“מכשול נורא”: הרבנים הספרדים נגד ספר הצניעות של סמינר ‘בית יעקב’

הספר 'עוז והדר לבושה' הפך ל'תו תקן' צניעותי-הלכתי ברחוב החרדי ובסמינרים של 'בית יעקב' - אבל כעת יוצאים נגדו שניים מגדולי הרבנים הספרדים • הגרב"צ מוצפי בבכי: "זלגו עיני דמעות מהספר, הזדעזעתי עד עמקי נפשי" • הגר"מ מאזוז: "הצניעות ירדה פלאים גם בקרב החרדים"
אליעזר היון
ד' אדר התשע"ז / 02.03.2017 20:40

גדולי הרבנים הספרדים נגד הספר ‘עוז והדר לבושה’ הנלמד בסמינרים החרדיים: ראש ישיבת ‘כיסא רחמים’ הגר”מ מאזוז והגרב”צ מוצאפי תוקפים את הספר הפופולרי על ‘הלכות צניעות’ שהפך בשנים האחרונות ל’תו תקן’ צניעותי-הלכתי ברחוב החרדי.

הספר ‘עוז והדר לבושה’ חובר על ידי הרב פסח אליהו פאלק – מחנך, פוסק ומלמד בישיבת גייטסהד ובסמינר גייטסהד שבאנגליה.

הרב פאלק עוסק בנושאים הלכתיים מגוונים, ובעיקר בסוגיות הלכתיות בנושא צניעותה של האישה היהודית והוא מהווה סמכות מוכרת בסוגיות אלו.

הספר כולל מאמרי השקפה בנושאי צניעות, כמו גם פסקי הלכה והדרכות בלבוש והתנהגות. על פי דבריו בהקדמה, מוטב ולא היה נכתב הספר והדברים היו מובנים מאליהם, אך לא כל מה שהיה מובן מאליו בעבר נראה כך גם היום – ולפיכך נצרך לכותבו.

הספר נחל הצלחה מרובה, ובסמינרים של ‘בית יעקב’ נוהגים ללמוד את הלכות הצניעות מספר זה, והבנות מתבקשות לשנן את כללי הצניעות המוזכרים שם ולפעול לפיהן.

גורמים בענף ההוצאה לאור אמרו לחרדים10, כי עד כה נמכר הספר בעשרות אלפי עותקים.

אלא שבימים אלו מופץ עלון העוסק בענייני צניעות, היוצא באופן נחרץ נגד הספר, ומופיעים בו גם, כאמור, דעותיהם של הגאון רבי מאיר מאזוז והגאון רבי בן ציון מוצאפי.

תחת הכותרת ‘הספר הרפורמי ‘עוז והדר לבושה’ נכתב: ”נראה שניתן לומר, בלי שום ספק שאחד הגורמים העיקריים לחורבן בתחום ההוראה בענייני צניעות הינו הספר ‘עוז והדר לבושה’, אשר בבדיקה שטחית ופשוטה ניתן להבחין… בגישה הופכית מרוח התורה”.

בגליון מצוינות דוגמאות שונות, שלדעת מפיצי העלון הינם היפך רוח התורה, כמו דבריו של המחבר בעמ’ 413 [לפי המצוטט בעלון, א.ה.]  כי ‘מותר לאשה להיראות נאה בצאתה מביתה וכך עליה לנהוג'”.

בקו ‘שיעורי תורה לבית היהודי’ ניתן לשמוע את הגרב”צ  מוצפי פורץ בבכי ומספר על רשמיו מהספר ‘עוד והדר לבושה’ – בהקלטה שהותיר במערכת: “שלום לכם, מדבר בן ציון מוצפי מירושלים… חזרתי משיקום לב בבית רפואה אחרי ניתוח קשה שעברתי, ראיתי את החוברת ‘הרימו מכשול מדרך עמי’, זלגו עיני דמעות מה שכתב ‘עוז והדר לבושה’, הזדעזעתי עד עמקי נפשי.

“לא ידעתי שיש מכשול כזה גדול ונורא בתוך המחנה שלנו, תזכו למצוות, חזקו ואמצו ויהיה ה’ עמכם, מדבר בן ציון הבוכה על מצב הצניעות של עם ישראל בדורינו, תודה רבה”.

ספר צניעות

גם מכתבו של הגאון רבי מאיר מאזוז, שנכתב בכתב ידו, מופיע בגליון, ובו קריאה בשבח החוברת ‘הרימו מכשול מדרך עמי’ – “שיהיה תחליף לחוברת עוז והדר לבושה [ראשי תיבות ‘עול’] סור מרע ועשה טוב”.

ספר צניעות

 

הדפס כתבה

8 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בנות ישראל נאות הן
    02/03/2017 23:13
    תנא
  1. אלא שהעניות והטיפשות מנוולתן.

  2. אשה חייבת להיות צנועה זו לא חסידות
    03/03/2017 05:07
    אמן
  3. זו הלכה הכי פשוטה
    היום חרדיות לא מתביישות לצאת בחוץ יותר גרוע מגויות
    ערביות יותר צנועות מהן
    רוצות להביא שואה על עם ישראל
    ימח שמכן אמן אתן והרבנים הערב רב שלכם

  4. מה הפרענקים רוצים.
    03/03/2017 12:45
    אבי
  5. פרנקיאדה.עזבו אותנו בשקט.

  6. נו באמת, מדובר בעלון מטופש ולא רלוונטי. הספר
    03/03/2017 14:05
    מאיר
  7. וגודל מעלת קישוט האשה לבעלה, מובא במקורות רבים.

    ◄ אשה מקושטת לת”ח

    בגמ’ במסכת שבת (כה:) איתא, “מאי ותזנח משלום נפשי, אמר רבי אבהו: זו הדלקת נר בשבת. נשיתי טובה… רבי אבא אמר: זו מטה מוצעת ואשה מקושטת לתלמידי חכמים”.

    ◄ אשת ת”ח צריכה להיזהר יותר

    בספר אורחות חיים (חלק ב’, הלכות כתובות) לרבי אהרן הכהן מלוניל (מהראשונים בתקופת הרשב”א), כתב על גמ’ זו: “דרשו רז”ל על פסוק נשיתי טובה, “זו מטה נאה ואשה מקושטת לתלמיד חכם”. פירוש, כדי שלא יתאוה לאחרת לפי שיצרו גדול משאר בני אדם, כמו שאמרו רז”ל כל הגדול מחבירו יצרו גדול ממנו, לפי שיצר הרע מתגרה בו כל היום להחטיאו. נראה מזו שאסור לת”ח להניח לאשתו שתתנוול אפילו בימי אבלה, כדי שלא תתגנה בעיניו, שמא יכופנו יצרו להתאוות לאשה אחרת. דומיא לדההיא דאמרו רז”ל, אין הבוגרת רשאה לנוול עצמה וכו’, וזו נמי אסורה כדי שלא תתגנה ותביא בעלה לידי מכשול תאוה. וכן בכל אשת איש, אלא צריך להשמר יותר לתלמיד חכם”.

    ◄ להשתדל לקחת נשים יפות

    כן כתב הגאון רבי אליעזר פאפו זצ”ל בספר “פלא יועץ” (בערך “יופי”), וזה לשונו: “כתיב שקר החן והבל היופי… אבל אם מוצא יופי ויראת ה’ במקום אחד, בוודאי שיבחר ויקרב גם את היופי, שהרי אמרו (כתובות נט:) “אין אשה אלא ליופי…” וראוי לכל אדם להשתדל לקחת לבניו נשים יפות, כדי שלא יתנו עיניהם באחרת. וכן מטעם זה ילביש את אשתו ויקנה לה תכשיטין ביותר ממה שיש לו, כדי שתמצא חן בעיניו ולא יתן עיניו באחרת”.

    ◄ בזכות שמתקשטת, דעתו רק עליה

    כן כתב בספר “דרושי רבי משה מאימראן” (דף ר”ל), להגאון המקובל רבי משה מאימראן זצ”ל, מחכמי מקנאס שבמרוקו, וזה לשונו: “בטח בה לב בעלה ושלל לא יחסר. בפרשת חוקת פירש רש”י שלל, ביזת מלבוש ותכשיטין. ויובן ע”פ מה שאמרו בפרק ג’ דתענית, אבא חלקיה… כי מטא למתא נפקא דביתהו לאפיה כי מקשטא. ויהיב טעמא התם, כדי שלא ליתן עיניו באשה אחרת. ולכן אמר שאשת חיל זו, בטח בה לב בעלה, שהיו עיניו ולבו בה כל הימים, ולא עלתה על לבו אשה אחרת מעולם, אלא בטח בה לבו שלא היה מהרהר בזולתה, יען כי “שלל” שהם התכשיטין, “לא יחסר”, אינו מחסר לה שום תכשיט וקישוט, וכיון דמקשטא לאפיה, לא יהיב דעתא אלא עליה”.

    ◄ מי שאשתו כעורה, נותן עיניו באשת חבירו

    כן כתב בהגהות יעב”ץ למסכת יבמות (סג:) הנדפסים בסוף המסכת, וזה לשונו: “אשה יפה אשרי בעלה, מספר ימיו כפליים. קמ”ל שלא ישא כעורה… כדי שלא יתן עיניו באשת חבירו. היינו דסמיך ליה “העלם עיניך מאשת חן פן תלכד במצודתה וכו’, מאן דעבד הא עבד הא”.

    ◄ ת”ח צריך אשה נאה

    בספר “אור החיים” על התורה, להגאון הקדוש רבי חיים בן עטר זצ”ל, בפרשת ויצא, עה”פ “ורחל היתה יפת תואר ויפת מראה”, כתב לפרש זאת ע”פ הגמ’ בשבת (כה:) שתלמיד חכם צריך שתהיה לו אשה נאה כנגד יצר הרע, והתורה באה ללמד לאדם דעת לקחת אשה נאה.

  8. מחאה על כבוד התורה
    05/03/2017 11:06
    דוב
  9. קראתי את הנכתב לעיל ואני רוצה למחות על כבוד התורה
    הרב פאלק מחבר הספר עוד והדר לבושה נחשב באנגליה לאחד מהפוסקים המקובלי על כל שכבות הציבור זה כחמישים שנה, ואפילו אם נאמר שיש שם דברים שזה לא לפי רוח יהדות ספרד, אז אפשר לכתוב הספר לא לרוחינו, אבל מכאן ועד לכתוב עליו רפורם, או שהראשי תיבות זה עול, על זה נאמר חכמים הזהרו בדבריכם, מה יאמרו אנשים פשוטים שיראו שגדולי הדור ככה כותבים אחד על השני, למדו קרוב לחמשים אלף תלמדידות שעשרות אלפים מהם הם בנות עדות המזרח, ולמה ככה להשפיל או לתקוף נגד
    בכאב ובצער על בזיון כבוד התורה

    • אריה   05/03/2017 14:08

      היהדות אותה יהדות לאשכנז וספרד אנחנו עם אחד ואשה שמתיייפה כשיוצאת מביתה ולא לבעלה עושה עול לאשכנזים וספרדים חבל

  10. עוז והדר לבושה
    05/03/2017 16:09
    אקס סם גירל
  11. כתלמידת גייטסהד לשעבר אני מרגישה חייבת להגיב.
    לא מזלזלת ברבנים הספרדים אך כנראה שיש אי הבנה.
    הרבב פאלק הוא מגדולי הדור במלוא מובן המילה. אני למדתי אצלו כמה פעמים בשבוע ב”ה היה הזכות ללמוד ולראות שאין איש ישר צנוע עניו וחכם וירא שמים כמוהו.
    ואוי למבזים בגנות תלמיד חכם שהדור חייב לו רבות.
    הספר לא מקל בכלל. הוא רק מספיר בצורה הכי יפה את הצניעות.
    אלפי נשים התחזקו בצניעות ובכלל בזכותו.
    הרב ג”כ מחבר ספרי הלכות שבת שכל גדולי הדור נתנו הסכמה.
    אוי לו למזלזל בקדושה.
    אין ספק שזה רק היה אי הבנה.
    תלמידת הרב פאלק.

  12. על כל עלון שמוציא אדם חולה נפש תעשו כתבה?
    12/03/2017 22:04
    בנימין
  13. מי מתייחס אליהם בכלל?

    גם על “משמר התורה” יש להם מה לומר, את כולם הם מבטלים ורק הם (הסוטים המופלגים) יודעים הכל