אטימות בבית הכלא הצבאי? האברך גר-הצדק: השפילו, פגעו והתעללו בי

סאגת גיוסו של האברך גר-הצדק שנחשפה בחרדים10: בתום מעצר של שבוע בכלא הצבאי, טוען האברך בראיון: "השפילו אותי, פגעו בי, דרשו ממני לעבור על איסורי תורה חמורים" • "המפקדת שאלה לפני כולם: 'מי זה הליצן הזה'? ואיימה עליי בבידוד" • תגובת דובר צה"ל: "הטענות אינן נכונות"
חיים בוזגלו
כ"ג שבט התשע"ז / 18.02.2017 22:45

סאגת גיוסו של האברך גר-הצדק שנחשפה בחרדים10 מעלה תהיות של ממש על ההתנהלות של גורמים בצה”ל.

לפני כשבועיים התייצב אברך הכולל דניאל אבבוביץ בלשכת הגיוס לצורך ראיון, שבסופו יוחלט האם להעניק לו פטור או לגייסו. בסופו של דבר הוחלט לגייסו – ומשזה הודיע כי אין בכוונתו להתגייס, הוא  נעצר לשבעה ימי מעצר בפועל.

למרות המעצר, ההתעללות באברך, לדבריו, נמשכה.

בתחילה היה דניאל עצור בלשכת הגיוס תל השומר. יום לאחר מכן הוא הועבר לכלא 4 בצריפין, ויממה לאחר מכן הועבר פעם נוספת לכלא 6 בצפון, שם לטענתו עבר השפלות, תוך שנדרש ממנו לעבור על ההלכה, מנעו ממנו תנאים בסיסיים ואיימו עליו בדרכים שונות.

בשיחה עם חרדים10 סיפר דניאל, כי בהיותו עצור בכלא 6, הוצאו העצורים ל’מסדר תספורת’, שם גילה כי גם הוא נדרש להסתפר, לגלח את זקנו – למרות שמאז עומדו על דעתו לא נגע בזקן, וכמובן להסתפר באופן שנראה בעיניו כבעייתי על פי ההלכה.

“אחד העצורים שהיה גם הוא חרדי, חזר ממסדר תספורת כשהוא מגולח לגמרי ומסופר במספר 0 בראשו, הסתכלתי היטב על גודל השערות, ואמרתי לו: ‘זה  איסור דאורייתא’. העצור השיב לי שהוא יודע ואף אמר לספרים כי דבר זה נוגד את עקרונותיו – אך לצערו הם לא התייחסו לבקשותיו. אני, כמובן, נלחצתי משום שהייתי מיועד להסתפר לאחר מכן”, סיפר.

בעקבות חששו פנה דניאל  למפקדת פלוגה ב’ ואמר כי אינו מסכים להסתפר פחות ממספר 3, היות ויש בכך איסור דאורייתא.

“היא הסתכלה עליי ואמרה: ‘מה אתה חושב, שהרב לא יודע מה עושים פה?!’ – והוסיפה בציניות: ‘כל הזמן חרדים מעלים שאלות נוספות. יש כאן רב והוא זה שיחליט”, משחזר דניאל את שאירע בעת מעצרו.

דניאל הסביר כי הוא אברך כולל ובנוסף מוסר שיעורים באזור הדרום ולכן הוא מבקש שיפטרו אותו מהחובה לגלח את זקנו ולהסתפר בצורה שאינה הולמת בן תורה, אולם המפקדים סירבו לבקשתו.

לדברי דניאל, המפקדת שהייתה באותה שעה במשרדה, שמעה את הדין ודברים על התספורת ויצאה ממשרדה כשהיא שואלת בקול ולעין כל: ‘מי זה הליצן הזה’.

“ככה בלי שום סיבה בלי לשמוע את טענותיי ועוד לפני שראתה אותי היא מכנה אותי ליצן”, סיפר כשהוא פגוע. “היא שאלה אותי מה הבעיה, והסברתי שאיני נוגע בזקן וכמובן שאיני מוכן להסתפר בראש פחות ממספר שלוש, היא שאלה מה סיבת הסירוב והשבתי כי זה נובע מטעמי דת”, הוסיף.

אלא שלמרות ההסברים אותם ביקש להעביר, דניאל מספר כי איימו עליו בבידוד בשל התנגדותו. “היא איימה עליי בבידוד, קראה לי ליצן ואמרה לי שגם היא דתייה היות והיא למדה באולפנה. אמרו לי שישימו אותי בבידוד עם אזיקים ויגלחו אותי בכוח”, הוא מספר כשכולו נסער.

 דניאל ניסה לגייס את עברו ולשכנע את המפקדת. “אמרתי למפקדת, תקשיבי, כשהתגיירתי לא האמנתי בחיים שיהודים יעשו לי ככה, אתם גורמים לי לעבור איסורי דאורייתא”.

