העסקה הכי גדולה בישראל: אינטל רוכשת את מובילאיי ב-15 מיליארד דולר

ענקית השבבים העולמית אינטל רוכשת את חברת ההייטק 'מובילאיי' הישראלית תמורת כ-15 מיליארד דולר • מובילאיי פיתחה טכנולוגיה שמתריעה על סכנות בנהיגה - ומפתחת טכנולוגיה לרכב אוטונומי • שר המדע: "מדינות העולם מביטות בישראל בהערכה ובהשתאות"
יוני גרין
ט"ו אדר התשע"ז / 13.03.2017 14:25

ענקית השבבים ‘אינטל’ רוכשת את יצרנית מערכות הנהיגה מובילאיי.  כך דיווח היום (שני)  ‘דה-מרקר’.

לפי הערכות בשוק, היקף העסקה עומד על כ-15 מיליארד דולר – כך שמדובר בעסקת ההיי-טק הגדולה ביותר בתולדות ישראל.

מובילאיי, שהוקמה על-ידי אמנון שעשוע וזיו אבירם בשנת 1999, פיתחה מערכת טכנולוגית שמתריעה על סכנות במהלך הנהיגה בכביש.

המערכת כוללת שבבים, תוכנה ומצלמות, וכיום מנוע הצמיחה העיקרי שלה הוא מערכות שהיא מפתחת אשר יאפשרו ייצור של מכונית אוטונומית.

בשנה האחרונה מובילאיי יצרה שיתופי-פעולה עם מספר חברות ענק, ביניהן ב.מ.וו ואינטל וזאת במטרה להביא לייצור סדרתי של רכב אוטונומי לחלוטין עד שנת 2021.

שיתוף הפעולה נועד לפתח פתרונות שיאפשרו לנהגים להסיר את ידיהם מההגה ואת עיניהם מהכביש ולהמשיך לנסוע בבטחה.

השלב הסופי עשוי להיות כזה שבו כלל לא יהיה נהג אנושי ברכב.

בצהרים פרסמו החברות הודעה משותפת בה הן מאשרות את הדיווחים אודות רכישת מובילאיי על ידי אינטל.

על פי ההודעה, נרכשת מובילאיי תמורת 63.54 דולר למניה במזומן, מחיר המשקף למובילאיי שווי הון עצמי של כ-15.3 מיליארד דולר ושווי חברה של 14.7 מיליארד דולר.

בהודעה נאמר כי השילוב בין החברות צפוי להאיץ את החדשנות בתעשיית הרכב וכן את המקום של אינטל כספקית טכנולוגיה מובילה בשוק הצומח במהירות של כלי רכב אוטונומיים באופן מלא.

עוד צוין בהודעה, כי אינטל מעריכה את הפוטנציאל של מובילאיי בשוק מערכות הרכב ובשוק הנתונים והשירותים בעד 70 מיליארד דולר עד 2030.

מייסדי מובילאיי פרופ’ אמנון שעשוע וזיו אבירם צפויים להמשיך להיות חלק מהחברה גם לאחר השלמת העסקה – הצפויה להתבצע בתוך תשעה חודשים.

באינטל ומובילאיי מקווים כי שיתוף הפעולה הטכנולוגי בין שתי החברות יאפשר להן לקדם באופן משמעותי את שוק הרכב האוטונומי.

ב’גלובס’ דווח כי את שנת 2016 חתמה מובילאיי עם הכנסות של כ-358 מיליון דולר, גידול של כ-50% בהשוואה ל-2015. הרווח הגולמי צמח אף הוא ב-50% ובשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח נקי של כ-108 מיליון דולר, עלייה של כמעט 60% ביחס ל-2015 ולאחר הפסד נקי של כ-30 מיליון דולר ב-2014.

מובילאיי נסחרת בבורסת ניו-יורק לפי שווי של כ-10.5 מיליארד דולר. מניית החברה  בכ-30% היום במסחר המקדים לאחר פרסום הדיווח. בשנה האחרונה מניית החברה הוסיפה לערכה כ-43%.

שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס הגיב על עסקת הענק: “ישראל היא מעצמת ידע, טכנולוגיה וחדשנות. העובדה שחברות ענק בין לאומיות מוצאות בישראל פוטנציאל ומחפשות תמידית קניית חברות מצליחות ומובילות בתחומן, היא גאווה ישראלית לחוזקה הטכנולוגי של המדינה. אני סמוך ובטוח שנמשיך להיות מדינה פורצת דרך שמדינות העולם מביטות בה בהערכה ובהשתאות”.

“בעוד שני עשורים יהיה לא חוקי לאדם לנהוג”

מובילאיי נבחרה בספטמבר 2016 על ידי ‘גלובס’ לחברת העשור.

בראיון שהעניקו אז ל’גלובס’ שני מייסדי החברה – המנכ”ל זיו אבירם והיו”ר אמנון שעשוע – אמר אבירם: “בעוד שני עשורים יהיה לא חוקי לנהוג יותר, כי אנחנו הנהגים אחראים על 93% מהתאונות, ומספר ההרוגים הוא ברמת מגיפה – מיליון וחצי הרוגים בשנה בתאונות דרכים ועוד 50 מיליון פצועים. חישבתי לאחרונה את הנזק הכלכלי, הוא עומד על 600 מיליארד דולר. זאת מגיפה של העולם המודרני, ובאיזשהו אופן נכנסנו לשוויון נפש כזה.

יש תרופה שתחסוך מיליון וחצי הרוגים ו-50 מיליון פצועים, לכן הרכב האוטונומי הוא גל שהתחיל ואי-אפשר לעצור אותו. הוא לא ייעצר”.

שעשוע אמר באותו ראיון: “אפשר לומר בוודאות שעד 2021 יקרו שני דברים: האחד – יהיו רכבי פרימיום, שתוכל להפעיל בהם נהג אוטומטי בכבישים מותרים, בכבישים מהירים, למשל כביש 6 אצלנו. הרכב הזה ייסע באופן בטוח ללא ידיים. תוכל לישון, תוכל לקרוא ספר והמערכת תיתן לך איזשהו זמן כדי לחזור לשליטה. המערכת יכולה להעיר אותך, ואם לא תיקח שליטה היא תגרום לרכב לעצור בצד בבטחה. זה אמור לקרות בין 2019 ל-2021.

“דבר שני שיקרה ב-2021 – כמה שחקנים ייצאו עם טכנולוגיה לרכב אוטונומי בשטח עירוני מגודר וירטואלית, שמטרתו הסעת נוסעים. בין השחקנים יהיו BMW, פורד, אפל גם הכריזה על כך וסביר להניח שגוגל תצא עד אז עם טכנולוגיה כזאת. זה יקרה מהבחינה הטכנולוגית. ייקח עוד כמה שנים עד שהחברה והרגולטורים יאשרו שהרכב הזה באמת ייסע ללא נהג. באותן כמה שנים יהיה נהג מאחורי ההגה רק לצורך איסוף סטטיסטי, כדי להוכיח שהרכבים האלה הם באמת בטוחים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות