חשיפת חרדים10 • הגר”א שטרן: צריך רב בכל פרויקט תשתיות לאומי

רבה הראשי של ירושלים, הגאון רבי אריה שטרן, מבקש את עזרת הרבנים הראשיים במאבק נגד חילול השבת בפרויקט 'מערכת המים החמישית' של מקורות - שנחשף בחרדים 10 • "אמנם ראש הממשלה מתנגד שנפקח על כל פרויקט, אבל לא הכל תלוי רק בהסכמתו"
יוסף גרינבוים
י"א שבט התשע"ז / 07.02.2017 17:07

רבה הראשי של ירושלים, הגאון רבי אריה שטרן, שיגר אתמול (שני) מכתב לרבנים הראשיים לישראל, הגר”ד לאו והראשון לציון הגר”י יוסף, בעקבות פרויקט ‘מערכת המים החמישית’ של מקורות.

במכתבו מספר הרב שטרן לרבנים הראשיים, כי נודע לו – כפי שנחשף בחרדים 10 – שהעבודות להנחת קו המים החמישי לירושלים מתקיימות שבעה ימים בשבוע לאורך כל השנה, ונפסקות רק ביום הכיפורים.

“ידיעה זו הביאה אותי שוב לחזור על בקשתי לדון ולהחליט שלכל פרויקט במדינת ישראל יצורף גם מי שבוחן את הנושא מנקודת מבט הלכתית”, כותב הרב שטרן לרבנים הראשיים.

הרב שטרן מציין, כי בעבר – כשהעלה את ההצעה נאמר לו שראש הממשלה מתנגד לכך, אולם לדבריו זו איננה סיבה שלא לדון בהצעה זו, גם לנוכח ההתנגדות.

“אמנם בעבר קיבלתי תשובה שראש הממשלה מתנגד לכך, אולם עכשיו אני חושב שצריך לפעול בעניין הזה גם כשראש הממשלה מתנגד, לא הכל תלוי רק בהסכמתו”, כותב רבה של ירושלים.

בהמשך המכתב מוסיף הרב שטרן, כי יש מקום לבחון באופן כולל את התנהלות חברת המים של ירושלים בשבת, לא רק בנושא זה של עבודות הנחת קו המים הנוסף לעיר.

“נראה לי שיש צורך ועניין בתיקון כל מה שנוגע לשמירת השבת ומי יטפל בזה אם לא הרבנות הראשית”, חתם הרב שטרן את מכתבו.

כפי שדווח בחרדים10, בימים אלו שוקדים בחברת ‘מקורות’ וחברת זובלין האוסטרית, על הקמת ‘מערכת המים החמישית’ לירושלים, הכוללת הקמת המנהרה הארוכה ביותר בעולם להובלת מים בלחץ.

על פי התכנית, המנהרה שתוקם, תהיה באורך כ-13 קילומטר, ותוביל בלחץ אדיר מים מותפלים ממימי הים התיכון, אל הבירה. המנהרה, ממוקמת בצומת אשתאול הסמוך לבית שמש – ומובילה עד לשכונת עין כרם שבעיר.

הקמת מערכת המים נדרשת בשל מיקומה הגיאוגרפי של ירושלים, השוכנת על ראש ההר, ומצוקת המים בה העיר שרויה.

על פי התכנון, אמורה המנהרה, שבנייתה תסתיים על פי ההערכות בשנת 2020, לספק את צרכי המים של העיר לחמישים השנים הבאות – עד שנת 2065. בסיום הבנייה תתחבר ‘המערכת החמישית’, להקמת המוביל הארצי החדש של חברת מקורות, המחבר את חמשת מתקני ההתפלה לאורך רצועת החוף, אל מערכת המים הארצית וממנה ליתר רחבי הארץ.

חפירת המנהרה, מתבצעת באמצעות מכונת TBM, שנבנתה במיוחד לצרכים המיוחדים של בניית מנהרה זו, בהם חציבה באבני גיר המאפיינים את הרי ירושלים. קוטר המכונה הוא, שלושה מטרים ותשעים ס”מ ואורכה הוא 240 מטרים. המכונה מצוידת בראש כרייה במשקל 170 טון ובמכשור מיוחד, המגלה חללים בבטן האדמה.

עם זאת, מתברר כי העבודות שהחלו לאחרונה, מתבצעות תוך חילולי שבת המוניים. על פי תכנית העבודה, קצב ההתקדמות הוא 24 מטר ליום, מטר לכל שעה, כך שעבודות הקמת המנהרה צפויות להתנהל מסביב לשעון, עשרים וארבע שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, כולל שבתות ומועדי ישראל, למעט יום כיפור.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות