היועץ המשפטי: חוק ‘הטבת מע”מ’ פוגע בשוויון החרדים

לקראת הדיון הצפוי בהטבת מע"מ בשיעור אפס בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון: היועץ וינשטיין מעלה ביקורת חריפה על התוכנית • "הבחנה זו - בין מי ששירת בצבא לבין מי שלא שירתו - מוציאה את החלק הארי של האוכלוסייה הערבית והחרדית מלהיות רוכשים מוטבים, ועלולה לגרום לפגיעה בשוויון" • "הצעת החוק אינה מסדירה את דרך חלוקת ההטבה"
יוני גרין
ט"ו סיון התשע"ד / 13.06.2014 10:08

לקראת הדיון הצפוי בהטבת מע”מ בשיעור אפס של משרד האוצר בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב, פורסמה הצעת החוק המעודכנת לעיון השרים.

במסגרת הצעת החוק פורסמה גם עמדת היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, המתריעה בפני שאלות חוקתיות שמעלה הצעת החוק בשל ההפרדה בזכאות להטבה בין מי ששירת בצבא או בשירות לאומי-אזרחי ובין מי שלא.

“תכליתה של ההצעה להעניק הטבות מועדפות למי ששירתו את המדינה”, כותב וינשטיין, “נועדה להוקיר את המשרתים ולפצות על חסרון הכיס שנוצר להם. תכלית זו היא תכלית ראויה.

“יחד עם זאת, הבחנה זו מוציאה את החלק הארי של האוכלוסייה הערבית והחרדית מלהיות רוכשים מוטבים ועלולה לגרום לפגיעה בשוויון”, כך על פי היועץ המשפטי לממשלה. “האבחנה בין מי ששירתו את המדינה לבין מי שלא שירתו איננה אבחנה פסולה, אם היא רלוונטית לתכליותיו של ההסדר הספציפי בו מדובר, ובלבד שתהיה סבירה ומידתית.

“קו הגבול לעניין זה אינו חד. הצעת החוק מעוררת, אם כן, שאלות חוקתיות. אולם לאור השינויים שנערכו בתזכיר מאז שהופץ להערות הציבור ובעקבות הערות היועץ המשפטי לממשלה, אין מניעה משפטית לקידומה”.

עוד נאמר בעמדת היועץ המשפטי לממשלה: “הצעת החוק אינה מסדירה את דרך חלוקת ההטבה בין הזכאים לה. על פי הנתונים שבידינו, לפחות ביחס לתקופה הקרובה היצע הדירות יהיה נמוך באופן משמעותי ממספר הזכאים. מצב זה בו קיים עודף משמעותי של ביקוש על ההיצע עלול להביא לצבירת כוח רב בידי הקבלנים המוכרים ומעלה חשש לאי סדרים ביחס לאופן מימוש ההטבה על ידי הזכאים לה, ואולי אף לניצולה לרעה”.

 הצעת החוק המעודכנת קבעה רף חדש של שווי דירה מוטבת למי שלא שירת בצבא ולא עומד בקריטריונים שנקבעו על ידי משרד האוצר שעומד על 950 אלף שקל (כולל מע”מ), זאת לעומת 600 אלף שקל (כולל מע”מ) שנקבע בתזכיר החוק הראשוני.

שינוי נוסף בתזכיר החוק שיעלה ביום ראשון מתייחס ליישום החוק: לא יונפקו תעודות זכאות אלא מי שרואה עצמו זכאי ימלא שאלון והצהרה שתפורסם ברשת, ואיתה תתבצע רכישת הדירה בגיבוי חתימת עורך דין.

מי שירכוש דירה שנקבעה כי עומדת ברף המחיר שקבע השמאי הממשלתי לקבלת ההטבה, יעביר את ההצהרה לקבלן ולאחר ביצוע העסקה יעביר האחרון את ההצהרה יחד עם מסמכים נוספים של הרוכש המעידים על עמידתן בקריטריונים לרשות המיסים. שם יאשרו את הזכאות לאחר בדיקה ויאושר קיזוז המע”מ מהמחיר.

הצעת החוק המעודכנת קובעת גם באופן מפורש עונשים למי שיפר את הקריטריונים או את תנאי החוק, הן מצד הרוכשים והן מצד הקבלנים, ומציינת עונשי מאסר של בין שנה ל-5 שנים.

עלות ההטבה למדינה על פי הצעת החוק היא 2.4 מיליארד שקל בשנה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות