ג’ודי ניר שלום מוזס: “פוליטיקה? אם יציעו לי להיות במפלגה עם ליצמן מיד ‘כן'”

אחרי ביקורה של ג'ודי מוזס-שלום בבית הגר"ח קנייבסקי, היא מבהירה: "לא מתקרבת לדת" • בראיון לחרדים10 היא מספרת מה היא מחפשת שם, ונזכרת בחולצה שקנתה לרבנית ע"ה במתנה ("כל כך נהנתה") • את ליצמן היא מעריכה ("מעשיו נפלאים"), תוקפת את דרעי ("דואג רק לג'ובים"), חוששת מהפוליטיקה ("לוקחת דברים ללב"), אבל מיד מפרטת מה יהיה תחום עיסוקה בכנסת ("למשל, נושא המורים בישראל") • ויש גם על ביבי

חיים בוזגלו
א' אדר התשע"ז / 27.02.2017 18:23

ג’ודי ניר מוזס שלום היא אחת הדמויות המעניינות בתקשורת ובפוליטיקה הישראלית. בין היתר, היא מגישה תכנית רדיו שבועית פופולארית ומעבירה הרצאות ברחבי הארץ והעולם.

ג’ודי היא גם רעייתו של המשנה לראש הממשלה והשר לשעבר סילבן שלום, שאת תפקידו במשרד הפנים ירש יו”ר שס, השר אריה דרעי.

מוזס נחשבת כבעלת קשרים רבים בתקשורת, גם בשל העובדה ש’ידיעות אחרונות’ נחשב לעיתון המשפחתי, אותו ניהל ופיתח אביה, וכיום עומד בראשו אחיה ארנון (נוני) מוזס, מי ששמו נקשר, בין היתר, ל’תיק 2000′ יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנחשב ליריב מר.

למוזס קשרים רבים עם הציבור החרדי. היא נחשבת לתוקפנית, בשל ציוציה החדים בעמוד הטוויטר שלה ואינה מהססת לומר את אשר על ליבה. מנגד היא באה והולכת בביתם של גדולי ישראל – בהם האדמו”ר מליובביץ’ והמקובל רבי יצחק כדורי זצ”ל, כאשר גם בבית יבלחט”א הגר”ח קנייבסקי שמורה לה פינה חמה, אותה היא מנצלת מידי תקופה. רק לאחרונה היא ביקרה בביתו פעם נוספת.

חרדים10 ניסה להבין האם מדובר בהתחזקות והתקרבות לדת, תופעה ההולכת ומתרחבת בקרב מפורסמים חילוניים, או עדיין לא. בשיחה עם מוזס והינו האם הבשילה העת לכניסתה לפוליטיקה והאם יש לה גם מסר לנציגים החרדים.

 בשבוע שעבר פורסם שהגעת לביקור בבית הגר”ח קנייבסקי – זה קשר חדש שנוצר או משהו עמוק יותר?

“הקשר שלי עם הרב קנייבסקי נוצר לפני תשע שנים בערך, דרך נכדו ונאמנו אריה קנייבסקי, לאחר שבאחת הפעמים שנפגשנו אמרתי לו ששמעתי רבות על סבו הגדול והייתי שמחה להגיע לבקר ולקבל ברכה”, מספרת מוזס על ביקורה הראשון. “שמעתי שהרב קנייבסקי חי בצניעות ובפשטות, כמו הרב כדורי אליו הייתי הולכת פעמים רבות – וזה היה דבר שחשוב לי. אני חושבת שהצניעות הזאת היא חלק מהזיכוך של הנשמה של האנשים הגדולים הללו”.

מוזס מספרת על היכרותה הממושכת עם הגר”ח קנייבסקי ולא חוסכת בשבחים על הרב ועל הרבנית בת שבע עליה השלום. “הגעתי בפעם הראשונה לבית הצנוע, פגשתי את הרבנית זכרונה לברכה ושוחחתי איתה ארוכות, מיד נוצר בינינו איזשהו קליק. הייתי קצת המומה מהצניעות של הזוג הזה שכל אחד מהם מלא באנרגיות חיוביות, צניעות, אהבת הזולת, קבלת האחר. אנשים ש’ואהבת לרעך כמוך’ זה במעשיהם ולא רק בפיהם”, היא משחזרת את הפגישה הראשונה בבית שברחוב רשב”ם.

הגר"ח קנייבסקי

“עשיתי סיור בבית הזה, ראיתי את מיטות הברזל, קיבלתי ברכה ומאוד התרגשתי. מאז אני חוזרת לשם מידי פעם”, היא מסכמת את הביקור הראשון שפתח דרך לרבים אחריו, כשבאחד מהם אף העניקה חולצה במתנה לרבנית.

“היא הייתה כל כך צנועה, היא חיה בסגפנות, אבל היא קיבלה את החולצה הזאת וכל כך נהנתה”, מספרת ג’ודי.

למרות הביקורים הרבים בבית שברחוב רשב”ם, ג’ודי עדיין לא חוזרת בתשובה. “אני לא חוזרת בתשובה, ממש לא”, היא אומרת לחרדים10 – ומספרת מה גרם לה בכל זאת להגיע אל הבית הזה שוב ושוב: “מאוד חשוב לי העניין הרוחני, במקום הסופר צנוע הזה אתה מגיע לדרגה רוחנית מאוד גבוהה. הלוואי והיו לנו עוד מנהיגים כמו הרב קנייבסקי”.

עוד יחשבו שאנחנו מדברים כאן עם איזו רבנית חשובה, בזמן שהיה מי שהציג אותך מספר פעמים כעוינת את הציבור החרדי, אנחנו מעירים.

מוזס ממהרת להבהיר כי היא אמנם לא חזרה בתשובה, אך היא ממש לא נגד הציבור החרדי: “אני ממש לא נגד הציבור החרדי. אני לא נגד כל ציבור אחר. לא ימנים, לא שמאלנים, לא חרדים ולא חילונים, אני נגד דברים נקודתיים. אני לא חושבת שאפשר לעשות הכללות, אני לא חושבת שאפשר להסתכל על ציבור כמקשה אחת”.

מוזס לוקחת דוגמה לדבריה גם מהחיים הפוליטיים, כפי שהיא רואה אותם: “אני רואה אדם כמו שר הבריאות יעקב ליצמן, שפועל רבות עבור הציבור החרדי ששלח אותו, אבל גם עבור כלל הציבור בישראל. זה מתבטא בנושאים רבים, אם זה דוגמת תקנות המזון בישיבות שאני חושבת שלבחורי ישיבות מגיע אוכל בריא, ואם זה בדוגמאות נוספות.

“ומן הצד השני אני רואה את דרעי שמתנגד לכך באמצעות יו”ר ועדת חינוך, הנמנה על חברי מפלגתו. אז נכון שגפני דרש לעצור את זה, אבל אם דרעי היה רוצה שזה יקודם זה היה עובר בוועדה ולא היה עוזר כלום לגפני. אתה מייצג בחורי ישיבות ספרדיות, נכון?! אז תדאג לאוכל בריא ולא לג’אנק פוד”, היא אומרת.

לפוליטיקה עוד נחזור, אבל מוזס מצידה מבקשת לחזור דווקא לביקור האחרון שערכה במעונו של הגר”ח קנייבסקי.

“יצאתי בתחושה מאוד טובה, למרות שהוא מייצג את הציבור החרדי ושומר על האינטרסים שלו, הוא מתחבר, מקבל ומבין גם את מי שאינו דתי”, היא אומרת ומציינת כי הרגשה דומה חוותה גם בביקוריה בעבר אצל הרבי מליובביץ זצ”ל. “אנשים גדולים שלא מחרימים את מי שחושב אחרת מהם”.

ניסינו להבין מדוע היא מלאה באמפתיה כלפי שר הבריאות, לעומת התחושה כי היא נגד עמיתו, השר אריה דרעי.

“בשבוע שעבר היה דבר הזוי. בתמימותי סברתי שש”ס קמה כדי לצמצם פערים בין הספרדים לאשכנזים, דרעי אמר בקולו שתקציבם של המפלים יופסק – ובשבוע שעבר הגיע חוק שכזה לכנסת. וראה זה פלא, מי הצביע נגד החוק הזה שיאפשר את המשך האפרטהייד הזה?! כמובן שדרעי. מנגד, ליצמן דואג לציבור שלו וגם לציבור הכללי”.