מיד לאחר מכן הגיע קצין, שהצטרף למסכת הזלזול: “הקצין אמר שאין בעיה הלכתית להסתפר אפס ורב הבסיס מתיר, ואני שהתנגדתי – אוימתי שוב על ידו שאשלח לבידוד”.

אחרי האיומים החוזרים ונשנים על בידוד – שם אפילו טלפון לשוחח עם רעייתו ובתו הקטנה אין – דניאל כבר נשבר. “אמרתי לו, תקשיב, אני מוכן לעשות מה שאתם רוצים כי אני חייב טלפון  אבל כשאני אצא מכאן אני אעשה הכל בכדי להעמיד לדין את כולם כולל את רב הבסיס. אבל גם זה לא הועיל”.

באופן מפתיע העזרה הגיעה מכיוון בלתי צפוי של האסיר המשמש כספר. “הספר רמז לי בעיניו שהוא שמע את כל מה שהיה ושלא אדאג – הוא יטפל בי. גם אסיר נוסף שהיה לידו הביא לי מספר 3 של מכונת התספורת, בכדי שאיתו אסתפר”.

בתמורה לקבלת המספר, עשו עיסקה משמעותית ביניהם: “הוא דרש שבתמורה לכך שנתן לי את המספר אלמד אותו להניח תפילין”.

בתום שבעת הימים שנגזרו עליו בפועל שוחרר דניאל לביתו – אך הסאגה לא תמה.

הוא נדרש מיד עם שחרורו לסור ללשכת הגיוס תל השומר לצורך חיול מיידי, אולם לאחר מאמצים הצליח לדחות את התייצבותו – וביום ראשון הוא צפוי להתחייל על אף הבעיות אותם הציג בפני הצבא. “הצגתי כמה בעיות בפני קצין המיון ושאלתי: מי ייקח אחריות על זה? אך כמו תמיד העדיפו להתעלם והשיבו לי כי האחריות היא עליי בלבד. אני גם צריך להתגייס וגם לשאת בנזקים שייגרמו בעקבות הגיוס” (הנזקים אותם פירט דניאל שמורים במערכת ומפני צנעת הפרט אינם מתפרסמים).

בעקבות ההחלטה לגייסו ביקש דניאל לפגוש במש”קית דת, אולם בצה”ל הבהירו לו כי אינו זכאי לכך ופגישה שכזאת נעשית רק במקרים רגישים במיוחד. “אם זה לא מקרה חריג מה זה כן מקרה חריג?” תוהה דניאל.

בינתיים, עד להתפתחויות הנוספות בפרשה, הוא נאלץ להמתין לצבא שיחזירו לו את מגבעתו שנשארה במעצר, בעקבות המעברים בין בתי המעצר השונים.

“זה טרם הגיע לידינו”, אמרו לו בעת שחרורו ממעצר.

 תגובת דובר צה”ל: הטענות אינן נכונות. הנ״ל נכלא בתאריך ה-08/02/17, בכלא 6, משם הועבר לכלא 4 ושוחרר ב-13/02/17. הנ”ל ראה מש”ק דת בהגעתו לכלא לראשונה.

“ככלל, כלואים לא מסופרים נדרשים להסתפר עם הגעתם לכלא, אולם אין חובה להתגלח באופן מלא אלא מבחירה של החייל. בבסיסי הכליאה לא מגלחים כלואים, כל שכן כלואים חרדים.

“במהלך העברתו לכלא 4 נשכח הכובע, ניסו ליצור עימו קשר במספר הטלפון שהשאיר על מנת להשיבו, אך ללא הועיל. לא מוכרים אירועים חריגים כפי שתוארו במהלך כליאתו”.

גורמים בצה”ל אמרו לחרדים10, כי הכובע שמור בכספת בכלא 6, וכי ישמחו להחזירו לחייל מיד כשיצור קשר, שכן אינו זמין במספר שהשאיר ליצירת קשר.

בתוך כך, כפי שדווח, יו”ר ועדת החינוך, ח”כ יעקב מרגי, שיגר מכתב לשר הביטחון אביגדור ליברמן בעקבות פניית חרדים10, בו דרש להביא קץ לסאגה המתמשכת הזאת.

“אני פונה אליך כיוון שההליך המשפטי הסתיים… לשקול בשנית את גיוסו, או לחילופין לבדוק את מידת התאמתו לשירות בצה”ל”, כתב מרגי. הוא הוסיף: “מדובר כאן במקרה הומני מהמדרגה הראשונה ואני פונה אליך לבחון את האפשרויות העומדות בפני הצבא בכדי להביא לסיומה את הסאגה, אליה נקלע האברך בעל כרחו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    Looks like r shmoel is right and every case what is not going to be the typical yeshiva boy they are going to forced and nothing will help. we need to stop it
    19/02/2017 03:00
    Chaim
  1. We’ve to stop it