ישראל ביתנו דורשת להצביע על חוק המואזין שיפגע בצופרי שבת

נחמן גור
|
ט"ז שבט התשע"ז / 12.02.2017 15:38
מחלוקת בקואליציה: ועדת השרים אישרה נוסח מרוכך של חוק המואזין – ההצעה לא תכלול את צופרי שבת • אבל בישראל ביתנו דורשים: לאשר במליאה הנוסח המקורי • ויש עוד בעיה: ביום רביעי, בדיוק כשיצביעו במליאה – תתקיים פגישת ביבי-טראמפ • האם ראש הממשלה יבקש דחייה?

ביום רביעי השבוע, בדיוק כאשר ראש הממשלה ייפגש בבית הלבן עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אמורה מליאת הכנסת להצביע בקריאה טרומית על הצעת חוק המואזין,  המבקשת להגביל את שעות ההפעלה של מערכות הכריזה במסגדים.

החוק יעלה לדיון לאחר שוועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק המרוככת שיזמו ח”כ מוטי יוגב מהבית היהודי ויו”ר הקואליציה דוד ביטן, המגבילה את השימוש במערכות כריזה במסגדים ובבתי תפילה בין השעות 23:00 עד לשעה 7:00 בבוקר – זאת כדי להחריג מהחוק את הפעלת צופרי השבת.

הצעת החוק גם קובעת קנס של 10,000 ש”ח למי שיעבור על הוראות החוק.

בנוסף הוחלט בישיבת ועדת השרים לחקיקה כי אחרי אישור החוק בקריאה טרומית במליאת הכנסת, הוא יחזור לדיון נוסף בוועדת שרים.

עם זאת, גורמים בקואליציה אומרים כי ייתכן ובשל רגישות הנושא, ראש הממשלה נתניהו עשוי להורות על דחיית הצעת החוק להצבעה, כיוון שדרש בשעתו שיתאמו איתו את ההצבעה.

בישראל ביתנו מתעקשים

אלא שביום רביעי יובאו להצבעה תי הצעות חוק.

ההצעה שאושרה היום בוועדת השרים והצעה קודמת של יו”ר ישראל ביתנו, ח”כ רוברט אילטוב – הקובעת איסור גורף להשמעת מערכות כריזה במהלך כל שעות היממה. להצעה הזו התנגד השר יעקב ליצמן בשעתו בתוקף, משום שהיא עלולה לפגוע גם בהפעלת הצופרים המכריזים על כניסת השבת.

אלא שבישראל ביתנו מתעקשים כעת לאשר את החוק בנוסחו המקורי.

ח”כ רוברט אילטוב פרסם הודעה בה נאמר: “הודעתי לכל סיעות הבית, כולל לאלה שמתנגדים, כולל סיעות מהאופוזיציה, שאנחנו מוכנים לבחון את כל הסוגיות, אנחנו לא מחפשים לפגוע בדת, אנחנו מחפשים איכות חיים נורמלית ובריאה לכל תושבי מדינת ישראל”.

עם זאת, לדבריו, “לא ייתכן שנפגע בהליכי החקיקה של הקואליציה, החוק על סדר יומה של הכנסת, הודעתי ליו”ר הקואליציה ח”כ דוד ביטן שאני לא מתכוון לחכות ללא סוף. או שנגיע להסכמות בזמן הקרוב עם הקואליציה או שהחוק יעלה.

אילטוב מדגיש: “החוק עבר בוועדת שרים לענייני חקיקה בשנה שעברה, יש תמיכה קואליציונית, וכמו שאנחנו מתחייבים להצביע בעד חוקים שאיתם אנחנו לא תמיד מסכימים, אנחנו מצפים מהקואליציה להצביע בעד חוק המואזין, המקורי, זה שסיעת ישראל ביתנו מובילה בנחישות מ-2011″.

ח”כ מוטי יוגב אמר בעקבות החלטת ועדת השרים לחקיקה: “אני מברך על אישור החוק. אין בכוונתנו לפגוע בחופש הדת אלא להביא למניעת פגיעה בשנתם של כלל  אזרחי ישראל. יוגב הוסיף: “החוק הוא חברתי ונמשיך בקידומו תוך שיתוף פעולה מלא על מנת לא לפגוע בחופש הדת מחד גיסא ולא להפריע לשנתם של אזרחי ישראל מאידך גיסא”.