ליצמן

תוך כדי השיחה היא ממהרת לציין כי היא אינה מכירה את ליצמן באופן אישי. “אני מכירה אותו רק לפי מעשיו – והם נפלאים”. למוזס, אגב, יש גם בן דוד במפלגה האשכנזית החרדית, יו”ר סיעת יהדות התורה ח”כ מנחם אליעזר מוזס – שסבו וסבה היו בני דודים. סבו של ח”כ מוזס הציל את חייו של בן דודו, סבה של ג’ודי – ממוות.

“אני גם מחוברת לרב לאו, סבתא שלי בת דודה של הרב יצחק ידידיה פרנקל זצ”ל, חמיו של הרב לאו שכיהן כרב העיר תל אביב. יש לי יסודות חרדיים”, היא אומרת בגאווה – אך לא מרפה מדרעי.

מוזס מתייחסת לצו הביניים שהוציא בית המשפט והקפיא את ניסיון הדחתו של ראש מועצת רמת חובב. “דרעי רוצה לפטר אדם שהפך את רמת חובב מצ’רנוביל למקום פורח, יפה, וזוהר ואת זה אומרים כל הקודקודים של באר שבע, אבל אולי הוא רוצה לסדר ג’ובים. או לאלי סויסה או לבונפלד שכיהן כראש עיר בבאר שבע ומינה את אחיו לרב העיר. מתברר שגם בית המשפט סובר כמוני וחושב שזה לא המקום ליצירת ג’ובים ולכן סיום כהונתו של ראש המועצה המכהן הוקפאה”.

מלשכת דרעי לא התקבלה תגובה.

מעבר להיותה אשת תקשורת, נקשר שמה של מוזס גם בעולם הפוליטי – ולא רק בגלל בעלה. אחת הדוגמאות לכך היא המועמדות של ג’ודי בפריימריז במסגרת ‘הליכודיאדה’, בהם שירבבו את שמה ללא ידיעתה.

תכנסי לפוליטיקה?

“הבעיה שלי היא שאני לוקחת דברים ללב. כל דבר מעצבן אותי באופן אישי. כשאני שומעת על התעללות בקשישים ואז אני שומעת – סליחה שאני קטנונית – על כל הביקורים של ראש הממשלה שעולים מיליונים, לי זה חורה. במקומו הייתי יוצאת לתקשורת ואומרת שאני יקצה את זה לבתי אבות, לילדים אוטיסטים ולטובת אחרים שצריכים את הכסף לחיים עצמם”.

מוזס גם פורסת את משנתה הפוליטית: “כרגע לא משנה מדינה אחת או שני מדינות או אולי אפילו 16 מדינות. כשיהיה עם מי לעשות שלום – אני הראשונה שארוץ לעשות זאת, אבל כרגע אין עם מי.

“הגיע הזמן שיתעסקו עם כך שלזוגות צעירים אין איך לקנות דירה בישראל. אני בעד האדם לא ימין ולא שמאל,” היא אומרת וכבר מדברת על תחום עיסוקה אילו הייתה נכנסת לכנסת: “אני לא הולכת לדבר על שטחים ושלום, כשזה יהיה אקטואלי נדבר על זה. כרגע יש דברים אחרים בוערים.

“קח למשל את נושא המורים בישראל, יש לי בן מורה, עם תואר שני, שמקבל 5600 שקלים בלבד בחודש. אני חושבת שזה לא הגיוני שמורה בישראל יקבל רק סכום כזה. אני גם חושבת שצריך להוריד את הביורוקרטיה לפחות בחצי. יש כל כך הרבה שטחים פנויים ושוממים במדינה אפשר לבנות עליהם”.

בנימין נתניהו

זה נשמע שאת כבר מתמודדת, אמרנו.

מוזס ממשיכה להפתיע: “אם אתה מסדר לי להיות באותה המפלגה יחד עם ליצמן, אני אומרת מיד כן. אבל אם זה עם מישהו אחר אז אני צריכה לחשוב על זה”.

את הראיון אי אפשר לסיים מבלי להתייחס, כמובן, ל’תיק 2000′. “תיק אלפיים יותר מהכל הוכיח את הקשר ההדוק בין נתניהו לישראל היום”, היא אומרת. “אני חושבת שהתקשורת הישראלית בסיקורה של הפרשה הגיעה לשיא צביעות חדש, כזה שאפילו אני לא הכרתי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    עוד יאכנע...
    28/02/2017 12:22
    זאב
  1. עוד יאכנע…