מה שמשרד הבריאות שכח לספר לכם: המים בברז מסכנים את ילדיכם

דוד ליבוביץ
|
י"ג שבט התשע"ז / 09.02.2017 18:05
מצגת של משרד הבריאות שהגיעה לידי ‘דה-מרקר’ מגלה כי המשרד סבור שכל חשיפה לעופרת מסכנת את בריאות הציבור, במיוחד ילדים קטנים • עופרת נמצאה ב–10% מהבדיקות שהמשרד קיים במערכת המים שבבתים, במוסדות חינוך, במוסדות אשפוז וברשת המים העירונית

האם המים שאנו שותים עדיין מסוכנים למרות הרגעתו של משרד הבריאות?

מצגת של משרד הבריאות שהגיעה לידי TheMarker מגלה כי המשרד סבור שכל חשיפה לעופרת מסכנת את בריאות הציבור, במיוחד ילדים קטנים.

זהו נתון שאינו עולה בקנה אחד עם ההודעה האחרונה של משרד הבריאות, לפיה “מכון התקנים לא הונחה מצידנו לבדיקת מי ברז (מי כניסה) ובכל מקרה לא קיבלנו נתונים ובדיקות — וברגע שיהיו נתייחס. משרד הבריאות מפקח על איכותם התברואתית של מי שתייה עד לכניסה לבית הצרכן”.

משרד הבריאות מונה במצגת השפעות נוספות שליליות של חשיפה לעופרת, בהן מחלות לב וכלי דם, פגיעה בתפקוד הכליות, עלייה בלחץ דם ופגיעה בפוריות.

עופרת בריכוז של יותר מ–3 מקג”ל (30% מהתקן) נמצאה ב–10% מהבדיקות שנעשו בברזי המים שבבתים, מוסדות חינוך, מוסדות אשפוז, חצרות בתים ורשת המים העירונית. את הבדיקה ערך משרד הבריאות בכ–800 ברזים ב–2011. מאז לא ביצע המשרד בדיקה נוספת של עופרת במים במערכת האספקה הביתית. בכל הנוגע לעופרת בריכוז של יותר מ–10 מקג”ל, נמצאו חריגות ב–2% מהמקרים. בדגימות ברשת האספקה העירונית נמצאו חריגות ב–7.5% מהמקרים.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: “עופרת נמצאת בטבע, לא ניתן להעלים אותה לחלוטין. לכן קבעו תקן. ערך נמוך מהתקן אינו מסכן בני אדם. גם הסיכון מחשיפה לריכוז גבוה של עופרת מותנה במידת החשיפה ובתכיפותה. התקן הישראלי הוא המחמיר ביותר (התקן בישראל ובאירופה הוא 10 מקג”ל, ובארה”ב — 15 מקג”ל). רק ב–2% מהבדיקות נמצאה עופרת מעל לתקן המחמיר.