ניצלה לרעה מעמדה כמונופול: קוקה קולה תיקנס בכ-63 מיליון שקלים

הרשות להגבלים עסקים הודיעה כי היא שוקלת להטיל קנס בסכום עתק של 62 מיליון שקלים על "החברה המרכזית למשקאות" • "ניצלה לכאורה את כוחה המונופוליסטי כדי לקדם משקאות שלגביהם יש לה תחרות", באמצעות קשירת הנחות והטבות לרכישה בלעדית ממנה
שייע קליין
כ"ד אדר התשע"ז / 22.03.2017 17:09

הממונה על הגבלים עסקיים הודיעה היום (רביעי) לחברה המרכזית להפצת משקאות קלים,  משווקת קוקה קולה בישראל, כי היא שוקלת לקבוע שהחברה ניצלה לרעה את מעמדה כבעלת מונופול בשוק משקאות הקולה.

הרשות חושדת כי החברה השתמשה בכוחה הגדול כדי לחתום על הסכמי בלעדיות עם דוכנים למכירת מזון, אך כיוון שהחברה מוגדרת מונופול אסור לה לחתום על הסכמי בלעדיות כאלה.

בגין כך שוקלת הממונה להטיל על החברה המרכזית עיצומים כספיים בסכום מצטבר וחסר תקדים של כ-62 מיליון שקלים.

במקביל  נשקלת האפשרות להטיל עיצום בסך של כ-300 אלף שקל על נושא משרה בכיר בחברה, שלגביו נמצא כי היה מעורב, או לכל הפחות מעודכן, במדיניות החברה ובביצוע ההפרות שנסקרו.

ההודעה באה בעקבות חקירה שנפתחה נגד החברה בפברואר 2014.

מהחקירה עלה החשש, כי החברה ניצלה לכאורה כוחה המונופוליסטי ועשתה שימוש בכוח השוק החזק שלה – בעיקר במותג קוקה קולה, על מנת לקדם את מכירות המשקאות הקלים האחרים, תחום בהם היא חשופה לתחרות עזה יותר.

בנוסף חושדת הרשות כי החברה ניצלה לכאורה את כוחה על מנת לדחוק את מוצרי המתחרים מנקודות המכירה באותם הדוכנים, באמצעות קשירת הנחות והטבות לרכישה בלעדית של המשקאות הקלים ממנה. ההטבות שהוענקו ללקוחות השתנו, וכללו מתן מקרר או איום בהוצאת מקרר קיים, הקדמת הנחות, הענקת שלט ממותג או ציוד ממותג, איום על ביטול הנחות, ועוד.

לפי חדשות 2, בחקירה עלה כי החברה המרכזית הסוותה ביודעין את הסכמי הבלעדיות שעשתה עם לקוחותיה. כך נדרשו עובדיה שלא להגיד “בלעדיות”, אלא להשתמש בניסוח מעודן יותר של “שיתוף פעולה מלא”.

במסגרת דחיקת המתחרים לכאורה, פעלה החברה באופן ספציפי כנגד המותג “נסטי”, המתחרה של “פיוז טי” מתוצרתה.

עובדי החברה המרכזית פעלו על מנת להוציא את מכונת המזיגה של אסם מבתי העסק, בין היתר תמורת מתן הטבות שונות לאותם בתי עסק תמורת הוצאת המכונות. כמו כן, גיבשה החברה המרכזית מדיניות של הפסקת אספקת משקאות מוגזים ללקוחות אשר מכרו מוצרי קוקה-קולה מיבוא מקביל.

הממונה הממונה על הגבלים עסקיים גורסת כי המדיניות שאימצה החברה המרכזית מהווה לכאורה ניצול לרעה של מעמדה המונופוליסטי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות