הרבי שהנחיל את תחושת האחריות

הם חינכו דורות לחוש אכפתיות ליהודי שאין לו תפילין, לבית יהודי שאין בפתחו מזוזה, למשפחה יהודית שמתקשה להשיג אוכל כשר, לילד יהודי שאין באזורו גן ילדים או בית ספר יהודי • זו תחושת אכפתיות הנובעת מאהבת ישראל אמיתית
הרב מנחם ברוד
ז' שבט התשע"ז / 03.02.2017 12:15

בשבוע הבא נציין את יום ההילולא יו”ד בשבט, שבו נסתלק (בשנת תש”י, 1950) הרבי הריי”צ (רבי יוסף-יצחק שניאורסון) מליובאוויטש, והחלה להאיר שמשו של חתנו וממלא מקומו (רבי מנחם-מענדל שניאורסון) – הרבי מליובאוויטש.

שנות מנהיגותו של הרבי הריי”צ היו רצף מתמשך של מסירות נפש מול מציאות קשה ומאיימת.

הוא קיבל את ההנהגה בשנים הנוראות של השלטון הקומוניסטי ברוסיה, ולמרות איומי השלטונות פעל לשימור גחלת היהדות במרחבי רוסיה, עד שנאסר, הוגלה, ולבסוף שוחרר בתנאי שיעזוב את המדינה.

משם עבר ללטביה ולפולין, והוסיף לעמוד בחזית המאבק הקיומי של עם ישראל, עד שבאה השואה, והוא ניצל בניסי ניסים והגיע לארה”ב.

אך במקום לנוח בחוף המבטחים פתח הרבי במערכה להחייאת היהדות באמריקה, והניח את היסוד למפעל השלוחים שאותו פיתח לממדי ענק חתנו וממלא מקומו.

בלי לצפות לתמורה

הקו המאפיין את שני המנהיגים האלה הוא תחושת האחריות לעם ישראל וחשיבה במושגים של כלל ישראל.

אם ליהודי בשיקגו אין תפילין – שנתם תידד מעיניהם. אם בניו-זילנד אין מקווה טהרה – הם יהפכו עולמות כדי שייבנה מקווה. אם במרוקו חסרים מוסדות חינוך על טהרת הקודש – ישלחו שלוחים כדי שיקימו אותם.

כיום הגישה הזאת נראית טבעית, אבל זה אופייה של מהפכה, שבסופה הדברים שחוללה נעשים מובנים מאליהם. זה לא היה כך לפני שישים ושבעים שנה. קהילות שעברו את הטלטלות הנוראות של אמצע המאה העשרים – המהפכה הקומוניסטית והשואה – ניסו לאסוף את השברים ולהשתקם. מי היה יכול לחשוב על צורכי כלל ישראל.

הרבי הריי”צ, ובעקבותיו חתנו וממלא מקומו, חוללו מהפכה בהטמיעם דרך ראייה אחרת, שבמרכזה אחריות לכל יהודי באשר הוא. הם חינכו דורות לחוש אכפתיות ליהודי שאין לו תפילין, לבית יהודי שאין בפתחו מזוזה, למשפחה יהודית שמתקשה להשיג אוכל כשר, לילד יהודי שאין באזורו גן ילדים או בית ספר יהודי.

זו תחושת אכפתיות הנובעת מאהבת ישראל אמיתית, בלי לצפות לתמורה כלשהי.

היהודים שאתה עוזר להם לא יצטרפו בהכרח לקהילה שלך, לא יימנו עם מעגל התומכים שלך ולא יגמלו לך על מאמציך.

ובכל-זאת אתה הופך עולמות ועוזר להם, כי חונכת לחוש אכפתיות לכל יהודי ולהיות חסר מנוחה כל עוד לא קיבל מענה למצוקתו.

אהבת חינם

כיום עוד ועוד חוגים מאמצים את הדרך הזאת, אבל ראוי לזכור את מחוללי המהפכה, שמסרו את נפשם כדי לטפח תודעה זו ולהשריש אותה בלבות אלפי צעירים.

הם שחינכו דורות להיות מוכנים לעזוב משפחה תומכת וקהילה מחבקת ולצאת למרחקים, מתוך אותה תחושת אחריות לכל יהודי.

יו”ד בשבט מפנה קריאה אל כל אחד ואחת מאיתנו – להפנים יותר את תחושת האחריות הזאת. לא להסתפק בדאגה למשפחתנו ולמעגל הקרוב אלינו, אלא לחשוב על עוד יהודי הזקוק לעזרה, גשמית או רוחנית.

אהבת ישראל אמיתית, אהבת חינם, היא שתביא את הגאולה האמיתית והשלמה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות