטלת” • אבל עדיין המפעל זקוק לקבל הכשר מהרבנות הראשית • אז למה בעלי המפעל מחכים לרגע שהראשל”צ הגר”י יוסף יחליף את הגר”ד לאו ויעמוד בראש מערכת הכשרות?

חשיפת חרדים10: בית המשפט העליון קיבל את עתירת החברה לייבוא שרוולי נקניקיות  ‘טוהר’ כנגד הרבנות הראשית, וקבע כי בשלב זה, החלטת הרבנות, הקובעת כי יש איסור להשתמש בשרוולים אלו – מבוטלת.

החלטה זו מהווה שלב נוסף ולא סופי, בסדרה ארוכה של מאבקים רווים בהאשמות קשות בין הרבנות הראשית לחברת ‘טוהר’.

תחילת הפרשה

הפרשה, שנחשפה לראשונה בחרדים 10, החלה לפני כשנתיים, סביב שרוולי הנקניקיות – אותו חומר העוטף את הנקניקייה ומחזיק את הבשר שבה – והחברות המיבאות אותן מחו”ל.

אחת החברות – טוהר –  מייבאת מזה למעלה 20 שנים שרוולי נקניק, המיוצרים על ידי חברת ניפי (NIPPI) היפנית.

לפני מספר שנים קיבלה טוהר הודעה מהרבנות הראשית, כי היא אוסרת עליה לייבא סחורה חדשה, וכי עליה להיפטר מהמלאי שברשותה עד לחג הפסח תשע”ה.

הסיבה שעמדה ביסוד ההחלטה: החומר ממנו עשויים השרוולים, מקורו בנבלות וטריפות.

אלא שסוגיית שרוולי הנקניקיות מסתבר, אינה חדשה, ופולמוס רחב נוצר סביבה כאשר הגר”ע יוסף זצ”ל והראשל”צ ורבה של ירושלים הגר”ש עמאר, התירו בעבר את החומר [המכונה בשם ‘קלוגן’] ממנו עשויים השרוולים.

למרות זאת, ברבנות הראשית דהיום ישנם שני מחנות העומדים משני עברי המתרס: ‘המחנה הספרדי’ בראשות הגר”י יוסף, בנו של הגר”ע זצ”ל, הממשיך את פסיקת אביו המתיר את השרוולים, ו’המחנה האשכנזי’ בראשות הגר”ד לאו המתנגד להיתר זה.

במקביל התירה הרבנות לחברה מתחרה לייבא שרוולים מחברת ייצור בארה”ב.

אלא ש’טוהר’ בחרו להשיב מלחמה וערכו בירור בחברת הייצור בארה”ב, ממנו עלה כי גם בחברה הזו, שאושרה על ידי הרבנות הראשית, מיוצרים השרוולים מבהמות טרפות ונבלות.

למה לאחרים כן?

‘טוהר’ פנתה, באמצעות משרד עורכי הדין וולפסון וויינשטיין, לבג”צ והעלתה שורה של שאלות מטרידות סביב ההחלטה.

מדוע החליטה הרבנות לפתע לפסול את שרוולי הנקניקיות אחרי שכל גדולי הרבנים, בראשם הגר”ע יוסף, הגרש”מ עמאר, והגר”מ ראוכברגר, התירו את הדבר? האם אין כאן אקט הגובל ב’הוצאת לעז על הראשונים’?

נקניקyaakov Naumi/Flash90

יתירה מכך: אילו בשר זה אסור, כיצד רשאית החברה להמשיך לשווקו עד פסח? האם הבשר כשר או טרף?

איך אפשרה הרבנות לגוף מתחרה לייבא שרוולי נקניקיות, כאשר מדובר בבשר שמקורו בנבלות וטרופות?

ממשרד עורכי הדין מדגישים בפני חרדים10, כי החלטת הרבנות הראשית לבטל את הכשרות התקבלה שלא בהתאם לנהלי הרבנות ולחוק, מבלי שנערכו ההליכים הנדרשים.

בחברה מאשימים גלויות, כי חלק מהגורמים המעורים בפרשה, שקועים בסדרה של ‘דילים’ לא מאד כשרים, כשבכך הם מאפשרים לחברות המתחרות שליטה רחבה יותר בשוק הנקניקיות.

שתי משלחות

במהלך הדיונים הסכימו נציגי החברה ונציגי הרבנות הראשית כי משלחת מוסכמת, הכוללת נציג ממשרד עורכי הדין, תבקר ביפן ותבחן את נהלי הכשרות במקום. המשלחת ביקרה במקום כמסוכם והגיעה למסקנה מפתיעה: אין שיירי בשר שאינו כשר בשרוולי הנקניקיות.

