הכינרת תישאר חופשית: קיבוץ עין גב יחוייב להסיר גדרות ושלטים

בעקבות הליך אכיפה של המשרד להגנת הסביבה: ביהמ"ש קבע - חוף עין גב בכנרת יחזור לציבור ויוסרו השלטים והגדרות שמנעו מהציבור גישה חופשית לכנרת • המשרד להגנת הסביבה: "נגיע לכל מקום שתפוס לאורך חופי מדינת ישראל ונפעל שם"
אליעזר היון
כ' שבט התשע"ז / 16.02.2017 14:08

הכינרת תישאר חופשית: בית משפט השלום בעפולה דחה את עתירת קיבוץ עין גב  לבטל צו שהוציא המשרד להגנת הסביבהשהורה להם להסיר שורה של חסימות שהציבו לאורך הסביבה החופית ושביל סובב כנרת.

החסמים שהציב הקיבוץ, מנעו גישה חופשית, והצו מנע זאת מהם. אי ביטול הצו יוביל לכך שב-1 במאי 2017 החוף יחזור לציבור. העתירה טופלה ע”י עו”ד פניני”ת  נוה מפרקליטות מחוז צפון. מטעם המשרד להגנת הסביבה  פעלו מול הקיבוץ עו”ד ליאורה עופרי ואלי גבאי ויחידת עיט”ם.

שלטים וגדרות

מדובר על שטח של כשני קילומטרים על חוף הכנרת, שבמשך  שנים היה חסום למעבר חופשי. החסימות כללו גדרות בגבול המזרחי, הצפוני והדרומי; גדר נוספת שמוקמה לאורך רצועת החוף בשטח שבין כפר הנופש לבין חצר משק הקיבוץ; וכן חלק ממסעדת הדגים (רחבה וחצר).

 על פי חוק השמירה על הסביבה החופית, מחויב הקיבוץ  לאפשר מעבר חופשי לאורך שביל סובב כנרת וגישה חופשית לחופי הכנרת כולל אלה שבשטחי המשבצת של  הקיבוץ. ואולם, לאורך שנים מנע הקיבוץ את המעבר החופשי באמצעות הצבת גדרות, שלטים האוסרים על רחצה חופשית בתחום שאמור להיות ציבורי, וכן הרחבה של מבנה המסעדה הידוע של הקיבוץ, עד לקו המים, תוך  פגיעה במעבר החופשי לחוף ובשביל סובב כנרת.

לאחר הידברות שקיים המשרד להגנת הסביבה עם הקיבוץ,  שלא הביאה להסרת החסימות העיקריות שנדרשו ממנו לפי  החוק, ולאחר שימוע שנערך לקיבוץ, הוציא ב-2015 סמנכ”ל  בכיר לאכיפה במשרד להגנת הסביבה, יצחק בן-דוד, צו  להסרת פגיעה בסביבה החופית. הצו הורה לקיבוץ לפנות  את כלל המפגעים ולהשיב את מצב החוף לקדמותו, באופן  המאפשר לציבור מעבר חופשי לאורכו.

 הקיבוץ עתר לבית המשפט נגד הצו, וטען בין היתר כי  זכות החכירה שיש לקיבוץ בשטחי המשבצת וכן הזכות ההסכמית מול רשות מקרקעי ישראל לקיים כפר נופש ומסעדה במקום, מאפשרות לו להציב חסימות שמונעות מעבר חופשי בשטחי החוף לצרכים עסקיים ואחרים. כן  טען, כי המעבר החופשי לציבור מתאפשר באמצעות כניסה לחצר המסעדה ודרכה.

נגיע לכל מקום

 בית המשפט דחה את טענות הקיבוץ והבהיר את החשיבות  שמייחס החוק לשמירה על הסביבה החופית ולהגנה על זכות הגישה והמעבר החופשי של הציבור לחוף, לשימושו  והנאתו של הציבור הרחב. בית המשפט קיבל את עמדת המדינה, כי התוכניות שחלות במקום יוצרות זיקת הנאה  לציבור שגוברת על זכות השכירות של הקיבוץ לעניין זכות הגישה לחוף.

 יצחק בן-דוד, סמנכ”ל בכיר לאכיפה במשרד להגנת  הסביבה, מסר כי המשרד נחוש להמשיך ולשחרר חופים לטובת הציבור. “נגיע לכל מקום שתפוס לאורך חופי  מדינת ישראל ונפעל שם”, אמר.

ההליך המינהלי הוא תוצר נוסף של פורום החופים אותו  מובילה היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, ובמסגרתו מטופלת תופעת הפגיעה וההשתלטות על חופי  הים תוך שילוב ידיים של כל גורמי המדינה.

עו”ד אסנת דפנה, המרכזת את פורום החופים, מסרה כי פסק הדין  נותן מענה ראוי לטענות הנשמעות מפי גורמים פרטיים  המבקשים לנכס להם שטחים מהסביבה החופית ומבהיר כי גם קיבוצים הממוקמים בסביבה החופית חייבים לאפשר  גישה חופשית לחוף שבתחומם. עו”ד פנינית נוה  מפרקליטות מחוז צפון, הממונה על האכיפה האזרחית במחוז,  אמרה כי תיק זה מצטרף לשורת תביעות והליכי  אכיפה נוספים שננקטו וננקטים ע”י הפרקליטות למיגור ההשתלטות על חופי הכנרת ע”י אנשים פרטיים וקיבוצים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות