“חפרו בגסות ופגעו בגופות חיילים ירדנים”: זק”א יצר עימות דיפלומטי?

ראש המכון לרפואה משפטית, ד"ר חן קוגל, תוקף במכתב ששלח לראש מחלקת החקירות במשטרה - ומתפרסם בחדשות 2 - את התנהלות אנשי זק"א בחפירת גופותיהם של חיילים ירדנים שנהרגו כנראה במהלך מלחמת ששת הימים: "חפירת הקברים נעשתה ברשלנות ובגסות" • מזהיר: "יש כאן פוטנציאל נפיץ"
חיים טוויל
כ"ג אדר התשע"ז / 20.03.2017 23:12

לפני כשלושה שבועות נמצאו שלדים, ככל הנראה של שלושה חיילים ירדנים שנהרגו במלחמת ששת הימים. ארגון זק”א ביצע חפירות של השלדים, ולפי המכתב שהגיע לידי גיא פלג מחדשות 2, אנשיו גרמו לנזק חמור ביותר לשלדים.

במכתב, שנשלח על ידי ראש המכון לרפואה משפטית, ד”ר חן קוגל, והעתקים ממנו נשלחו למנכ”ל משרד הבריאות ולראש חטיבת החקירות במטה הארצי של המשטרה – נכתב: “אני מוצא לנכון להעיר על תקלה חמורה שאירעה בטיפול בשלדים של החיילים הירדנים שגופותיהם הוצאו מקברן”.

קוגל הוסיף: “חפירת הקברים לא נעשתה במקצועיות, שלא לדבר ברשלנות ובגסות, וכלי החפירה (מעדרים) פגעו בשלדים וגרמו להם נזקים לא קלים, כולל שברים”.

קוגל קובע עוד:  “עצמות משמעותיות מאוד חסרות – דבר שמקשה על קביעת הפרופיל האנתרופולוגי. מהגופות הוסרו מאפיינים חיצוניים שיכולים אולי לעזור בפענוח רפואי של קורות הגופות.

“בעצמות רבות נמצאו עדויות לפגיעות מלחמתיות, והן נשברו. עבודת השחזור תיקח זמן רב מאוד ואין ביטחון שתצליח. אילו היה בעל מקצוע שמכוון את החפירה, היה ניתן לבצע את שיוך מקטעי העצמות במקום, ובזמן קצר מאוד”.

קוגל ציין במכתבו את הסכנה הדיפלומטית שבמקרה.

“אני בטוח שכבוד המת חשוב לירדנים, ולכן קשה לי לראות איך נוכל להסביר שברים בעצמות שנגרמו מכלי חפירה, עירוב של עצמות של גופות שונות וחסרים של עצמות”, כתב. “יש כאן פוטנציאל נפיץ, ולדעתי, כדי להימנע ממשבר ומבושה גדולה נכון יהיה לערב את משרד החוץ בעניין”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות