יעקב מרגי לשר ליברמן: תציל את האברך גר-הצדק. 10 ימים במחבוש?

בעקבות חשיפת חרדים10 • ח"כ יעקב מרגי מתערב בפרשה המטלטלת של אברך הכולל דניאל אבבוביץ, גר-צדק שנכלא בכלא הצבאי לאחר שסירב להתגייס • במכתב ששיגר לשר הביטחון הוא מבקש: "מדובר כאן במקרה הומני מהמדרגה הראשונה. תביא לסיומה את הסאגה אליה נקלע האברך בעל כורחו"
חיים טוויל
כ' שבט התשע"ז / 16.02.2017 00:46

דניאל אבבוביץ, אברך גר-צדק, שסיפורו הקשה נחשף בחרדים10 לפני כחודש שוחרר ביום ראשון מהכלא הצבאי – בו נכלא ביום שלישי שעבר, לאחר שנשפט ל-10 ימי מחבוש משום שסירב להתגייס, וכעת הוא ממתין לפיתרון שיוביל לסוף הסאגה המטלטלת בה הוא נמצא בחודשים האחרונים.

מי שפועל למענו הוא יו”ר ועדת החינוך של הכנסת, ח”כ יעקב מרגי, שפנה בין היתר במכתב אל שר הביטחון אביגדור ליברמן, בו הוא מציג את הפרשה ומבקש:  “לבחון את האפשרויות העומדות בפני הצבא בכדי להביא לסיומה את הסאגה אליה נקלע האברך בעל כורחו”.

וכך כותב מרגי:

“התקבלה בלשכתי פנייתה של הגב’ אתי שניידר ופניית אתר ‘חרדים 10’ בעניין האברך אבבוביץ דניאל.

“הנ”ל אברך שתורתו אומנותו, נשוי ואב לילדה ורעייתו כרגע בהריון מתקדם (מצ”ב האישורים). מדובר באברך שהיה במעמד בן ישיבה ופעל ושיתף פועלה עם הצבא לאורך כל הדרך. הוא פעל בהתאם להנחיות הצבא בדבר הגשת מעמד בן ישיבה כאשר ברקע מדובר באברך בעל סיפור אישי מיוחד, שעבר גיור ונכנס והשתלב בעולמה של תורה.

“לפני כשבועיים הוא נעצר בגין עריקות ונשפט ל-18 יום. שבוע שעבר הוא הגיע לבקו”ם להמשך הליך גיוס ונשפט שוב בדמ”ש ל-10 ימי מחבוש.

“הסיטואציה הבעייתית אליה נקלע החייל בעל כורחו וזאת בשל מידע שאינו נכון אותו קיבל לטענתו בלשכת הגיוס, גרם לרצף האירועים המצערים שבגינו הגיע האברך הנ”ל למעצר נוסף”.

מרגי ממשיך: “אני פונה אליך כיוון שההליך המשפט הסתיים והבחור כרגע מרצה עונש מאסר ועתיד להשתחרר השבוע – לשקול בשנית את גיוסו או לחלופין לבדוק את מידת התאמתו לשירות בצה”ל.

“בשולי הדברים אוסיף שבלשכתי נתקלתי במספר מקרים שבהם ניתן מידע מוטעה בלשכות הגיוס, דבר שגרר הסרת מעמד בן ישיבה ומעצרים שהיו נמנעים באם הנהלים וההוראות שניתנו לפונים היו מדויקות.

“מדובר כאן במקרה הומני מהמדרגה הראשונה ואני פונה אליך לבחון את האפשרויות העומדות בפני הצבא בכדי להביא לסיומה את הסאגה אליה נקלע האברך בעל כורחו”.

 אבוביץ

תקציר העלילה: דניאל, גר צדק, אברך כולל ביישוב אזור ובוגר ישיבת ‘אור החיים’ של הגאון רבי ראובן אלבז, נאלץ להפסיק את לימודיו בכולל ולצאת לעבוד, לאחר שרעייתו נקלעה למצב רגיש ונמנע ממנה לעבוד לפרנסת ביתה. דניאל  עשה זאת לא לפני שהוברר לו בלשכת הגיוס, כי סיים את חוק שירותו הצבאי וכי הוא פטור מגיוס.

אלא שמאוחר יותר התברר כי מדובר בטעות ובשל כך, נדרש להתייצב בלשכת הגיוס.

לאחר שהתבררה הטעות, ניסה דניאל, להחזיר את המצב לקדמותו ובמשך תקופה ארוכה היה בקשר עם נציגי הצבא, שהבטיחו לו כי “הנושא בטיפול”. אולם בסופו של דבר נאמר לו כי עליו להתייצב למטרת חיול, דבר שגרם לו להימלט.  הוא נעצר שבועיים אחר כך באישון ליל, לעיני רעייתו הנמצאת בהריון מתקדם ובתו הקטנה.

לפני כשבועיים,  התייצב ה’עריק’ לפגישה עם בכיר באכ”א, לשם בחינה מחודשת של הסיפור המורכב –  אך מאז נאלץ להיטלטל בדרכים פעמים רבות, ולהתייצב מספר פעמים בלשכת הגיוס, לצורך בחינת מעמדו – עד שהוחלט סופית לגייסו.

כשדניאל  הודיע כי לא יתגייס, שכן ברצונו להמשיך בלימודו בכולל – הוא  נעצר בעודו בלשכת הגיוס, כשהוא ללא תפילין וצרכים מינמאליים.

קודם למעצרו, נשלח דניאל לביתו, תוך שבצה”ל מבהירים לו כי עליו להתייצב ביום ראשון הקרוב לצורך חיול – אך הוא התעקש כי אין טעם שיסע לביתו משום שאין בכוונתו לשוב כדי להתגייס.

“פניתי למפקד, הבהרתי לו את הדברים, והסברתי לו שבין כה וכה אני לא אתגייס. הסבתי את תשומת ליבו לכך שאני מעוניין להיעצר – והחיילים מסרבים לעצור אותי. הוא השיב כי בעוד דקות אחדות יטפל בעניין”, סיפר דניאל לחרדים10, דקות אחדות לפני שמכשיר הטלפון שלו הוחרם, והוא נעצר.

במהלך השיחה הבהיר דניאל, כי שוחח עם אחד מרבותיו ושאלו כיצד לנהוג. “תתפלל מעומק הלב – או שתצא תלמיד חכם מהסיפור הזה, או שלא”, השיב לו הרב, מה שגרם לו להבין כי עליו להיאבק בכל צורה שהיא בניסיון לגייסו.

“אני לא אשבר ואתעקש על כך כי מקומי בבית המדרש”, הוסיף דניאל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות