החיים שלנו תותים? מסתבר שהשנה לא כל כך • נתוני החרקים בפירות

האם אפשר לאכול תותים השנה? מה גילו בתאנים? ומה צריך לדעת כשט"ו בשבט חל בשבת? 'מכון התורה והארץ' מפרסם את נתוני נגיעות החרקים, כפי שעולה מבדיקות מעבדת המכון התורה והארץ
יוסף גרינבוים
ט' שבט התשע"ז / 05.02.2017 18:15

לקראת ט”ו בשבט מפרסם ‘מכון התורה והארץ’ את נתוני נגיעות החרקים, כפי שעולה מבדיקות שבוצעו במעבדת החרקים של המכון, במהלך מספר שנים.

 הפירות שנמצאו נגועים הם:

תאנים – נבדקו 87 פירות ונמצאה נגיעות של  כ- 61%.

תמרים יבשים – נבדקו 302 פירות ונמצאה נגיעות ב- 11%.

משמש  – נבדקו כ-191 יחידות ונמצאה נגיעות ב- 5% מהפירות.

שזיפים, חמוציות וצמוקים – נמצאה נגיעות של כ- 2%.

 פירות שלא נמצאה בהם נגיעות:

אננס ופפאיה.

במכון התורה והארץ אומרים כי מניתוח הנתונים עולה, שישנה התרבות חרקים בכל מקום שהאחסון איננו בתנאים טובים, והמוצר נמצא על המדף זמן רב. על כן יש להשתדל לקנות מוצרים טובים שאוחסנו במקומות שיש בהם תחלופה גבוהה של הפירות.

הנתונים שנמסרו הם מפירות הארוזים בשקיות לאכילה.

במכון מציינים, כי בפירות המשווקים בתפזורת בדרך כלל יש נגיעות גבוהה יותר.

כמו כן, מבדיקת מקום הימצאות החרקים עולה שישנם חרקים חיצוניים היורדים בשטיפה, ועל כן מומלץ מאד קודם הגשת פירות ט”ו בשבט לשטוף את הפירות במים חמים, דבר שמקטין את הנגיעות של הפירות.

בנוגע לבדיקת שבעת המינים:

זית –  אם יש כתמים (שלא נוצרו מלחץ) חומים או שחורים, או נקב קטן, יש לפתוח בסכין ולוודא שאין בו נגיעות.

תמר – אם הוא לח יש לבדוק שהפרי שלם, ואין צורך בבדיקה נוספת. תמר יבש יש לפתוח לאורכו: מוציאים את הגרעין ובודקים בעין משני צדדיו, אם ישנם פירורים קטנים או חורים, יש לחתוך את האזור הנגוע או להשליך את כל התמר. יש לציין כי בתמר ישנם גבישים לבנים שהם סוכרים ואין בהם חשש חרקים.

צימוקים – יש להשרותם במים חמים, לאחר שהצימוק מתרחב יש לבחוש את המים, ולבחון שאין חרקים צפים על המים. (כך גם בדיקת השזיפים והמשמשים).

תאנה –  כשהיא יבשה  החרקים מצויים בה, והבדיקה קשה מאוד, על כן עדיף להימנע מאכילתה. מי שמאוד חשובה לו אכילת תאנים, צריך תחילה לשטוף את התאנה, לשפשף אותה מבחוץ היטב בכל קפל, ולאחר מכן לחתוך את התאנה, להסיר את מקום הפתח, ולבדוק את מרקמה. כל מקום שהוא כהה יותר, או שחור יותר מהרגיל יש לחתוך ולהסיר.

רימון – אם יש בקליפתו נקבים או גוון כהה, יש לפותחו ולבדוק היטב בהתבוננות. מסירים את כל החלקים שיש בהם חששות. יש להיזהר שלא ידבקו לידיים כנימות הדבוקות על הפרי.

השנה יוצא ט”ו בשבט בשבת ובמכון התורה והארץ מציינים כי הסרת כנימות ושפשוף פירות ממזיקים יש לעשות בערב שבת, שלא לבוא לידי איסור בורר.

עם זאת, מותר לשטוף את הפירות מריסוסים ומאבק בשבת סמוך לאכילה.

אם מצא חרק בפרי, יש לחתוך את מקום החרק עם חלק מהפרי הראוי לאכילה.

 ומה בנוגע לבדיקת תות שדה?

בניגוד לשנה שעברה, השנה ישנן בשורות מאכזבות לאוהבי התותים.

במכון מציינים כי לצערם השנה הנגיעות בתות שדה גבוהה מאד, ויש תותים שנמצאו חרקים גם לאחר מספר רב של שטיפות, וכמו כן אפילו לאחר שפשוף.

לאור כך, השנה – תשע”ז –  אין אפשרות לאכול תות שדה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות