זעזוע: משרד ראש הממשלה מעביר מיליונים לבירורי גיור של ‘צהר’

אז מה אם יש יריבות קשה עם הרבנות? משרד רה"מ יעביר ל'צוהר' 10 מיליון ש"ח בשנתיים הקרובות, כדי שיסייע בהכנות לגיור • למרות שהרשל"צ הכריז ש"רבני צהר עושים דברים חמורים ביותר" - הרבנים הראשיים לא הביעו התנגדות • באתר 'שורשים' נכתב בצורה בולטת שמדובר בפרויקט של 'צהר' - אבל בלשכת הראשל"צ אומרים: "כפי הידוע לנו, אין מדובר ב׳צהר׳" • ומה קרה ליוזמת הגר"ד לאו להקים מנהלת רשמית שתטפל בנושא?
חיים בוזגלו
ל' שבט התשע"ז / 26.02.2017 17:14

קרב איתנים מתנהל בשנים האחרונות בין הרבנות הראשית לישראל לארגון רבני ‘צהר’, הנמנה עם הזרם הפשרני בציבור הדתי-לאומי.

הראשון לציון מרבה לתקוף את הארגון, ובאחד משיעוריו לפני שלושה חודשים אמר: “לצערנו רבני צהר עושים דברים חמורים ביותר. הולכים ממנים רבנית והיא צריכה לדרוש לפני כל הציבור בליל שבת, ה’ ירחם. מזמנים אשה לברך בשבע ברכות את ‘יוצר האדם’. איך אפשר ככה?”

הגר”י הבהיר בדרשה כי “לכל דבר יש גדרים בהלכה”, ורמז כי רבני הארגון יוצאים מגדרי ההלכה.

בארגון צהר לא נותרו חייבים, והגיבו בחריפות רבה ביותר: “הרב יצחק יוסף ממוטט את מעמדה של הרבנות הראשית לישראל בהשתלחותו במאות רבנים בישראל המקדשים שם שמים ברבים, ומנסים לתקן את חלול השם שהוא גורם לתורת ישראל”.

בתגובה החריפה נאמר עוד: “דבריו חסרי השחר, והאסורים לחלוטין על פי הלכות לשון הרע ומצוות ‘מדבר שקר תרחק’ – גורמים נזק עצום לתורת ישראל ולכבודה של הרבנות בישראל.

“לא ניתן להבין כלל כיצד מי שנבחר לרב ראשי לישראל, על אף שלא עמד במבחני הרבנות, פוגע בשדרת רבנים מרכזית בעם ישראל, שמקדישה את חייה למען ההלכה, התורה ועם ישראל כולו”.

אלא שכעת מתברר כי למרות מלחמות הרבנות הראשית לישראל, כמו גם המאבק של הסיעות החרדיות כנגד האירגון, בממשלה דווקא החליטו להכיר בארגון ‘צוהר’ באופן רשמי, לשכור את שירותיו, ולהסתייע בו בגיורים הנערכים בישראל – וכל זאת מבלי שהרבנות או המפלגות החרדיות יביעו התנגדות או הסתייגות.

על פי תכנית שאושרה על ידי משרד האוצר לפני ימים אחדים, משרד ראש הממשלה יקצה מתקציבו 9,800,000 שקלים לארגון ‘צוהר’, זאת ללא מכרז מוסדר ובלי שארגונים נוספים יתמודדו על ההצעה.

התקציב שאושר הגיע לאחר מספר דיונים ולאחר בקשת פטור חובה ממכרזים, הנהוגים בדרך כלל במיזמים מן הסוג הזה.

“עמותת צוהר הקימה את פרויקט שורשים”

מפרוטוקול הדיונים סביב אישור התקציב עולה, כי בכוונת המדינה להסתייע בפרויקט ‘שורשים’ שהוקם ומנוהל על ידי ארגון ‘צוהר’, במטרה להסתייע באמצעותו בהכנות לקראת הגיורים הנערכים בישראל.

לא פחות מכך ניכרת גם ההכרה בארגון ‘צוהר’, כמי שיכול לסייע בגישור בין הציבור הדתי לחילוני בישראל.

בפרוטוקול ועדת המכרזים ובהחלטת החשב הכללי במשרד האוצר נכתב: “עמותת רבני צוהר פועלת מזה שנים בקרב הציבור הישראלי ועיקר ייעודה לגשר על הפערים בין דתיים לחילונים בישראל, במגמה להיות שותפים בעיצוב דמותה היהודית של מדינת ישראל, מתוך הידברות וחיפוש אחר מרכיבי זהות משותפים מעבר לשסעים החוצים את החברה.

“פרוייקט הדגל של צוהר, הוא מיזם החתונות. אגב מיזם זה, נדרשה צהר לסייע לא אחת בשאלת בירור יהדותם של המבקשים להינשא כדת משה וישראל ומתוך כך הקימה את פרוייקט שורשים”, נאמר בהחלטה.

 מדוע המדינה אינה מקימה מנהלת?

פרויקט ‘שורשים’ תפקידו לסייע בהכנת המתגיירים לקראת גיורם, כשלצורך כך ארגון רבני ‘צהר’ נעזר בקשרים עם ‘הצלב האדום’, קהילות יהודיות בחו”ל ועוד, באמצעותם הם לומדים על פרטי המתגיירים המועברים לאחר מכן לידי בתי הדין לגיור, הפועלים באמצעות משרד ראש הממשלה.

באתר הארגון, עליו מתנוססת חותמת של צהר, נכתב: “מרכז שורשים הינו מרכז הפועל כחלק מפסיפס השירותים והפעילויות של ארגון רבני ‘צהר’. שורשים פועל לחבר בין החלקים השונים בעם על בסיס השורש היהודי המשותף. ואנו מסיעים לך לברר את יהדותך”.

על פעילות הארגון נכתב באתר: “מרכז שורשים מסייע ומלווה אלפי זוגות בתהליך בירור יהדותם לפני נישואיהם. אנו בטוחים, כי אצלנו תמצאו אוזן קשבת ויחס אישי. במרכז ‘שורשים’ תוכלו לקבל: עזרה בהוכחת יהדות בבית הדין הרבני לקראת רישום נישואין, סיוע בחיפוש ומציאת מידע ומסמכים, החסרים להוכחת יהדות, ייעוץ ומידע במגוון שאלות הנוגעות לממסד הרבני”.

יצוין כי אין זו הפעם הראשונה בה מועבר תקציב לארגון, אולם למרות שלא מדובר במיזם חדש, היקף מימונו במהלך השנים האחרונות גדל באופן משמעותי, כך שבשנת 2018 יעמוד מימון המדינה על כעשרה מיליון שקלים, לעומת 600,000 שקלים בלבד בשנת 2013.

כל זאת על אף שכאמור ארגון רבני ‘צהר’ נחשב לארגון המתחרה ברבנות הראשית לישראל, יצא לא פעם בהודעות חריפות נגד הראשל”צ, וראשי המפלגות החרדיות מצהירים על מאבקם בארגון הפשרני, ששיאו הגיע בעת הבחירות לרבנות הראשית לישראל, בהם הפסיד מועמד הארגון, יו”ר צהר הרב דוד סתיו- ליריבו הרב הראשי, הגר”ד לאו.

.הרב דודי לאוצילום: יעקב כהן פלאש 90

יצוין, כי לפני כשנתיים וחצי חשף חרדים10, כי הרב הראשי הגר”ד לאו, מסתייע בעצמו בארגון ‘צהר’ כאשר הוא מבקש לבצע בירורי יהדות.

כאשר שאלנו: היתכן שהרב הראשי משתף פעולה עם ארגון רבני צהר? – הייתה תגובת הרב הראשי: “דייני בתי הדין בארץ נעזרים בכל מכוני השורשים הקיימים, בהיעדר מכון רשמי של המדינה. הרב הראשי פנה לראש הממשלה שיקים מנהלת רשמית של המדינה וימשיך לפעול בנושא”.

המחדל, אפוא, זועק בכפליים:  למרות שחלפו מאז שנתיים וחצי, לא הוקמה מנהלת כזו; דבר לא נעשה למרות תקציב עתיר המיליונים שהמדינה מעמידה לצורך מטרה זו – וארגון ‘צוהר’ הוא שגורף את כל הקופה.

תגובות: “לא תחת סמכות הרבנות הראשית” 

תגובת ארגון רבני צהר: “הארגון אינו פועל כנגד הרבנות הראשית, אלא להיפך. לגבי השאילתא עצמה, מדובר בהחלטת ממשלה ישנה מאוד שכבר התפרסמה בתקשורת”.  על השאלה – האם תפעלו להמשיך את ההכרה בכם בתחומים נוספים? לא הגיבו בארגון.

בלשכת הרב הראשי הגר”ד לאו סירבו להתייחס.

מלשכת הראשל”צ הגר”י יוסף  נמסר בתגובה: “הנושא אינו נמצא תחת סמכות הרבנות הראשית ומכל מקום כפי הידוע לנו, אין מדובר בארגון ׳צהר׳ אלא בארגון ׳שרשים׳ המתמחה בבירורי יהדות לעולי ברית המועצות”.

מהלשכה לא השיבו לשאלות: האם הדברים הובאו לידיעת הראשל”צ? האם המהלך נעשה לאחר הסכמתו? והאם אין חשש כי בעקבות הכרה בתחום זה – תימשך ההכרה ביוזמות של הארגון בתחומים נוספים?

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זעזוע ?
    26/02/2017 21:09
    משה
  1. צהר עושה משימת קודש למניעת התבוללות.
    צהר פועלת במקרה הזה לטובת הרבנות ולטובת עם ישראל.
    מי שמזדעזע אלו עיתונאים קטנים ופוליטיקאים זעירים.
    חבל.

  2. לא מענין את דרעי רק כסף וגו'בים ולהפיל את הרב עמר
    27/02/2017 00:04
    תלמיד מרן
  3. נקודה

  4. תתביישו לכם
    27/02/2017 09:46
    הרשל
  5. מה הזעזוע פה? רשעות וצרות עיין. שורשים עושים עבודת קודש.

  6. עבודת קודש
    27/02/2017 23:13
    אבי
  7. כאחד שמכיר את המערכת הרבנית מבפנים, שורשים עושים עבודת קודש, יש להם נציגים בברית המועצות לשעבר בכל מיני ארכיונים והם יכולים להשיג מסמכים שהרבנות לא יכולה להשיג, אז מה הבעיה בזה? הרי זה לא בא על חשבון הרבנות אלא עוזר לאנשים להשיג מסמכים ולכתוב דו”ח לבית הדין הרבני, אך מי שמוסמך לאשר את היהדות זה רק בית הדין ולא צוהר.