אלא שאז טענה הרבנות הראשית כי המפעל היפני לא איפשר לה להיכנס לכלל המחלקות, וכי מוצרים בלתי כשרים נמצאו במקום.

ממשרד עורכי הדין מפריכים את הטענה ומציינים כי המקומות עליהם סוכם נבדקו, והרבנות מנסה ‘לקחת טרמפ’ על טענות חסרות בסיס – לאחר הדו”ח ששמט את הבסיס מטענתה.

דיון נוסף נערך, ו’טוהר’ באמצעות עורכי הדין הסכימו לגיבוש משלחת נוספת, כאשר האחרונים מתעקשים כי המשלחת תכלול נציגים של גופי כשרות המוכנים באופן עקרוני להעניק כשרות למוצרים העשויים מקלוגן, כפי עמדתו ההלכתית של הגר”ע יוסף זצ”ל.

הרבנות מסרה שמות של ארבעה גופי כשרות, אלא שאז התבררו שני דברים: א. גופי כשרות אלו לא מוכנים להעניק כשרות לקלוגן. ב. הרבנות כלל לא פנתה לגופים אלו.

מבוכה בדיון

במהלך הדיון שנערך בחודש האחרון מול שופטי בג”ץ אליקים רובינשטיין, מני מזוז, ויצחק עמית, נאלץ בא כח הרבנות להודות כי אכן התצהיר שנמסר לו על ידי גורמים ברבנות – היה לא נכון וכי יש לתקן בו סעיף.

שופטי העליון יצאו להתייעצות ובסיומה מסרו את ההחלטה הבאה: ההחלטה הקובעת כי אסור לייבא שרוולי נקניקיות, נכון לעתה מבוטלת – ובלשונו של רובינשטיין:  “ניתן בקטע זה בלבד צו מוחלט שלפיו אכן אין תוקף לאיסור העקרוני שהוטל”.

הוא הוסיף: כי נכון לעתה “אין הכרעה עקרונית של הרבנות הראשית אשר יש בה לשלול שימוש בשרוולים כאלה לפי עמדת הרב עובדיה יוסף המנוח”.

הרבנות הראשית, לאו

יחד עם זאת, לא ניתנת תעודת כשרות ל’טוהר’ ועליהם לקבל את אישורה של הרבנות הראשית שתתכנס בנושא ותגיע לכלל החלטה: “לא ניתן כאן ועתה הכשר ליבוא השרוולים… ככל שיוסדרו נושאים אלה לשביעות רצון הרבנות.. עשויה הדלת לשוב ולהיפתח”.

מסקנת השופטים, אם כן, שהעתירה מתקבלת חלקית והרבנות נדרשת לשלם לחברה העותרת סך הוצאות בסך 20 אלף שקלים.

אולי ההחלטה תשתנה

חרדים10 שוחח עם עורכי הדין של החברה כדי להבין את משמעות ההחלטה.

• מה למעשה הרווחתם, הרבנות עדיין צריכה לתת לכם כשרות?

“ראשית מדובר בהחלטה עקרונית שמבטלת את פסול השרוולים. זו החלטה חשובה מאד. מלכתחילה לא סברנו כי בג״צ יכול לתת תעודת הכשר שהינה בסמכות בלעדית של הרבנות ולא עתרנו לכך אלא לביטולה של ההחלטה המבטלת עקרונית את האפשרות למתן כשרות למוצר.

“מעשית, אולי לא נוכל לייבא בשלב זה, שכן אנחנו צריכים לקבל את חותמת הכשרות של הרבנות, דבר שהיא לא תזדרז לעשות מן  הסתם.

“עם זאת, בעוד כשנה, הרבנים הראשיים מתחלפים בתפקידיהם, והרב יצחק יוסף יעמוד בראש מערכת הכשרות, אנו מקווים שהוא יאמץ את הפסיקה המאפשרת לייבא את השרוולים הללו”.

• האשמות שלכם קשות.

“אין אנו רוצים להטיל דופי ספציפית באיש, אולם יש מקום לבדוק האם ההחלטות של הרבנות מגיעות ממניעים הלכתיים טהורים.

“מנהל מפעל טוהר הוא יהודי ניצול שואה בן 93 שעבודה זו היא מפעל חייו. הרבנות ריסקה לו את המפעל, את מפעל חייו, ואנו מאחלים לו כי יאריך ימים ויזכה  לראות את פרויקט חייו חוזר לתפקד.

“לטעמינו הרבנות במשך השנים האחרונות ניסתה ‘למסמס’ את ההחלטה הסופית שלה בעניין כדי שהאיש התייאש או אפילו יפטר מהמפעל, אנו מקווים כי הרבנות תשכיל לערוך בירור יסודי ענייני ומהיר ושההלכה ולא גורמים אחרים יעמדו לנגד עיניה”.

מהרבנות הראשית נמסר: אין תגובה.