האם קברו של רבי אברהם אבן עזרא התגלה בבית העלמין העתיק בצפת?

אנשי ההקדש, המבצעים בימים אלו עבודות לשיקום חלקים מבית העלמין העתיק בצפת, מצאו מצבה המעוררת התרגשות רבה • האם נמצא קברו של אחד מחכמי ספרד החשובים בהיסטוריה, שמקום קבורתו לא נודע? הגר"ש אליהו: "מתייחסים לממצאים שנחשפו בזהירות, נמשיך ונאושש הפרטים"
יוסף גרינבוים
כ"ד אדר התשע"ז / 22.03.2017 19:32

האם  נחשף קברו של פרשן המקרא רבי אברהם בן עזרא, מגדולי חכמי ספרד ומגדולי הפייטנים, שחי בן השנים 1090- 1165 בתור הזהב של יהדות ספרד – בטודלה שבספרד?

העיתונאי יאיר קראוס חשף הערב באתר nrg, כי את הממצא המיוחד גילו היום (רביעי) אנשי ההקדש של בית העלמין בצפת, המבצעים בימים אלו עבודות לשיקום חלקים מבית העלמין העתיק בו קבורים, בין היתר, האר”י הקדוש, רבי שלמה אלקבץ, ורבי יוסף קארו.

אִבְּן עזרא נחשב לגדול שבין אנשי המדע היהודיים שפעלו בימי הביניים המוקדמים, ולצד פרשנות הפשט המקורית למקרא שחיבר, הוא מוכר ביצירתו המדעית ובהם חיבוריו האסטרולוגיים והאסטרונומיים.

מקום קבורתו לא היה ידוע מעולם ולאורך השנים נפוצו מספר גרסאות באשר למקום פטירתו.

רבה הראשי של צפת, הרב שמואל אליהו סיפר ל-nrg על הסבירות הגבוהה כי מדובר בקבר  רבי אברהם בן עזרא: “אנחנו מתייחסים לממצאים שנחשפו היום במשנה זהירות, אבל יש יותר מסימן אחד, גם מהמקום וגם מצורת הקבר והכתוב עליו, כדי להעריך את הדבר. אנו נמשיך ונאושש את הפרטים לאור קברים שנמצאים לצדו ושנת קביעתם”.

לדבריו, “הקבר נמצא בסמוך למערה של חנה ושבעת בניה, רבינו בחיי ואנשים מתקופת רבי יוסף קארו. זהו מקום עתיק ויש הרבה הגיון שאם האבן עזרא נפטר בארץ ישראל אז הוא נקבר בצפת”.

צילום: אלימלך גרסטל
קבר אברהם אבן עזראקבר אברהם אבן עזרא

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    טעות
    22/03/2017 19:56
    ידעיה
  1. הבל הבלים – סיתות המצבה הוא בסגנון השנים המאוחרות.
    משפחת בן עזרא היא משפחה ידועה בטורקיה (כמו ר’ שלמה בן עזרא מחבר ספר בתי כנסיות). וכן במרוקו. ואין כאן שום ראיה. מה גם שבעת ההיא לא היה ישוב יהודי כלל וכלל בצפת. אז מי בדיוק ילק ויקבור אותו שם

  2. האבן עזרא
    23/03/2017 07:14
    ישראל גליס
  3. א, האבן עזרא לא היה רופא
    ב, קברו נמצא בתוך מבנה בכפר כבול \ועל זה יש עדויות בכמה ספרים
    ג, רבנו בחיי טמון ליד המוביל הארצי 15 קמ מצומת קדרים לי חבקוק ועל זה יש עדויות בכמה ספרים
    ד, רבי עובדיה מברטנורא \רבי משה באסולה \ השלה הקדוש שהיו וכתבו על בית העלמין בצפת לא הזכירו את ציונו של האבן עזרא והם היו לפני הרעש בצפת הראשון והשני שאז נהרס בית הקברות
    ה, המצבה שנמצאה היא של חכם ספרדי בצפת

  4. גילוי מצבת אבן עזרא בצפת
    23/03/2017 10:59
    יוסי סטפנסקי, צפת
  5. המצבה שנתגלתה אינה של ר’ אברהם אבן עזרא המפורסם. אלא של אישיות אחרת מן המאה ה- 16 בצפת, גילוי מרגש משל עצמו. התקשורת קפצה לפני שהתייעצה עם מומחים לדבר, חבל.