אחרי מאבק: שני החסידים שנפצעו בבריסל יוכרו כנפגעי פעולת איבה

אייכלר: "הפלא ופלא, יותר מ-50 ישראלים הוכרו בחמש השנים האחרונות, רק החרדים האלה נפלו החוצה" • באופן נדיר בחקיקה הוחלט: הצעת החוק תחול רטרואקטיבית למשך 5 שנים אחורה • ח"כ חיים ילין : "טרור הוא טרור הוא טרור, ואין שוני בין מרצחים בברלין, באיסטנבול או בתל אביב"
אריה ריבקינד
כ"ד אדר התשע"ז / 21.03.2017 22:15

ישראלים שנפצעו או נרצחו בפיגועי טרור בחו”ל יוכרו כנפגעי פעולות איבה, גם אם האירוע לא כוון כנגד מטרות ישראליות או יהודיות. כך אישרה הערב (שלישי) מליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית.

הצעת החוק, אותה הגישו ח”כ חיים ילין מיש עתיד ויו”ר הקואליציה ח”כ דוד ביטן מהליכוד, אושרה פה אחד עם 35 חברי כנסת תומכים וללא כל מתנגדים.

לאור הסכמת משרד האוצר ובאופן נדיר בחקיקה, הוחלט כי הצעת החוק תחול רטרואקטיבית למשך 5 שנים אחורה, ותכיר בנפגעי פיגועים שאירעו החל מה-1.4.2012. נפגעים יוכלו להגיש בקשות להכרה החל מה-1 באפריל.

בבקשות שיאושרו, ההכרה תתבצע מרגע האישור וכך התשלומים והסיוע הנלווה.

החוק בא לתקן את המצב הקיים, לפיו פעולת איבה לא הוכרה אלא אם הייתה במוצהר נגד ישראל או יהודים. בעקבות כך, לא התייחסו למי שנפגעו או נהרגו מפעולות טרור בינלאומיות שהוועדה במשרד הבטחון לא השתכנעה כי מטרתן העיקרית היא פגיעה בישראלים.

מי שיזם את החוק ודחף לאישורו היה ח”כ ישראל אייכלר, שנשא דברים לפני ההצבעה והזכיר כי לפני שנה בדיוק, שני מחבלים מתאבדים רצחו כ-15 בני אדם ופצעו יותר ממאה איש בפיגוע בשדה התעופה בבריסל –  בתוכם שני פצועים חרדים – חסידי בעלזא – שלא הוכרו כנפגעי פעולות איבה.

זאת בעוד הוועדה של משרד הביטחון הכירה בנפגעי פיגוע באינסטמבול שבוע שבוע קודם לכן  בידי מחבל מאותם ארגונים אסלאמיים קיצוניים, שהתפוצץ והתאבד בטורקיה ממניעים דומים – כנפגעי טרור. טענת הוועדה במשרד הבטחון הייתה “שאין לנו כלים לדעת” כי הנפגעים בבריסל באמת נפגעו בגלל היותם יהודים.

“לפי עדות בחקירה של המחבל היחידי שנמלט ונתפס, התכנון היה לפגוע בסמיכות לדלפקי הטיסות לתל-אביב וניו יורק, אבל לא היה כאן מי שיבדוק ויאשר את זה מול בית-המשפט שם, ובגלל זה הפצועים נפלו בין הכיסאות”, אמר אייכלר.

“שנה שלמה של סבל, חודשים של בתי-חולים. היינו צריכים להביא אותם מבלגיה לישראל, שני בעלי משפחות. אף גורם ישראלי לא התייחס אליהם, פשוט כאילו הם לא קיימים. כמה שניסיתי, וכבר דיברתי על זה פה בכנסת, לא יכולתי. החוק הזה בא ממש משמיים לעזור לאותם אנשים שהם   נמצאים בסבל מחפיר. עד היום הזה הם עדיין הולכים על קביים. אחד מהם צריך עוד לעבור ניתוחים, יש לו רסיסים”.

אייכלר הוסיף: “אני רוצה לברך את כל אלה שהיו שותפים לדבר הזה, כי אילולא החוק הזה הוועדה של משרד הביטחון הייתה יכולה להגיד: ‘אין לנו נתונים’ – ולא היתה מתייחסת אליהם.

“הפלא ופלא, יותר מ-50 ישראלים הוכרו בחמש השנים האחרונות. אילולא היושב-ראש, חבר הכנסת אלאלוף, שהוסיף חמש שנים אחורה – כמעט רק החרדים האלה נפלו החוצה, ועוד פיגוע שהיה במאלי, המשפחה הזאת וזאת שנפגעה בטורקיה ובברלין לא היו מקבלים, וזה היה עוול שאין כדוגמתו. לכן הדבר הזה עושה צדק”.

 ח”כ ילין אמר: “בזמן שהטרור העולמי מתעצם, עלינו כנבחרי ציבור לוודא כי אף אחד מאזרחינו לא ייזנח בשל ביורוקרטיה או חוק מיושן. בהליך חקיקה מבורך שאיחד את הקואליציה והאופוזיציה, הצלחנו לתקן את העיוות הקיים ובזכותו ישראלים שנפגעו במתקפות רצחניות בחו”ל ומשפחות שכולות, יזכו להכרה מהמדינה ולסיוע פסיכולוגי מתאים לאור הטראומה שעברו”.

“טרור הוא טרור הוא טרור, ואין שוני בין מרצחים בברלין, באיסטנבול או בתל אביב ועלינו כמדינת רווית טרור לסייע לאזרחינו ככל הניתן וללא חסמים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות