גזר הדין של אזריה: 18 חודש בכלא • התביעה: להכניסו כבר ביום ראשון

המשפט שטלטל את המדינה הגיעה לסיומו, כאשר השופטת מאיה הלר גזרה את דינו של החייל אלאור אזריה ל-18 חודשי מאסר והורדת דרגתו לטוראי • דעת המיעוט טענה: צריך לגזור על החייל בין 30-60 חודשי מאסר בכלא • צוות ההגנה הגיש בקשה לעיכוב הביצוע - עד להגשת הערעור
חיים טוויל
כ"ה שבט התשע"ז / 21.02.2017 13:05

בית הדין הצבאי המיוחד גזר היום [שלישי] את דינו של החייל אלאור אזריה לשמונה עשר חודשי מאסר, והורדת דרגתו לטוראי. על החייל הוטלו 12 חודשי מאסר על תנאי נוספים.

שופט אחד שנמצא בדעת מיעוט טען כי צריך לגזור על החייל בין 30-60 חודשי מאסר.

ההגנה טענה בפני השופטים כי יש לעכב את עונשו של החייל לצורך הגשת ערעור. מאידך התביעה דורשת לאפשר מספר ימים להתארגנות – אך מתנגדת מעבר לזה לכל דחייה בביצוע העונש, ודורשת כי אזריה ייכנס לכלא בהקדם האפשרי- ביום ראשון הקרוב.

ראשת הרכב השופטים, אלוף-משנה מאיה הלר פתחה את הקראת גזר הדין בתיאור הידרדרות מצבה של המשפחה לאורך המשפט, שנפתח לאחר הירי במרץ אשתקד. היא הוסיפה את עמדות הצדדים: התביעה הדגישה כי מדובר בהריגה, עבירה חמורה שכללה פתיחה באש בניגוד להוראות ולערכי צה”ל, בעוד ההגנה מבקשת לזקוף לזכותו את היותו חייל מצטיין ומצבה הקשה של משפחתו.

“מעשיו סותרים נורמות של שלטון החוק, הוא עשה עצמו למוציא להורג ולשופט. מעשיו של הנאשם פגעו במספר ערכים בסיסיים”, אמרה השופטת הלר במהלך הקראת גזר הדין. “הנאשם ניצל לרעה כוח וסמכות שניתנו לו. זירת הפיגוע נוהלה באופן לא מקצועי, הוא לא קיבל תדרוכים מהמפקדים. זהו האירוע המבצעי הראשון שלו”.

בהמשך הציגה השופטת את מתחם העונש והדגישה כי ישנו פער בין דעת הרוב לדעת המיעוט של השופטים. רוב השופטים סברו כי יש להענישו במתחם של בין 18 ל-48 חודשי מאסר בפועל, כלומר בין שנה וחצי לארבע שנות מאסר.

.

המתחם התחתון

השופטת המשיכה: “לאחר שבחנו את כל הנסיבות, את אישיותו החיובית ואת הנזקים שנגרמו לנאשם ולמשפחתו – שוכנעו כל השופטים כי יש לקבוע את העונש בסף התחתון של המתחם. לא מתקיימים טיעונים המצדיקים חריגה מהמתחם – בל נשכח שנאשם לא בחר לקחת אחריות על מעשיו. יש מקום להקלה משמעותית בתוך סך הנסיבות.

הלר התייחסה גם לזירה הקשה: “באי כוחו של הנאשם הדגישו את הנסיבות בכללותם. העובדה כי הנאשם טיפל בחברו שנפצע, העובדה כי הזירה טופלה באופן לא מקצועי ובמקביל נשמע קולם של אנשי היישוב היהודי שהתריעו על זירה מסוכנת. בהסתמך על שלל העדויות טענה התביעה כי אין להטיל עונש מאסר בכלל על הנאשם. ההגנה טענה כי יש להתחשב במצבה הקשה של המשפחה ובשירות הצבאי הקרבי והמצטיין של הנאשם.

“ההגנה ציינה כי הנאשם סובל מסמנים של פוסט טראומה ונגרם לו נזק באמצעי התקשורת כולל התבטאויות של בכירים במערכת הצבאית והפוליטית. לבסוף טענה ההגנה כי הפגישה שהתקיימה עם מח”ט כפיר ואביו של הנאשם יש בה פגיעה בהליך ולהקל על עונשו. הנאשם לא הגיב לעניין העונש, למעט בקשתו שנדון אותו במידת הרחמים”.

השופטת הלר גם לא חסכה מילים קשות משר הביטחון לשעבר יעלון, והרמטכ”ל אייזנקוט שמיהרו לגנות את החייל: “ההגנה טענה שלאזריה נגרם דימוי שלילי מתוך דבריו של שר הביטחון דאז. השופטים בתגובה טוענים שלא ירדו לסוף דעתה של ההגנה… לא יכולה להיות מחלוקת שהדרג הצבאי רשאי, ולעתים חייב, להביע דעה. אולם על הדרג הצבאי ראוי להמתין ולסייג את האמירות עד להתקדמות וסיום החקירה”.

האופציות של אזריה

מספר אופציות עומדות כעת בפני אזריה, הראשונה, לרצות את מלוא העונש, כלומראת חודשי המאסר בניכוי שליש, ובניכוי המאסר הפתוח שריצה עד כה.

השנייה, לערער על ההחלטה לבית הדין לערעורים גם על הכרעת הדין וגם על גזר הדין.

השלישית, לפנות לאלוף פיקוד המרכז ולבקש המתקה בעונש ו/או חנינה, כפי שהמליץ לעשות שר הביטחון אביגדור ליברמן.

הרביעית, לפנות לאלוף או לנשיא המדינה ריבלין ולבקש חנינה, אופציה בה תומכים רבים במערכת הפוליטית, שליוותה מקרוב את המשפט.

על פי ההערכה יגישו עורכי דינו של אזריה ערעור.

הפגנות ותקשורת מחוץ לאולם

מוקדם יותר אזריה נכנס לאולם והתקבל במחיאות כפיים סוערות. אמו, אושרה, חיבקה אותו בחוזקה וקראה אליו: “אתה גיבור של העולם ילד עם חיוך של מלאכים”.

מחוץ לאולם בית הדין התפרסו עשרות צוותי תקשורת מהארץ ומהעולם בעמדות שידור לקראת גזר הדין הדרמטי, כ-11 חודשים לאחר פתיחת המשפט.”לא ישנו כל הלילה אנחנו מתפללים ומודים לכל עם ישראל על התמיכה הגדולה”, אמרו בני משפחתו של החייל לפני כניסתם לבית הדין כשהם מתוחים ונרגשים. דודו, ויקטור, שהגיע עם בני משפחתו הקרובים, כאשר הוא נעזר במקל הליכה אמר: “אנחנו מקווים לטוב אנחנו במתח ובעזרת השם יהיה טוב”. בת משפחה שהיתה לצידו הוסיפה: “אנחנו מאמינים בצדקת הדרך של אלאור. כל העם איתנו, העם השפוי”.

מחוץ לאולם הדיונים התייצבו כוחות משטרה גדולים, עקב חשש להפרות סדר ועימותים מצד מאות תומכיו של החייל, חלקם אנשי הימין הקיצוני המזוהים עם “לה פמיליה” ולהב”ה.

.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות