שינוי הגישה בבית הלבן: כן הרחבת יישובים ביו”ש, לא להקמת חדשים

על רקע הודעת נתניהו כי יקים ישוב חדש למפוני עמונה הצהיר הבית הלבן: צעד כזה "אינו מועיל לשלום" • עם זאת, ממשל טראמפ מבהיר כי בנייה ביישובים קיימים מקובלת עליו • באתר חדשות המקורב לטראמפ נטען: הצהרת הבית הלבן נגד הבנייה ביו"ש דווקא מהווה בשורה טובה להתיישבות
יוני גרין
ז' שבט התשע"ז / 03.02.2017 10:14

דובר הבית הלבן שון ספייסר, פרסם הלילה (שישי) הודעה לפיה “בניית התנחלויות או הרחבת התנחלויות קיימות בשטחים עלולות שלא להיות מועילות לתהליך השלום”.

בהצהרה המלאה נאמר:

“הרצון האמריקני בשלום בין הישראלים לפלשתינים נותר ללא שינוי במשך 50 שנה. בעוד שאיננו מאמינים שקיומן של התנחלויות הוא מכשול בפני השלום, בניית יישובים חדשים או הרחבתם של יישובים קיימים מעבר לגבולותיהם הקיימים עלולות שלא להועיל בהשגת מטרה זו. כפי שהנשיא אמר פעמים רבות, הוא מקווה להשיג שלום באזור המזרח התיכון. ממשל טראמפ טרם נקט עמדה רשמית לגבי פעילות ההתנחלות והוא מתכוון לקיים שיחות המשך, כולל עם ראש הממשלה נתניהו, כשזה יבקר אצל הנשיא טראמפ בהמשך החודש”.

הצהרת הבית הלבן מגיעה לאחר הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ייתכן ויוקם יישוב חדש למפוני עמונה קילומטרים ספורים בלבד מהיישוב המקורי.

ה’ניו יורק טיימס’ הציג את ההצהרה של הבית הלבן כאימוץ של מדיניות ממשל אובמה לגבי ההתנחלויות.

אלא שלפי דיווח בערוץ 7,  אתר החדשות האמריקני ‘ברייטברט’, שנוהל עד לא מזמן על ידי סטיבן באנון, המשמש כיום יועץ בכיר לטראמפ ונחשב לאחד האנשים הכי קרובים אליו – טען, כי למעשה, ההצהרה מעידה כי הממשל החדש מקבל את כל ההתנחלויות הקיימות.

אתר ‘ברייטברט’ טוען כי פרשנות ה’ניו יורק טיימס’ להצהרת הבית הלבן לגבי ההתנחלויות שגויה, וכי ההצהרה מהווה דווקא בשורה טובה לישראל ותמיכה במפעל ההתנחלות.

ג’ואל פולאק, המשמש עורך בכיר ב’ברייטברט’, כתב כי מדובר ב”היפוך מוחלט” של מדיניות אובמה, שהתנגדה גם לבנייה בתוך התנחלויות קיימות, ואף איפשרה לאו”ם להצהיר כי כל נוכחות ישראלית מעבר לקווי 1967 מפרה את החוק הבינלאומי.

פולאק ציטט את החוקר יוג’ין קונטרוביץ’ שאמר שההצהרה מהווה התקדמות “ענקית” לטובת ישראל.

“בהצהרה שלו, הבית הלבן אומר שבניית התנחלויות חדשות אינה דבר נהדר, אבל נמנע מביקורת חריפה עליה. מצד שני, בנייה ‘בתוך קווי היישובים הקיימים’, כלומר, קווי התיחום העירוניים, היא בסדר גמור. מכיוון שכל הבנייה ב-20 השנים האחרונות היא בתוך הקווים הקיימים, זהו אישור שאין גדול ממנו”, הסביר קונטורוביץ’.

פולאק הוסיף כי ממשל טראמפ אותת, למעשה, על כוונתו לתמוך בנוכחות יהודית קבועה במזרח ירושלים ויהודה ושומרון, עם או בלי מדינה פלשתינית.

לפי ערוץ 7, עורך כתב העת היהודי ‘קומנטרי’, ג’ון פודהורץ, כתב דברים ברוח דומה.

לדבריו, הצהרת טראמפ מהווה חזרה להבנות בין ממשלו של ג’ורג’ בוש הבן לבין ראש הממשלה דאז אריאל שרון, לפיה בנייה בתוך התנחלויות קיימות בשל גידול טבעי אינה מהווה בעיה.

ממשל אובמה, הסביר פודהורץ, “תפס את רעיון ‘הקפאת ההתנחלויות’ כהקפאה של מספר המתנחלים, ולא רק של מספר ההתנחלויות”.

פודהורץ הסביר כי שפתו של טראמפ שמה קץ לרעיון הזה. היא גורסת כי השטח שהמתיישבים מחזיקים לא יגדל אבל מספרם של המתנחלים אינו בעיה. “זהו שינוי מוחלט בגישתה של אמריקה”, כתב.

טראמפ ונתניהו ייפגשו בעוד כשבוע וחצי – ב-15 בינואר – בוושינגטון.

“מערכת היחסים שלנו עם הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון חשובה לשתי המדינות”, טען אז דובר הבית הלבן ספייסר, והוסיף כי “הנשיא האמריקני מצפה לדון עם נתניהו באסטרטגיות הקשורות בטכנולוגיה, צבא ומודיעין ושיתוף פעולה בנושאים אלה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות