“כאן תקום עיר חרדית ענקית”: שנתיים לפטירת מקים ומייסד העיר ביתר עלית

יוסף גרינבוים
|
י"ז שבט התשע"ז / 13.02.2017 18:29
אמרתי לו: “חיים נחום הכל בסדר אצלך? בא תעבוד איתי בבורסת היהלומים, אני אסדר לך עבודה”. אך הוא השיב בהתלהבות: “פה בעזרת ה’ תהיה עיר גדולה שתפתור את בעיית הדיור” • שנתיים לפטירת רבי חיים נחום פריימן ז”ל

במלאות שנתיים לפטירתו בי”ז שבט תשע”ה של רבי חיים נחום ז”ל פריימן, מוגשות  עובדות נדירות ומרגשות של איש המעש – שמצוקת הדיור של אלפי משפחות עמדו מול עיניו, ולמרות כל התרחישים וחוזי השחורות, עמד בעצת רבותיו זצ”ל כנגד הזרם וזכה בסייעתא דשמיא להקים את העיר ביתר עלית.

בכך עזר לאלפי משפחות לחתן את ילדיהם בקלות ובשמחה. העיר ביתר הייתה נחשון הפרויקטים לציבור החרדי מחוץ לירושלים ובני ברק – ובעצם גרמה למהפך בתחום הדיור.

אביו של רבי חיים נחום, הרה”ח רבי מרדכי פריימן זצ”ל שנפטר בחנוכה האחרון סיפר: “כשהקימו את ביתר, בני רבי חיים נחום ז”ל אמר לי שהוא הולך להקים עיר חרדית שתפתור את מצוקת הדיור בציבור החרדי.

הוא ביקש ממני לנסוע לראות את המקום. כשהגענו להר שומם – ר’ חיים נחום עצר בגבעה והסביר לי שפה אמורה לקום עיר חרדית – ביתר, ואף התחיל להסביר לי איפה יהיה בית הכנסת, בית ספר וכו’.

אמרתי לו: חיים נחום הכל בסדר אצלך? בא תעבוד איתי בבורסת היהלומים, אני אסדר לך עבודה!

אך הוא השיב בהתלהבות: פה בעזרת ה’ תהיה עיר גדולה שתפתור את בעיית הדיור ותעזור לאלפי אנשים.

ראיתי את האמונה והלהט בדרך שלו וברכתי אותו שיצליח”.

פריימן

 •

בחזונו ראה את העיר בנויה וכך עמד בפני כל המלעיגים עליו.

וכך סיפר איש אמונו של האדמו”ר מערלוי זצ”ל, העיתונאי ישראל קצובר בעדות נדירה ומרגשת על הקמתה של העיר ביתר:

באחד הימים סיפר הרבי זי”ע על תוכנית שהוצגה לו, לבנייתה של עיר יהודית חדשה ליד ירושלים.

“צריך לנסוע לראות את המקום”, אמר לי  הרבי, וביקש ממני להזמין את הרב חיים נחום פריימן ז”ל, האיש והרוח החיה מאחורי רעיון הקמתה של העיר החדשה.

אני זוכר כאילו הדבר היה היום, ר’ נחום הגיע עם הרכב שלו, נכנסנו ויצאנו לדרך. לאורך כל הנסיעה סיפר בהתלהבות על התוכניות לבנות שכונות, ישיבות, בתי כנסת, ומרכזי תורה, חינוך, לצד חנויות – משהו שיוכל לשרת אלפי איש.

ר’ חיים נחום לקח אותנו תחילה לקבר רחל. הרבי התעכב שם, ופרקי התהילים שקרא בבכי אמיתי זעזעו את הלב. הרבי סיים, ולפני שיצאנו ביקש “מאמא רחל” שתפעל למען עמך בית ישראל הרוצים לבנות עיר ראשונה מסוגה בהרי יהודה, בקרבת מקום קבורתה.

משם המשכנו לביתר עילית. הגענו לנקודת תצפית, בלא שראינו לא ביתר ולא עילית, מרחבים הרריים ריקים ושוממים, אף לא בית אחד.

“כאן”, אמר ר’ חיים נחום פריימן בהתלהבות, “הולכת לקום עיר חרדית ענקית. על הגבעה הזאת”, ציין תוך שהוא מצביע באצבעו, תקום שכונה שכזאת, ושם שכונה אחרת וכאן יעברו הכבישים, ושם יבנו ישיבות ובתי כנסת, סמינרים וגני ילדים, תהיה כאן בעזרת ה’ עיר לתפארת.

פריימן

כששאלתי את רבי  חיים נחום, אם זה לא נשמע מוגזם וכל התיאורים הפנטסטיים על עיר גדולה אינם בבחינת “חלום” שקשה יהיה לממשו – עצר בעדי האדמו”ר מערלוי זי”ע ואמר: “אסור לדבר כך על עיר בישראל, אין להרפות העוסקים במלאכה, צריך לעודדם, ללוותם בעבודותיהם, לשלוח להם עוד ועוד מתיישבים ולא להעלות כלל פיקפוק באשר לסיכוי האמתי להשלים את המלאכה, כאן תוקם עיר, אין לי ספק בכך, אני אתפלל בעבורם ואעשה כל שביכולתי לפיתוח המקום”.

ואז הוסיף הרבי זי”ע והתענין אצל ר’ חיים נחום ז”ל, תוך שהוא שואל מה יהיה על הגבעה המרוחקת יותר ומה יבנה על ההר שממול, כאילו שהדחפורים עובדים בשטח ולא שהמקום מלא עדיין קוצים ודרדרים.

“ויהודים לא יפחדו לבוא למקום?” שאלתי את הרבי.

הרבי ענה לי מיד: “ולמה שיפחדו? אני אתפלל עבור כל אחד מן המתגוררים כאן, את הביטחון תשאירו לי…”  

לפני כחודש וועדת שמות בעיריית ביתר, בראשות ראש העיר מאיר רובינשטיין , החליטה להנציח את שמו של מקים ומייסד העיר רבי חיים נחום פריימן ז”ל בקריאת המרכז הקהילתי שנבנה בגבעה ב’ בביתר על שמו – ובו יהיו שיעורי תורה ופעילויות חינוכיות, אולם כינוסים גדול לתושבי ביתר.

יהי זכרו ברוך.