מפתיע: האם יש שינויים גנטיים בין אח בחלל, לתאומו הזהה בארץ?

סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, מפרסמת נתונים ראשונים ממחקר התאומים שהשווה בין המטען הגנטי של אסטרונאוט ששהה כמעט שנה שלמה ברציפות בתחנת החלל לזה של תאומו הזהה, שנשאר על כדור הארץ: הנתונים הפתיעו את כל החוקרים
קובי פינדרוס
כ' שבט התשע"ז / 16.02.2017 20:54

מה קורה לאסטרונאוט תאום מצמד תאומים זהים שנוסע לחלל?

סוכנות החלל האמריקאית, נאס”א, מפרסמת נתונים ראשונים ממחקר התאומים שהשווה בין המטען הגנטי של האסטרונאוט סקוט קלי, ששהה כמעט שנה שלמה ברציפות בתחנת החלל הבינלאומית, לזה של תאומו הזהה, מארק, שנשאר על כדור הארץ.

הנתונים פורסמו באתר המדע: מכון דוידסון השייך למכון ויצמן.

דגימות שנלקחו לפני המשימה של קלי, במהלכה ואחריה, מצביעות על הבדלים בין התאומים בביטוי גנים, בשינויים כימיים ב-DNA ובסמנים ביולוגיים אחרים – מדדים שאמורים להיות זהים בתנאים נורמליים בגלל זהות גנטית מלאה בין התאומים.

התוצאות הראשונות הוצגו בכינוס של המרכז לחקר האדם בחלל של נאס”א. כריסטופר מייסון (Mason), גנטיקאי מאוניברסיטת קורנל בניו-יורק, אמר לאתר Nature: “כמעט כל המדענים שמעורבים במחקר מדווחים על הבדלים בין האחים, החל מאורך הכרומוזומים וכלה באוכלוסיית החיידקים (מיקרוביום) של המעיים. בעודנו מדברים, חלק מהנתונים עדיין מתקבלים”.

האחים מסתבר חולקים תחביבים דומים: סקוט קלי בילה 340 ימים בחלל בשנים 2015-16, ובסה”כ 520 ימים בכל חייו. אחיו התאום מארק שגם הוא אסטרונאוט בילה במצטבר 54 ימים בחלל בארבע משימות בין 2001 ל-2011. מאחר שלשני התאומים בדיוק אותו מטען גנטי וחוויות חיים דומות, החוקרים מעריכים כי הבדלים בדגימות הדם ודגימות ביולוגיות אחרות שנלקחו מהם בתקופת הניסוי נובעים רק מהשהות בחלל.

יצויין, כי חלק ניכר מהתוצאות הן מידע גנטי רגיש, שלא בטוח שהתאומים ירצו לחשוף ולחלוק עם כל כל העולם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות