יש לנו חבר בבית הלבן, אוהב ישראל אמיתי במלוא מובן המילה • פרשנות

חזקי ברוך, וושינגטון
|
כ' שבט התשע"ז / 15.02.2017 23:25
כשטראמפ קרא לפלסטינים להפסיק את החינוך להסתה ולהכיר בישראל “הנהדרת”, ירד מפלס המתח אצל נתניהו • כשטראמפ ביקש משרה לקום כדי להודות לה, חיוך רחב כבש את פניו של ראש הממשלה, בטח קיווה בליבו שערוצי הטלוויזיה לא מפספסים את הרגע • שליח ערוץ 7 על הפגישה ההיסטורית

מתח לא שגרתי ליווה את פמליית ראש הממשלה מאז שעזבו גלגלי המטוס את נמל התעופה בן גוריון ועד שהגיעו גלגלי המכונית המשוריינת של בנימין נתניהו לפתח לבית הלבן.

המתח נעלם כלא היה ברגע שטראמפ ורעייתו מלניה הושיטו ידיים חמימות לנתניהו ולרעייתו שרה.

מימין ומשמאל, דמוקרטים ורפובליקנים, מסכימים כולם שטראמפ הוא בלתי צפוי. עד למסיבת העיתונאים עם נתניהו, איש לא ידע אלו עמדות הוא יציג. אולי יחליט לומר שישראל חייבת לחתור מיד להקמת מדינה פלסטינית? אולי יכריז על מפגש משותף בחודש הבא של נתניהו ואבו מאזן? אולי יבהיר כי העברת השגרירות לירושלים לא תתרחש בינתיים?

ובכן, לא זה ולא זה ולא זה.

דונלד טראמפ הרעיף שבחים על נתניהו ועל מדינת ישראל. מדינה פלסטינית? ״מה שהצדדים יחליטו״. העברת השגרירות? ״אני בוחן זאת ברצינות״.

אז נכון, טראמפ גם אמר שהוא רוצה לראות את ישראל ״עוצרת קצת את הבנייה בהתנחלויות״, אבל נתניהו מיהר להבהיר: ״אני מאמין שההתנחלויות אינן ליבת הסכסוך. אני אדון בכך עם טראמפ כדי שנפסיק להתנגח זה בזה”.

ראש הממשלה רצה לומר – חכו עוד קצת, וגם על מתן אישורים לבנייה ביו״ש טראמפ ואני עוד נסכים.

כשטראמפ ביקש משרה נתניהו לקום כדי להודות לה, חיוך רחב כבש את פניו של ראש הממשלה, בטח קיווה בליבו שערוצי הטלוויזיה לא מפספסים את הרגע בו נשיא ארצות הברית ״עושה כבוד״ לרעייתו המושמצת תדיר בכלי התקשורת הישראליים.

נתניהו ויועציו הקרובים עמלו ביממות האחרונות כדי לברור היטב את המסרים שיש להשמיע במסיבת העיתונאים ההיסטורית. כשראש הממשלה נשאל על ידי אחד העיתונאים מה בנוגע להסדר עם הפלסטינים, הוא שלף מיד את היוזמה לקיים הסדר אזורי עם מדינות מוסלמיות.

אפילו טראמפ הופתע והגיב: ״לא ידעתי שתזכיר את המדינות הערביות, אבל עכשיו כשאמרת את זה – יש לנו שיתוף פעולה עם מי שבעבר לא היו על הפרק”.

גם טראמפ הגיע מוכן.

כשנשאל על אנטישמיות ועל שנאת זרים, הוא בחר לספר על בתו, איוונקה, שעברה גיור אורתודוכסי בשנת 2009. “אחת הסיבות לניצחון שלי היא הפילוג בחברה שלנו. אני מקווה לעשות משהו בנוגע לזה. זה חשוב לי מאוד. יש לי חברים יהודים רבים, בת וחתן, שלושה נכדים”, אמר הנשיא. “אתם תראו ארצות הברית שונה מאוד בארבע או שמונה השנים הבאות. תראו הרבה אהבה”.

כשטראמפ דיבר נגד מערכת החינוך הפלסטינית המסיתה לרצח יהודים ועל החובה של הפלסטינים להכיר במדינה היהודית, הייתי צריך למצמץ שוב כדי לוודא שבאמת נשיא ארצות הברית מדבר ולא נתניהו.

״הפלסטינים צריכים לוותר על השנאה שמלמדים אותם מגיל צעיר. אי אפשר להגיע לעסקה אם הפלסטינים לא מוכנים להכיר במדינה נהדרת וחשובה״, אמר הנשיא ואני השתכנעתי: יש לנו חבר בבית הלבן שאוהב את ישראל במלוא מובן המילה.

מקור: ערוץ 7