ביקשנו הכרה בנוכחות ישראל בגולן: ביבי סיפר על מה שוחח עם טראמפ

יוני גרין
|
כ' שבט התשע"ז / 16.02.2017 01:49
לאחר פגישתו של ראש הממשלה עם נשיא ארה”ב בבית הלבן, אמר נתניהו: “אני 35 שנה פוגש נשיאים אמריקאים, ואני יכול לומר שלא היה ידיד גדול יותר לישראל מאשר הנשיא טראמפ” • השניים הסכימו שצריך לשדרג את כל היחסים והוחלט להקים צוותים שיבחנו כל סוגיה: “מדובר בשדרוג דרמטי של היחסים”

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערב (רביעי),  בתום שיחתו עם נשיא ארה”ב בארבע עיניים – תדרוך לעיתונאים, במהלכו גילה כי ביקש מדונלד טראמפ הכרה מלאה בנוכחות הישראלית בגולן – כחלק ממדינת ישראל.

ראש הממשלה ציין כי טראמפ לא שלל את הנושא ולא היה מופתע מהבקשה.

“אני 35 שנה פוגש נשיאים אמריקאים, ואני יכול לומר שלא היה ידיד גדול יותר לישראל מאשר הנשיא טראמפ”, סיפר נתניהו. “שוחחנו על האתגרים הגדולים במזרח התיכון ועל שידרוג דרמטי ביחסי ישראל וארה”ב”, הצהיר נתניהו בתום הפגישה שארכה שעתיים.

הוא הוסיף: “ביחס למזרח התיכון אנחנו רואים עין בעין את עניין הגרעין. טראמפ אמר לי שההסכם גרוע והוא מחוייב למנוע את האיום האיראני”.

בנושא הפלסטיני השניים סיכמו לדון בנושא ההתנחלויות בקרוב – כדי להגיע להבנות ולחתור לשלום. “כאשר יש הבנות עין בעין בכל התחומים ומבקשים מאיתנו בנושא ההתנחלויות לבחון אותו אז אני חושב שבמערך האינטרסים הלאומיים של ישראל צריך לבחון את הבקשה”.

בכך למעשה רמז נתניהו שהוא נכנס למו”מ בנושא ההתנחלויות. “אנחנו מנסים להגיע להבנות שתואמות את השאיפה לשלום”, אמר והוסיף, “אנחנו רוצים שדרוג יחסים בכל התחומים, כולל בנושא ההתנחלויות”.

בנוגע למעבר השגרירות אמר נתניהו: “טראמפ בודק והוא שמע את דעתנו שאנחנו רוצים. הוא עובד על כך”.

נתניהו נשאל האם פתרון שתי המדינות ירד מעל סדר היום – והשיב: “בתפיסה שלי בכל מצב ישראל תשמור את הסמכות העליונה והקובעת בנושא הביטחון ועליו אתעקש. אני לא רוצה לספח שני מיליון פלסטינים לישראל – אבל חייבים לדאוג שלא נהיה נתונים תחת טרור של מדינה פלסטינית”.

ראש הממשלה נמנע לאורך התדרוך מלהזכיר את המלים ‘שתי המדינות’.

לדברי נתניהו, השניים הסכימו שצריך לשדרג את כל היחסים בין ארה”ב לישראל ולשם כך הוחלט להקים צוותים שיבחנו כל סוגיה. “מדובר בשדרוג דרמטי של היחסים. מקימים צוותים והולכים לפעול באופן שיטתי בכל התחומים”.

‏ראש הממשלה לא השיב לשאלת ערוץ 7 האם העלה בשיחה את נושא הקלת תנאי השחרור של המרגל הישראלי יהונתן פולארד.