האביב בפתח: עיניים יבשות – למה זה קורה ואיך מתמודדים? • החור של הגרוש

עין יבשה הינה תחושת מטרד לא נעימה שעלולה לפגוע באיכות חיינו ובתפקוד היום יומי • יונתן יעקובוב, רוקח ב'טלפארמה', בית המרקחת המקוון המוביל בישראל, מסביר איך מתמודדים עם תופעת העיניים היבשות - האופיינית לעונה זו • אינפורמטיבי


תמי גיל
ח' אדר התשע"ז / 05.03.2017 23:57

שינויי מזג האוויר, החום והאלרגיות שכבר מרימות ראש לקראת האביב שבדרך, משפיעים על הבריאות שלנו. כשהטמפרטורות מתחילות לעלות, האלרגיות מתעוררות ומתחילות לעשות בנו שמות.

אחת התופעות הנפוצות של האלרגיה הינה עיניים יבשות.

תופעת העין היבשה יכולה להיגרם מכמה סיבות:

• ירידה בכמות הפרשת הדמעות בעיניים, פעילות לא תקינה של העפעפיים, שגורמת לאידוי מהיר של הדמעות בעיניים, או כתוצאה משינוי באיכותן והרכבן של הדמעות.

• שינוים אלו בכמות ובאיכות הדמעות עלולים לגרום נזק למשטח הקדמי של העין- הקרנית והלחמית, לתחושת יובש, ואף לגרום לירידה באיכות הראיה.

• התופעה נפוצה מאוד בקרב האוכלוסייה בכל הגילאים, שכיחות התופעה עולה בהתאמה לגיל כאשר מבוגרים סובלים ממנה יותר מאנשים צעירים, בנוסף, אנשים המרכבים עדשות מגע חשופים לתחושת העין היבשה יותר מכולם.

הדמעות מורכבת משלושה מרכיבים- חלק מימי, חלק שומני, וחלק חלבוני.

השכבה השומנית היא השכבה החיצונית המופרשת על ידי בלוטות הנמצאות בעפעפיים, שתפקידה חשוב יותר מבין שלושת השכבות בשמירת לחות העין.

תפקידה של השכבה השומנית שבדמעה הוא למנוע אידוי של הדמעות, להקטין את החיכוך העפעפיים ולייצב את המבנה הדמעה.

12

יובש בעניים על להיווצר גם על ידי גורמי סיכון שונים כגון:

  • שינויים הורמונאליים: נשים בגיל המעבר שתפקודם ההורמונאלי ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון משתנה, עקב כך, נגרמת פגיעה לבלוטת השומן שבעיניים.
  • מחלות: דלקות כרוניות בעיניים, אלרגיה עונתית, ומחלות הקשורות למערכת החיסונית, עלולים לגרום לתחושת העין היבשה.
  •  מצמוץ מופחת: ירידה בתדירות מצמוץ העיניים עלול לגרום לאידוי יתר של הדמעות. התופעה שכיחה יותר אצל אנשים שזמן עבודתם ממושך מול מסך המחשב, קריאה מרובה, או בזמן נהיגה ארוכה.

התסמינים העיקרים של תסמונת העין היבשה הם תחושת יובש, הרגשת צריבה, “חול בעיניים”, חוסר נוחות בעין, גרד, אדמומיות ולעיתים אף כאב.

איך מטפלים?

• ראשית יש להימנע מגורמים שמחמירים את המצב כגון אבק, עשן, משב אויר המופנה לאזור הפנים או שמש חזקה.

• חסימה של ניקוז הדמעות: הדמעות באופן טבעי שוטפות את העיניים ומתנקזות דרך נקבים קטנים בצידי העפעפיים בצד האפי לתוך האף, בכדי לשמר את הדמעות ניתן לחסום את תעלות הניקוז בעזרת פקק קטן שאינו מורגש ובמידה והפקק מפריע ניתן לשלוף אותו ממקומו.

• קומפרסים חמים: יש ליטול מטלית נקיים עם מים חמים ולהניח במשך 15 דק על העפעפיים, החום גורם להמסת השומן בעפעפיים ולהפרשתן החוצה.

לאחר הקומפרס יש לנקות את שולי העפעף באזור הריסים במגבונים מיוחדים לעיניים או בצמר גפן טבול בסבון עדין, הניקוי מסיר את השומן שנקרש החוסם את פתחי הבלוטות, ניתן לחזור על הפעולה פעמים ביום.

• הטיפול התרופתי: דמעות מלאכותיות.

בדמעות מלאכותיות ישנו סיווג, ישנם ללא חומר משמר וישנם כאלה המכילים חומר משמר שהופך את הסיפור למורכב עבור אלו הנעזרים בעדשות מגע.

 בכל תכשיר לעיניים שמכיל חומר משמר נדרשים להסיר את עדשות המגע מפני שהחומר המשמר נספג בעדשה והורס אותה.

תכשירים המכילים חומר משמר: Lacrimol, Lyteers, Liquifilm תכשירים אלו ניתנים לשימוש במשך חודש אחד מרגע פתיחתן, לכן מומלץ לכתוב על האריזה את תאריך הפתיחה.

תכשירים ללא חומר משמר: Hylo-comod, Systane, Bephanten  תכשירים המכילים חומצה היאלורונית, ויטמין B5, ודקספנטנול, חומרים המקלים על הצריבה ויובש, ומעניקים סיכוך ולחות לעין. מוצרים אלו ניתנים לשימוש שישה חודשים מרגע פתיחתן. (למעט Bephanten – 3 חודשים)

במידה והטיפות אינן משביעות רצון והאפקט שלהם נגמר מהר ניתן לשלב את הטיפול עם ג’ל או משחה שהאפקט שלהם ארוך יותר מטיפות ותורמים מאוד לטיפול כגון Vita-POS  משחת עיניים המכילה ויטמין A העוזר לשימור לחות וסיכוך העין.

במידה ומשתמשים ביותר מסוג אחד של טיפות יש להמתין לפחות חמש דקות בין סוג לסוג.

אם צורכים גם טיפות וגם בג’ל או משחה העדיפות היא של הטיפות ורק לאחר מכן למרוח את הג’ל או המשחה.

בכל מצב ממומלץ להתייעץ עם רופא עיניים בכדי לגלות מה מקור היובש ולטפל במקור הבעיה.

(צילומים: עין – נתי שוחט פלאש 90, תכשירים: יחצ)

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות