ח”כ מאיר כהן פותח הכל: “שומע על האפליה ממשפחתי החרדית” • ראיון

בראיון לחרדים10 חוזר ח"כ מאיר כהן אל החוק שיזם נגד מוסדות חינוך מפלים - ועורר סערה • "אין לי כלום נגד חרדים. מרגי חתום יחד איתי כיוזם החוק. אין לי ספק שש"ס תומכת, אני יודע זאת בוודאות" • "שהח"כים החרדים יחוקקו החוק, ללא שום ח"כ מיש עתיד. מתחייב לתמוך בשתי ידיי"
אליעזר היון
כ"ד שבט התשע"ז / 20.02.2017 15:59

הצעת החוק של חבר הכנסת מאיר כהן ממפלגת יש עתיד, המבקשת לשלול תקציבים ממוסדות חינוך המפלים תלמידים על רקע עדתי, עוררה סערה ברחוב החרדי, בעקבות התנגדותם של חברי הכנסת של תנועת ש”ס – המפלגה שבאופן טבעי, היתה הכתובת הטבעית למאבק באפליה החרדית.

במהלך הדיון על הצעת החוק, פרצה המולה בכנסת כאשר חבר הכנסת כהן הטיח בח”כ משה גפני כי הוא ‘גזען’, ו’חוצפן’, בעוד יו”ר ועדת הכספים לא נותר חייב והטיח: “שקרנים, חוצפנים, מושחתים”.

בהמשך האשימה תנועת ש”ס את ‘יש עתיד’ באפליה מצידה, והסערה שפרצה בעקבות הדיון גררה תגובות מכל קצוות הקשת הפוליטית.

חרדים10 שוחח עם חבר הכנסת מאיר כהן על הצעת החוק, ועל הטיפול באפליה אותו הוא מקדם בשנים האחרונות.

האם יש בידך מידע על אפלייה במוסדות החינוך החרדים?

“לשמחתי ולצערי גם יחד, אין הכחשה של התופעה, יש הדחקה וחמור מכך, הסתרה בתוך העולם החרדי. רק לפני שלושה חודשים פנו אליי שלוש אימהות שסיפרו בכאב על כך שבנותיהן מודרות ואינן יכולות להירשם לבית ספר יסודי חדש בבית שמש, משום היותן ספרדיות.

“נכון לרגע זה, ידוע לי על חמש עשרה בנות שנמצאות בביתן. אני לא מכיר את כל המקרים באופן אישי, אבל אני מודע להם”.

במהלך העימות בכנסת ביקש יו”ר ועדת הכספים משה גפני מ’דגל התורה’ את רשות הדיבור והכריז כי בנותיו לומדות בבית הספר ‘כהנמן’ בבני ברק, בו לומדים לא פחות מ-65 אחוזים של בנות ממוצא מזרחי.

יעקב מרגי

כהן לא מתרשם: “המציאות אותה מתאר גפני, מתרחשת רק לאחר מאבקים וזעקות של אמת מצד ההורים והתערבות של התקשורת. בלי אלה, מוסדות החינוך האשכנזיים לא היו מקבלים ספרדים כלל”.

הוא גם מתקומם על איזכור מוצאן של הנערות: “אם תקשיב היטב לצליל של הדברים, עולה מהם טון גזעני עדתי. מה זה משנה מאיזה מוצא הנערות? הן יהודיות פחות?”

גם מרגי חתום

העובדה ששיוכו הפוליטי של הינה מפלגת יש עתיד, הנתפסת בעיני חלקים רחבים ברחוב החרדי כאנטי-חרדית, מעלה אינסטינקטיבית את הטיעון שנשמע לא אחת בשבוע האחרון, כי הצעת החוק היא חלק מהרדיפה המתמשכת של ‘יש עתיד’ את המגזר החרדי.

אלא שכהן מתקומם על עצם הטיעון.

“הצעת החוק אין בה ולא כלום במטרה לנגח את החרדים, ההיפך היא נולדה לאחר שיח שלי עם חבריי לסיעות החרדיות. יו”ר ועדת החינוך יעקב מרגי חתום יחד איתי כיוזם, ועוד שורה של חברי כנסת שרובם מהקואליציה. זו לא הצעת חוק סיעתית, אלא הצעת חוק הומנית של בני אדם, בלי קשר לזהותם הפוליטית”.

“התגובה שלהם”, מדגיש חבר הכנסת, “מוכיחה כי ידיהם של חברי הכנסת החרדים אינן נקיות – ואם הם באמת מאמינים בתגובה זו, אז יואילו הם ויחוקקו את החוק, ללא שום חבר כנסת מיש עתיד. אני מתחייב לתמוך בשתי ידיי”.

כהן מדגיש שוב ושוב: “אין כאן מלחמה בחרדים. יש כאן מלחמה בתופעה של גזענות ואפליה פסולים שבמקרה זה מתקיימת בעולם החרדי. אם תופעה כזו תופיע במגזרים אחרים, אני אהיה ובמלוא הכח”.

• ח”כ כהן, מה לך ולזה, החרדים טוענים: תנו לנו לטפל בבעיות שלנו.

בחורות, סמינר, חרדיות

“מחובת כלל חברי הכנסת להירתם לפתור אותה. לחרדים אולי נח להשאיר את הבעיה הזו אצלם בבחינת תנו לנו לטפל בבעיות שלנו, אבל בשום אופן אני לא מתכוון לעצום עין מול אפליה עדתית.

“אין דבר כזה ואני אזכיר את זה בכל דרך ובווליום הכי גבוה. אגב, איני אדם חרדי אבל חלק ממשפחתי המורחבת משתייכים לזרם הזה – וגם מהם אני שומע את סיפורי העוול האלה”.

בגלל יהדות התורה

התנגדותה של תנועת ש”ס, זו שלכאורה היתה צריכה ליזום או לפחות לתמוך בחוק הפתיעה רבים.

יו”ר התנועה, אריה דרעי, שמודע היה לתדמית השלילית שעלולה לדבוק במפלגתו עם התנגדות להצבעה, ביקש להימנע מהשתתפות בהצבעה על החוק, אך לאחר שהתברר כי ללא התנגדות ש”ס – ההצעה תעבור, הורה לח”כים ‘ליישר קו’ עם יהדות התורה וההצעה נדחתה.

חבר הכנסת יגאל גואטה שהצביע נגד – ביקש להוסיף: “אני מצביע נגד ואני מתבייש”.

• התאכזבת מהצבעתה של ש”ס נגד החוק?

“אין לי ספק שש”ס תומכת בהצעה הזו, אני יודע את זה בוודאות. לצערי הרב, בקואליציה החליטו להכניס את החוק הזה, שבמהותו הוא חוצה מחנות, לתוך השיקולים הקואליציוניים וזאת בגלל ההתנגדות של יהדות התורה. בסופו של דבר, כל אחד צריך לעשות חשבון נפש עם עצמו”.

דרעי

ההתנגדות לחוק מסתבר לא עברה ‘בשקט’ ברחוב החרדי.

הרשתות החברתיות החרדיות סערו והאשימו את דרעי ואת ש”ס בהתרפסות בפני הליטאים. יו”ר עמותת ‘נוער כהלכה’, עורך הדין יואב ללום, אף פירסם תגובה חריפה בה הוא דורש מיו”ר ש”ס להתפטר: “זהו יום בזיון לש”ס. דרעי הכפיף שוב את ש”ס לליטאים. יאללה לך הביתה דרעי, שלום ולא תודה”.

רב חרדי מוכר נוסף בשם דוד מנחם פרסם בדף הפייסבוק שלו: “אחרי ההיעדרות מהצבעה בעד חוק האפליות, תנועת ש”ס ז”ל סופית, לא שווה את תשומת הלב שלנו. עליה השלום”.

• אתה מודע לקולות השקטים בתוך המחנה שתומכים במאבק שלך?

“אני רוצה לתקן אותך, חרדים רבים מחזקים את ידיי בגלוי ולא בשקט, וזה מעיד אולי טוב יותר מהכל על צדקותו של המאבק ללא קשר להשתייכותי המפלגתית.

“כמו שאני לא מנפנף בהצעת חוק זו על היותי ספרדי מרוקאי, כך אני לא מנפנף שאני מיש עתיד. המאבק היחיד פה הוא בגזענות שכנסת מתוקנת מחויבת כולה להיאבק בה. אם לא למען האמירה שהיא חשובה בפני עצמה, אז לפחות למען אותן נערות שגדלות שגבן מצולק”.

כהן מבקש לעודד את הפעילים החברתיים החרדים הפועלים נוכח האפליה ארוכת השנים במוסדות החרדים: “אני מבקש לשלוח להם חיזוק מעומק הלב. פעילותם היא באמת עשיה לשם שמיים, היא עשיה מבורכת ומקודשת, המשיכו במאבקכם הצודק”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    משכיל
    21/02/2017 17:12
    משכיל
  1. והעיקר שבמוסדות הציבור הליטאי לומדים בעיקר את תורתם של בני ספרד שהרי רוב גדולי הראשונים וחלק גדול מהאחרונים היו ס”ט ועוד בארצו של מרן השו”ע