שם המשפחה הנפוץ בישראל הוא… • כל הנתונים המעניינים על שמות

הידעתם שאחד מכל 25 יהודים נקרא כהן או לוי? • איפה נמצאו האחוזים הקטנים ביותר של נשים נשואות שלא שינו את שם משפחתן? ומה הן שמות המשפחה הנפוצים שאותם משנים?
יוני גרין
כ"ה שבט התשע"ז / 21.02.2017 16:00

נתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרגל ‘יום המשפחה’ חושפים כי שם המשפחה הנפוץ ביותר בישראל הוא כהן. לפי הנתונים, יותר מ-180 אלף אנשים נושאים את שם המשפחה הנפוץ.

השם כהן נפוץ בהרבה מהשם השני בשכיחותו – לוי (105 אלף איש).

השם לוי שכיח בהרבה מהשמות שאחריו: מזרחי, פרץ, ביטון, דהן, אברהם, פרידמן, אגבאריה, אזולאי, מלכה, כץ ויוסף.

לפי הנתונים, 2.6% מהיהודים נקראים בשם כהן – כלומר, אחד מכל 40 יהודים נושא את שם המשפחה ו-1.5% מהיהודים נקראים בשם המשפחה לוי – כלומר, אחד מכל 25 יהודים נושא את אחד משני השמות: כהן או לוי.

השם המוסלמי הנפוץ ביותר הוא אגבאריה: 1.3% מהמוסלמים נקראים בשם זה (19 אלף איש), אחריו נפוצים השמות מחאמיד (16.5 אלף), ג’בארין (15 אלף), ח’טיב (13 אלף), זועבי (12 אלף) ומחאג’נה (11.5 אלף).

בקרב הנוצרים השם הנפוץ ביותר הוא ח’ורי:  4.9% מהנוצרים נקראים בשם ח’ורי או חורי. 1.5% נקראים בשם חדאד.

בקרב הדרוזים השם הנפוץ ביותר הוא חלבי: 4% מהדרוזים נקראים בשם זה, אחריו נפוצים שמות המשפחה: גאנם, אברהים, אבו סאלח ועמר.

שינוי שמות משפחה

עוד עולה מהנתונים: 75% מהנשים הנשואות ו-10% מהגברים הנשואים שינו את שם משפחתם. בקרב היהודים 80% מהנשים שינו את שמן, לעומת 12% בקרב הגברים.

ביישובים החרדיים אלעד, מודיעין עילית וביתר עילית נמצאו האחוזים הקטנים ביותר (3,4,5 בהתאמה) של נשים נשואות שלא שינו את שם משפחתן.

לעומת זאת, בבת ים – קרוב לשליש מהנשים לא שינו את שם משפחתן ובערים ערד, נתניה, חיפה, כרמיאל, תל אביב-יפו, אילת, באר שבע ונתניה קרוב לרבע מהנשים הנשואות לא שינו את שם משפחתן.

שני שמות משפחה

2.3% מאוכלוסיית ישראל נושאים שני שמות משפחה. תופעה זו נפוצה יותר בקרב נשים: 3.7% מכלל הנשים, ו-5.8% מקרב הנשים הנשואות.

לעומת זאת, ל-0.7% מהגברים הנשואים היו שני שמות משפחה. 6.8% מהנשים היהודיות נשאו שני שמות משפחה, לעומת 0.8% מהגברים היהודים.

שם המשפחה הנבחר ביותר בקרב גברים יהודים שהחליפו את שם משפחתם הינו חן. השם חן נבחר במקום שמות המשפחה: חסן, חסאן, אוחנה, חיון, אוחיון, חנוכה, חמו, חחיאשוילי, חלפון, חונדיאשוילי אוחנונה.

שמות משפחה נוספים שבחרו גברים ששינו את שם משפחתם היו: מור, טל, אביטל, אלימלך, מיכאלי, שושן, בר, שחר, גולן ושגב.

שמות המשפחה הנפוצים שאותם משנים הם: מזרחי, לוי, חסן, כהן, עמר, אבוטבול, אביטול, ביטון, שורץ, חדד וסבח. רוב הגברים ששינו את שם המשפחה מזרחי בחרו בשמות: מור, שחר, מזור, קדם, גולן, הראל, רז, מאור וקדמי.

אלה ששינו את שם המשפחה לוי בחרו בשמות: הלוי, לביא, לוין, לב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות