“מכשול נורא”: הרבנים הספרדים נגד ספר הצניעות של סמינר ‘בית יעקב’

אליעזר היון
|
ד' אדר התשע"ז / 02.03.2017 20:40
הספר ‘עוז והדר לבושה’ הפך ל’תו תקן’ צניעותי-הלכתי ברחוב החרדי ובסמינרים של ‘בית יעקב’ – אבל כעת יוצאים נגדו שניים מגדולי הרבנים הספרדים • הגרב”צ מוצפי בבכי: “זלגו עיני דמעות מהספר, הזדעזעתי עד עמקי נפשי” • הגר”מ מאזוז: “הצניעות ירדה פלאים גם בקרב החרדים”

גדולי הרבנים הספרדים נגד הספר ‘עוז והדר לבושה’ הנלמד בסמינרים החרדיים: ראש ישיבת ‘כיסא רחמים’ הגר”מ מאזוז והגרב”צ מוצאפי תוקפים את הספר הפופולרי על ‘הלכות צניעות’ שהפך בשנים האחרונות ל’תו תקן’ צניעותי-הלכתי ברחוב החרדי.

הספר ‘עוז והדר לבושה’ חובר על ידי הרב פסח אליהו פאלק – מחנך, פוסק ומלמד בישיבת גייטסהד ובסמינר גייטסהד שבאנגליה.

הרב פאלק עוסק בנושאים הלכתיים מגוונים, ובעיקר בסוגיות הלכתיות בנושא צניעותה של האישה היהודית והוא מהווה סמכות מוכרת בסוגיות אלו.

הספר כולל מאמרי השקפה בנושאי צניעות, כמו גם פסקי הלכה והדרכות בלבוש והתנהגות. על פי דבריו בהקדמה, מוטב ולא היה נכתב הספר והדברים היו מובנים מאליהם, אך לא כל מה שהיה מובן מאליו בעבר נראה כך גם היום – ולפיכך נצרך לכותבו.

הספר נחל הצלחה מרובה, ובסמינרים של ‘בית יעקב’ נוהגים ללמוד את הלכות הצניעות מספר זה, והבנות מתבקשות לשנן את כללי הצניעות המוזכרים שם ולפעול לפיהן.

גורמים בענף ההוצאה לאור אמרו לחרדים10, כי עד כה נמכר הספר בעשרות אלפי עותקים.

אלא שבימים אלו מופץ עלון העוסק בענייני צניעות, היוצא באופן נחרץ נגד הספר, ומופיעים בו גם, כאמור, דעותיהם של הגאון רבי מאיר מאזוז והגאון רבי בן ציון מוצאפי.

תחת הכותרת ‘הספר הרפורמי ‘עוז והדר לבושה’ נכתב: ”נראה שניתן לומר, בלי שום ספק שאחד הגורמים העיקריים לחורבן בתחום ההוראה בענייני צניעות הינו הספר ‘עוז והדר לבושה’, אשר בבדיקה שטחית ופשוטה ניתן להבחין… בגישה הופכית מרוח התורה”.

בגליון מצוינות דוגמאות שונות, שלדעת מפיצי העלון הינם היפך רוח התורה, כמו דבריו של המחבר בעמ’ 413 [לפי המצוטט בעלון, א.ה.]  כי ‘מותר לאשה להיראות נאה בצאתה מביתה וכך עליה לנהוג'”.

בקו ‘שיעורי תורה לבית היהודי’ ניתן לשמוע את הגרב”צ  מוצפי פורץ בבכי ומספר על רשמיו מהספר ‘עוד והדר לבושה’ – בהקלטה שהותיר במערכת: “שלום לכם, מדבר בן ציון מוצפי מירושלים… חזרתי משיקום לב בבית רפואה אחרי ניתוח קשה שעברתי, ראיתי את החוברת ‘הרימו מכשול מדרך עמי’, זלגו עיני דמעות מה שכתב ‘עוז והדר לבושה’, הזדעזעתי עד עמקי נפשי.

“לא ידעתי שיש מכשול כזה גדול ונורא בתוך המחנה שלנו, תזכו למצוות, חזקו ואמצו ויהיה ה’ עמכם, מדבר בן ציון הבוכה על מצב הצניעות של עם ישראל בדורינו, תודה רבה”.

ספר צניעות

גם מכתבו של הגאון רבי מאיר מאזוז, שנכתב בכתב ידו, מופיע בגליון, ובו קריאה בשבח החוברת ‘הרימו מכשול מדרך עמי’ – “שיהיה תחליף לחוברת עוז והדר לבושה [ראשי תיבות ‘עול’] סור מרע ועשה טוב”.

ספר צניעות