חוות דעת משפטית קובעת: ניגוד עניינים בין תפקידיו של חיים כהן

לאחר התפטרות חיים כהן מתפקידו כיו"ר דירקטוריון 'קו עיתונות' בשל "הרצון להימנע ממראית עין של ניגוד עניינים" - מתברר: גם בתפקיד שיוביל ברשת קיים ניגוד אינטרסים • לפי חוות דעת משפטית, הסעיף המשמעותי ביותר אוסר על העירייה לפרסם מודעות או הודעות בעיתון של 'בעל עניין'
חיים בוזגלו
כ"ב אדר התשע"ז / 20.03.2017 14:19

במהלך סוף השבוע שעבר הודיעו בהנהלת רשת ‘קו עיתונות’, על התפטרות חבר מועצת העיר ירושלים החדש מטעם סיעת שס – חיים כהן – מתפקידו כיו”ר דירקטוריון הרשת. זאת, עקב רצונו של כהן, “להשקיע בשירות לתושבי ירושלים – בעקבות מינויו המבורך כחבר הנהלת העיר ועקב הרצון להימנע ממראית עין של ניגוד עניינים בנושא זה”.

כהן – הדגישו ברשת – יפרוש מתפקידו כיו”ר הדירקטוריון ומהחלק הניהולי והמסחרי של הרשת, אך “ימשיך להוביל את רשת העיתונים בנושאי התוכן, הערכים ופיתוח הקהילה”.

לחרדים10 נודע, כי המהלך אותו ביצע חבר מועצת העיר הנכנס, הגיע לאחר פגישה שהתקיימה ביום חמישי, מוצאי תענית אסתר, בין כהן ליועץ המשפטי של עיריית ירושלים, במהלכה דנו בין היתר בנושא ניגוד העניינים בין תפקידו של כהן כחבר מועצת העיר, לבין עובדת היותו יו”ר דירקטוריון של רשת העיתונים המחזיקה במקומון המופץ גם בעיר ירושלים.

בסוף הפגישה הוחלט על סיום תפקידו של כהן כיו”ר הדירקטוריון.

יצויין, כי על פי חוק אין כל מניעה מחבר עירייה לשמש במקביל גם כיו”ר דירקטוריון, אולם יש בכך בעיות חוקיות אחרות, המטילות מספר הגבלות על חבר המועצה המשמש בתפקיד מקביל במקומון, דוגמת אי חברותו של חבר המועצה המשמש כ”בעל עניין” בעיתון – בוועדת הביקורת העירונית ובוועדה לרישוי העסקים, ואף לא יוכל למלא כל תפקיד אחר בתחום רישוי העסקים.

בנוסף, במידה ובמקומון מתפרסמות מודעות בתחומי הנדל”ן של עסקים הפעילים בתחום אותה הרשות “לא יכהן חבר המועצה כחבר בוועדה לתכנון ובנייה”.

עם זאת, הסעיף המשמעותי ביותר שהוביל את כהן, לכאורה, לקבלת ההחלטה להתפטר מתפקידו הרשמי כיו”ר הדירקטוריון, הוא הסעיף שעלול לפגוע בהכנסות של רשת העיתונים.

על פי הסעיף שחובר על ידי הוועדה לניגוד עניינים במשרד המשפטים, “נאסר על הרשות העירונית להתקשר בחוזים לפרסום מודעות או הודעות עם עיתון מקומי שחבר המועצה הוא בעל עניין בו”.

במהלך אותו ביצע כהן, הוא מבקש לכאורה להרחיק את עצמו מהגדרת “בעל עניין” בעיתון, ובכך למעשה יוכל לכהן בכל הוועדות בהן הוא מעוניין, תוך כדי שהעירייה תמשיך לפרסם מודעות והודעות במקומון, כפי רצונה ללא כל בעיית ניגוד עניינים.

אלא שמסמך משפטי עליו חתום סגן היועץ המשפטי של עיריית ירושלים וראש צוות החקיקה – עוה”ד שמואל א. שפט – שתוכנו הגיע זה מכבר לידי חרדים10, מעלה בעיה חוקית גם בנוגע לתיפקוד אותו ימשיך כהן להוביל ברשת העיתונים – וניגוד האינטרסים, בעינו עומד.

חיים כהן

מהמסמך שנכתב לפני כחודש וחצי עולה, כי “בעל עניין הוא הבעלים של העיתון, עורך, או כתב של העיתון” – מה שמעמיד בסימן שאלה גדול את כשירות תפקידו של כהן ברשת ‘קו עיתונות’, בה על פי הצהרת הרשת צפוי כהן “להוביל את רשת העיתונים בנושאי התוכן, הערכים ופיתוח הקהילה” זאת במקביל להיותו חבר מועצת העיר ירושלים.

נזכיר כי מינויו של כהן לתפקיד חבר מועצת העיר ירושלים צפוי להיות נידון בבג”ץ, זאת בעקבות עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד המינוי.

בתגובה לפניית חרדים10, סירב כהן להתייחס לחוות הדעת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות